https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na północy Krakowa powstanie nowy przystanek kolejowy. Podpisano umowę

Piotr Rąpalski
Wideo
od 16 lat
Podpisano umowy na budowę przystanku kolejowego Kraków Piastów w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Obecny był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Do końca 2024 roku przy torach wybudowane zostaną perony, a podróżni dostaną się na nie nową kładką.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za niemal 24 mln zł netto na zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku kolejowego w Krakowie. Zlokalizowany w sąsiedztwie ul. Powstańców obiekt ułatwi podróże w aglomeracji i będzie jednym z trzech nowych przystanków wybudowanych w mieście w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.

Nowy przystanek zlokalizowany będzie w sąsiedztwie ul. Powstańców i Piasta Kołodzieja, w miejscu gdzie łączą się dwie linie kolejowe – nr 8, prowadząca w kierunku Kielc i Warszawy, oraz nr 95 w kierunku Podłęża i Tarnowa. Obiekt będzie w pełni dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Nowe perony zostaną skomunikowane bezpośrednio z wiaduktem drogowym, znajdującym się nad linią kolejową. Dostęp dla podróżnych ułatwią schody i windy.

– Nowe przystanki wybudowane w Krakowie pozwolą zwiększyć atrakcyjność komunikacyjną kolejnych obszarów. Ułatwią mieszkańcom dojazd do centrum miasta i pozwolą zaoszczędzić czas i pieniądze. Stawiamy na przyjazny środowisku, zrównoważony transport – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Na peronach o długości 200 metrów znajdą się wiaty, tablice informacyjne, ławki i czytelne oznakowanie. Oświetlenie pomoże w orientacji także po zmroku. Udogodnieniem dla osób niewidomych, czy słabo widzących będzie system ścieżek o zróżnicowanej strukturze. Zakończenie prac przewidziano na koniec 2024 r.

– PLK SA kończą fundamentalne dla rozwoju Krakowa inwestycje. Dzięki zmodernizowanej linii średnicowej ułatwimy rozwój kolei aglomeracyjnej. Nowe przystanki poprawią dostęp do kolei i dadzą bezkonkurencyjną czasowo alternatywę w dojeździe do centrum miasta – mówi Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” w Małopolsce obejmuje 9 inwestycji. Trzy z nich – Kraków Piastów, Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek – zlokalizowane są w stolicy województwa. Ponadto przystanki powstaną w miejscowościach: Wolbrom, Zator, Pisary, Dąbrówka i Nowy Sącz (dwa przystanki).

Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. W sumie na ten cel przeznaczono 1 mld zł, a zmodernizowane perony pojawią się w 185 lokalizacjach w całej Polsce.

Przepis na ketchup z cukinii. Przetwory

od 16 lat

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol
8 sierpnia, 08:44, krakus:

Został kawał ziemi między torami a budowaną obwodnicą. To tam powinno sie wyciągnąć tramwaj z Piastów oraz utworzyć duży p

100/100

k
krakus
Został kawał ziemi między torami a budowaną obwodnicą. To tam powinno sie wyciągnąć tramwaj z Piastów oraz utworzyć duży p
K
Karol
4 sierpnia, 08:03, Max:

Jest problem Panie Karolu. Właśnie chodzi o te stare naleciałości z nazwami z czasów komuny. Już nie używają np. na Kurdwanowie dawnych nazw wielkich dzielnic czyli Podgórza, a w dawnej Nowej Hucie ciągle jest ten problem. Teren o którym mówimy dotyczy dawnej wsi podkrakowskiej czyli konkretnie Mistrzejowic - zresztą taka jest teraz nazwa tej dzielnicy. Nadawanie według Pana nazwy przystankowi Kraków Nowa Huta jest już całkowicie wprowadzające w błąd ! Niech Nowa Hura będzie tam gdzie powinna być czyli wokół tzw. starej Nowej Huty ...

Ja, nadal dzielę Kraków wedle starego podziału i nie podoba mi się to zamazywanie historii, aczkolwiek wyrażam tylko swoje zdanie i na pewno nie będę protestował w stosunku do pomysłów młodego pokolenia jeżeli chodzi o nazewnictwo tego co teraz powstało i powstaje. Stare nazewnictwo osiedli, a nawet dzielnicy Nowa Huta było narzucone z góry. Zagalopowałem się z tą nazwą Nowa Huta dla przystanku. Podoba mi się stwierdzenie 'Niech Nowa Huta będzie tam gdzie powinna być czyli wokół tzw. starej Nowej Huty'. Tak na marginesie. Mam prawie 70 lat i nie lubię nazwy 'komuna' w stosunku do PRL, bo to oznacza, że taką samą samą 'komunę' mamy teraz, bo prawie wszystko narzucane jest nam z góry, a rządy są tak samo autorytarne jak kiedyś. Członkowie partii kiedyś i teraz to w zdecydowanej większości zwykli koniunkturaliści. Wredni, pazerni, bezczelni hipokryci i cynicy. Członków PZPR było ze 3 mln, a członków PiS jest ponad 200 tys. i sami decydują o wszystkim. Opozycja pyszczy, ale tak naprawdę to wszyscy są po jednych pieniądzach. Jedno jest pewne, że w PRL, było szaro biednie, ale ludzie byli wobec siebie życzliwi i solidarni, dzieci rodziło się dużo, bo rodzice nie obawiali się o ich bezpieczeństwo i przyszłość, widma utraty pracy. Nie było takiej niesprawiedliwości społecznej, a dochody podawano netto, a nie brutto. Komuna to piękna idea, ale utopijna. Jedynym komunistą na ziemi to według mitologii był Jezus. Przepraszam, odbiegłem od tematu.

M
Max
Jest problem Panie Karolu. Właśnie chodzi o te stare naleciałości z nazwami z czasów komuny. Już nie używają np. na Kurdwanowie dawnych nazw wielkich dzielnic czyli Podgórza, a w dawnej Nowej Hucie ciągle jest ten problem. Teren o którym mówimy dotyczy dawnej wsi podkrakowskiej czyli konkretnie Mistrzejowic - zresztą taka jest teraz nazwa tej dzielnicy. Nadawanie według Pana nazwy przystankowi Kraków Nowa Huta jest już całkowicie wprowadzające w błąd ! Niech Nowa Hura będzie tam gdzie powinna być czyli wokół tzw. starej Nowej Huty ...
K
Karol
4 sierpnia, 00:42, Karol:

Nie ma żadnego problemu z nazwą. Kraków-Piastów jest jak najbardziej do przyjęcia. Najbardziej by pasowała nazwa Kraków Nowa Huta, ale trzeba by było zmienić nazwę starego przystanku gdzie obecnie zatrzymują się trzy pociągi na dobę. Przystanek ten stracił znaczenie, ma być przebudowany więc można by było zmienić nazwę na jakąś osiedlową.

albo Kraków Nowa Huta-Piastów

K
Karol
Nie ma żadnego problemu z nazwą. Kraków-Piastów jest jak najbardziej do przyjęcia. Najbardziej by pasowała nazwa Kraków Nowa Huta, ale trzeba by było zmienić nazwę starego przystanku gdzie obecnie zatrzymują się trzy pociągi na dobę. Przystanek ten stracił znaczenie, ma być przebudowany więc można by było zmienić nazwę na jakąś osiedlową.
M
Max
Wszystko pięknie, jest tylko jeden mały problem z nazwą przystanku. Zresztą z chęcią dowiedziałbym się, kto decyduje o nadawaniu nazw przystanków. Bo tutaj ten ktoś na pewno nie popisał się. Logicznie powinna być nazwa od dzielnicy, a nie osiedla - czyli powinien nazywać się Kraków Mistrzejowice ewentualnie Kraków Mistrzejowice-Piastów !!!
H
Henio
Czemu nie Kraków Mistrzejowice? Tak jak pobliski węzeł S7xS52 będzie się nazywał. Byłoby spójnie. A Piastów to takie miasteczko pod Warszawą, więc dla miejscowych nazwa będzie jasna a dla przyjezdnych będzie zamieszaniem.
K
Karol
no proszę, jeszcze jeden argument aby wydłużyć tory przez Piasta Kołodzieja w stronę Batowic. To tam, wybudować nową pętlę tramwajową i autobusową z parkingiem, co ograniczy napływ pojazdów, należących do mieszkańców okolicznych wiosek, które paraliżują ruch w rejonie oś. Boh. Września i Piastów
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska