Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Ważny most nad Wisłą w Jankowicach w ciągu drogi 781
Istniejąca przeprawa nad Wisłą powstała w latach 80. ub. wieku. W 2020 roku wprowadzono tutaj ruch wahadłowy, co było związane z szybko pogarszającym się jej stanem technicznym. Przeprowadzona w związku z tym ekspertyza wykazała także, że nie wystarczy już remont i konieczna jest budowa nowego mostu.

- Inwestycja ma duże znaczenie nie tylko dla mieszkańców gmin Babice i Zator oraz powiatów chrzanowskiego i oświęcimskiego - zaznacza Bogusław Bartula, mieszkaniec Podolsza i zarazem radny Powiatu Oświęcimskiego.

Drogą 781 przez most w Jankowicach przebiega duży ruch tranzytowy w góry z kierunku autostrady A4 i Śląska, który w ostatnich latach po otwarciu parków rozrywki w Zatorze i Inwałdzie jeszcze się nasilił. Do tego dochodzi ruch ciężkiego transportu, m.in. węgla czy drewna.

O konieczności przebudowy istniejącej przeprawy mówiło się od kilku lat. Problemem było znalezienie źródła finansowania. Ostatecznie Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Krakowie udało się znaleźć pieniądze na tę inwestycję.

Najpierw w Jankowicach powstanie most tymczasowy
W styczniu tego roku w oparciu o pozyskane zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej tzw. zrid rozpoczęły się prace przygotowawcze od strony Jankowic, obejmujące budowę drogi technologicznej dojazdowej dla sprzętu do budowy mostu docelowego i tymczasowego.

- Następnym etapem będzie budowa mostu tymczasowego, którego rozpoczęcie planowane jest na marzec. Po wykonaniu mostu tymczasowego wykonawca przystąpi do rozbiórki konstrukcji nośnej mostu istniejącego - informuje Agnieszka Ćwiertniewicz z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Przeprawa tymczasowa powstanie obok istniejącego mostu. Tego domagali się mieszkańcy oraz władze gmin Babice i Zator. Wójt Babic Radosław Warzecha wielokrotnie podkreślał, że wielu mieszkańców tej gminy pracuje w Zatorze, a z kolei ludzie stamtąd dojeżdżają do pracy w powiecie chrzanowskim. Brak zastępczego mostu oznaczałby pokonywanie dla wszystkim codziennie w obie strony do 100 km. Innej możliwości nie dopuszczał także burmistrz Zatora Mariusz Makuch.

Most tymczasowy będzie miał długość około 280 m i szerokość około 12 m. Zostanie poprowadzony równolegle do odcinka drogi wojewódzkiej, który wraz z istniejącym mostem zostanie wyłączony z ruchu. Nośność obiektu planowana jest na 40 ton, dzięki czemu będzie mógł po nim przebiegać ruch ciężarowy.

Na miejscu obecnej przeprawy powstanie nowa konstrukcja. Most będzie większy od obecnego. Wraz z przebudową drogi cała inwestycja obejmie odcinek ponad 360 m. W ramach zadania przewidziana jest również budowa łącznicy rowerowej o długości ok. 80 m w celu połączenia planowanej ścieżki rowerowej z Wiślaną Trasą Rowerową.

Koszt inwestycji szacowany był na ok. 69 mln zł, ale w kontrakcie z wykonawcą zawarty został punkt dopuszczający ewentualnie waloryzację. Ostatecznie kwota może ulec zmianie po realizacji zadania. ZDW zdobyło pieniądze na tę inwestycję w ramach rządowego programu Polski Ład.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Wraca temat BDI Bielsko-Biała - Kęty - Wadowice - Głogoczów
- Na S1 między Oświęcimiem a Bielskiem prace trwają mimo zimy. Widać efekty! Zdjęcia
- Zimowe Grand Prix Zadyszki w Oświęcimiu na finiszu. WIDEO
- Niezwykły akt łaski dla popełniających wykroczenia drogowe
- Kibice zagrzewali Re-Plast Unię Oświęcim do walki przeciwko Jastrzębiu
- Brudne gry w Zatorze i Oświęcimiu przed wyborami samorządowymi ZDJĘCIA
