https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

MPK szykuje się do zakupu 107 autobusów

Marcin Karkosza
MPK szykuje się do zakupu 107 autobusów
MPK szykuje się do zakupu 107 autobusów MPK Kraków
Krakowski przewoźnik w ciągu dwóch najbliższych lat kupi 107 autobusów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na latach 2014-2020, korzystając z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Pojazdy będą wykorzystane do przewozu pasażerów na terenie Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Wśród autobusów, które MPK SA zamierza zamówić jest:
  • 20 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania (w tym trzy przegubowe o długości ok. 18 m i 17 standardowych o długości ok. 12 m) 
  • 12 autobusów hybrydowych przegubowych o długości ok. 18 m (napędzanych silnikiem spalinowym Euro 6 oraz silnikiem elektrycznym) 
  • 75 autobusów z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro-6 (w tym 60 autobusów standardowych o długości ok. 12 m i 15 autobusów typu midi o długości ok. 8,5 m) napędzanych ekologicznymi silnikami, spełniającymi normy emisji spalin Euro-6.

Realizacja zadań projektowych już się rozpoczęła. 30 października 2015 roku MPK SA ogłosiło przetarg na zakup 60 autobusów standardowych o długości ok. 12 m z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro-6. Zwycięzca przetargu będzie miał siedem miesięcy od podpisania umowy na dostawę pojazdów (o zwycięstwie w przetargu nie będzie decydować tylko cena, ale także kryteria techniczne, których udział w ocenie oferty wynosi 30 proc.). 

MPK SA planuje ogłaszać kolejne przetargi na zakup przyjaznych dla środowiska autobusów w ciągu kilku najbliższych tygodni. Cały projekt, na który składa się zakup 107 autobusów oraz 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów w systemie KKM (planuje się także możliwość zapisu biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie na kartach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej) ma się zakończyć w 2017 roku. 

Wszystkie zamówione przez MPK SA autobusy będą posiadały rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz będą wyposażone w mobilne automaty biletowe, które będą obsługiwać zapis i odczyt biletów elektronicznych funkcjonujących w Komunikacji Miejskiej  w Krakowie.

Dzięki realizowanemu przez MPK SA projektowi zwiększy się udział niskoemisyjnego transportu zbiorowego na obszarze całej aglomeracji krakowskiej. 

 

Źródło: Gazeta Krakowska

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
memko
To że autobusy są rozwijane i faktycznie pojawiają się nowe rozwiązania jest oczywiście dobre, tylko te inwestycje powinny być przeprowadzone z zachowaniem zdrowego rozsądku. Są dofinansowania to wykorzystujmy je tak, aby było to racjonane, bez zbędnego zadłużania się - no chyba że nie ma ku temu innej możliwości.
M
MLP
Tak niewiele dobrej woli trzeba, aby przestać się obrażac. A słowo: "słoik" zostawcie do użytku warszawiakom.
c
cool
Czy one wypełnią lukę i zwiększą częstotliwość komunikacji? Obecna sytuacja jest dramatyczna!! B. mało kursów, potwornie przetłoczone! To jest nie do wytrzymania, gdzie jest ta polityka zachęcania do korzystania z komunikacji publicznej? Porównajcie, jak to wygląda w Warszawie, to jest przepaść, korzystanie w chwili obecnej z komunikacji ZIKITu to KOSZMAR!
S
Słoik
Po co się wypowiadasz na tematy, które ciebie nie dotyczą? 
e
ej
Ciemny to jesty ty ,parobku .

Takie tematy to dla ciebie kosmos,jak dla każdego parobka czy słoika .

Ale nie dla wszystkich kosmos  ,bo  w Krakowie przez lata kontrakty na usługi komunalne prowadziły prywatne firmy.

Ptasi mózg nie pozwoli ci analizować ,że gdy była konkurencja np. w wywozie odpadów ( w języku słoików i parobków - śmieci ) ceny na te usługi były o wiele niższe niż obecnie ,gdy wprowadzono monopol spółki miejskiej.

Teraz wiemy ,kto wybrał Majchrowskiego na prezydenta.
f
flic
Jesteś bardziej ciemny niż piętnasty gatunek mąki. Tyle w temacie...
q
qwerty
fajnie, nie wiem jak reszta, ale wolę codziennie wsiadać do czystej i punktualnej i CIEPŁEJ, ale starej 105 niż do nowoczesnego tramwaju czy autobusu, który rozkład ma za nic...
I
IVU
To efekt postkomunistycznego monopolu .Wpierw ,po upadku komuny , państwowe przedsiębiorstwo przekształcono w spółki .Nastepnie ,bo nie było obowiązkowych przetargów , otrzymali mnopolistyczny kontrakt na przewozy . Kolejno ,gdy weszły w życie przepisy o zamówieniach publicznych ,władza zapewniła sobie możliwość układowego przyznania kontraktu - zgoda prezesa zamówień publicznych . Na tym wózku jechhali 15 lat ,bo na tyle dostali zgodę bez przetargu.Urzędasy ,chcąc sobie zapewnić dochody na pensje i miejsca pracy dla rodzin i znajomych ,przeforsowali zmiany w ustawie ,że miejskie spółki bez przetargu .Wprawdzie przepis został uchylony lecz w ciągu ponad 20 lat jeden przewoźnik tak się wyposażył ,że nie dał szans konkurencji no bo kto wyda miliardy na sprzęt mając w perspewktywie 4 letni kontrakt .

Tak to w nowej rzeczywistości zostały mocno utwierdzone komunistyczne idee monopolu gospodarczego a najbardziej w Krakowie utwardził je Majchrowski .

On to bowiem ,dop[rowadził do przejęcia wszystkich kontraktów na usługi komunalne przez istniejące lub nowotworzone spółki miejskie ,które pełnym wiadrem czerpały z budżetu pokrywając swoje potrzeby a konkurencja.....padła .

Dziękujemy ,za taki kapitalizm w którym nadal rządzi partia tylko nie ta co przed laty.
C
Cynik
Wypada się cieszyć, że PESA nie produkuje jeszcze autobusów miejskich, bo gotowi byliby i to zamówienie spie....lić.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska