Nastawnia to posterunek techniczny nastawczy mieszczący urządzenia do zdalnego sterowania ruchem kolejowym, wyposażony w urządzenia nastawcze, blokowe i łączności – z którego ustawia się drogi przebiegu pociągów, przestawia zwrotnice oraz nadaje sygnały (za pomocą semaforów, tarcz manewrowych i innych sygnalizatorów). Jej pracą kieruje dyżurny ruchu.
- Na ukończeniu są prace na zewnątrz modernizowanej nastawni stacji Kraków Główny. Budynek jest przygotowywany do nowej roli - oprócz centrum sterowania ruchem będzie w nim więcej pomieszczeń biurowych dla kolejarzy. Dodatkowe ocieplenie i nowy system ogrzewania pozwolą zaoszczędzić energię podczas jego codziennego użytkowania - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przypomnijmy, że ta państwowa spółka prowadzi gigantyczną inwestycję za ponad 1 mld zł, dotyczącą robót na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.
Dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej
Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć będą pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.
W ramach tego zadania realizowana jest też m.in. budowa estakad kolejowych w centrum Krakowa między ul. Miodową i Kopernika. Powstają w miejscu starych nasypów kolejowych. W czerwcu 2021 roku Kraków podpisał porozumienie ze spółką PKP PLK dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum miasta. Pod estakadami pojawią się ciągi pieszo-rowerowe, dużo zieleni oraz miejsca wypoczynku i rekreacji dla osób w każdym wieku. W przyszłym roku ma być realizowany pierwszy etap tego zadania na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej.
Mosty z kładką nad Wisłą
W ramach inwestycji kolejowych rozbudowywany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką, tak by docelowo mogły się na nim pomieścić 4 tory. Obok wiaduktu powstaje nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.
Budują wejście dla pieszych na nowy most kolejowy nad Wisłą ...
W ramach przedsięwzięcia powstają też trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Dwa z nich są już gotowe. Trzeci most wraz z kładką pieszo-rowerową będzie gotowy w połowie 2023 r. Wtedy też przewiduje się zakończenie inwestycji kolejowych w centrum miasta.
Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

- Te osoby nie dostaną ślubu kościelnego
- Tak wyglądał Kraków 1000 lat temu! Oto rekonstrukcja
- Tak oszukują nas sklepy spożywcze. TOP 10 nieczystych zagrań!
- Horoskop miesięczny na grudzień 2022 dla wszystkich znaków zodiaku
- Otwarto nowy prywatny akademik w Krakowie. Prawdziwy wypas dla studentów z kasą
- Budowa S7 na północy Małopolski. "Ekspresówka" widziana z góry robi wrażenie