Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na obwodnicy Oświęcimia powstają trzy mosty
O budowie trzeciego mostu nad Sołą w Oświęcimiu mówiło się od lat. Przepustowość dwóch obecnie istniejących Piastowskiego i Jagiellońskiego stała się niewystarczająca przy szybko rosnącym natężeniu ruchu i w efekcie korki w godzinach szczytu w centrum miasta stały się codziennością.

Obecnie w ramach obwodnicy powstaje trzecia przeprawa. Będzie to konstrukcja o długość 463 m. W części budowany jest tzw. metodą nawisową, a w części z gotowych, prefabrykowanych belek. Most będzie składał się z trzech przęseł, z których najdłuższe liczyć będzie 140 m.

Z kolei nad Wisłą na granicy województw małopolskiego i śląskiego przeprawa będzie mieć długość 432 m i powstaje techniką nasuwu podłużnego. Do nasunięcia jest 17 segmentów każdej z nitek przeprawy.
- Kolejne segmenty mostu są przygotowywane, zbrojone i betonowane na specjalnym stanowisku prefabrykacji na śląskim brzegu Wisły, a następnie nasuwane na podpory obiektu - wyjaśnia Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na obwodnicy będą w sumie trzy mosty. Obok dwóch wspomnianych powstaje jeszcze trzeci nad Młynówką, obok ogródków działkowych Stare Stawy o długości 12 m. W tym przypadku zostanie zbudowany z przygotowanych wcześniej prefabrykowanych belek.
Rzecznik firmy Budimex, głównego wykonawcy obwodnicy Oświęcimia Michał Wrzosek tłumaczy, że wybór metody budowy jest uzależniony od różnych czynników, w tym m.in. uwarunkowań związanych z podłożem czy lokalizacji obiektu.


Budowa przepraw nad Sołą i Wisłą jest już mocno zaawansowana. Mosty z estakadami dojazdowymi nabierają kształtów. Wykonawca firma Budimex wykorzystuje sprzyjającą aurę i prace prowadzone są bez przerwy zimowej.
Postępy prac widać także na innych częściach inwestycji, w tym budowie tunelu pod linią kolejową 93 Oświęcim - Czechowice-Dziedzice, który z kolei powstaje metodą bezwykopową.
Będzie omijać Oświęcim od południa
Cała powstająca obwodnica Oświęcimia ma łącznie długość niewiele ponad 9 km. Prowadzi od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 między miejscowościami Bojszowy i Jedlina po śląskiej stronie do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej w Oświęcimiu.
Trasa omijać będzie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Oficjalnie inwestycja rozpoczęła się na początku listopada 2022 roku. Szacowany termin jej zakończenia to połowa 2025 roku.
Koszt budowy obwodnicy szacowany jest na 500 mln zł, z czego ponad 164 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków unijnych.
Nowa trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:
- - z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy);
- - z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe;
- - z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe);
- - z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe);
- -z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe);
- - z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo).
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Budowa małej elektrownia jądrowej w Oświęcimiu. Kolejny ważny krok
- Karnawałowy Bal Seniorów w Oświęcimiu. Kilkaset osób bawiło się w salach OCK. Zdjęcia
- Średniowieczny bal karnawałowy na zamku w Oświęcimiu. Działo się! WIDEO
- Na wiosnę na osiedlu Pileckiego w Oświęcimiu ruszy duża inwestycja. Koniec problemów?
- Biskup bielsko-żywiecki wśród pacjentów hospicjum w Oświęcimiu
- Grand Prix Małopolski w pływaniu na długim basenie w Oświęcimiu. WIDEO
