- Narodowy Fundusz Zdrowia od 2020 r. wysyła wiadomości do pacjentów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, zabiegu, badaniu. Dotyczą one pierwszorazowych wizyt w zakresie 40 różnych świadczeń m.in. kardiologii, ortopedii, badań rezonansem magnetycznym i tomografem komputerowym, zabiegów usunięcia zaćmy. Chory, który przy rejestracji poda swój numer telefonu komórkowego, otrzymuje wiadomość cztery dni przed planowanym pojawieniem się w gabinecie. SMS przypomina o dacie wizyty, zawiera również numer telefonu, pod który można zadzwonić, by ją odwołać - wyjaśnia Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka prasowa Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Krakowie.
W ubiegłym roku do pacjentów w całej Polsce trafiło blisko 12 mln takich SMS-ów. Przypomnienia mają pomóc zmniejszyć skalę przepadających terminów. Z danych małopolskiego NFZ wynika, że w 2023 r. w naszym województwie umówionych wizyt nie odwołało i nie skorzystało z nich 134,7 tys. osób. To o 4,7 tys. mniej niż w 2022 r. W całej Polsce przepadło prawie 1,3 mln terminów konsultacji, badań, zabiegów.
- Liczba niewykorzystanych terminów z roku na rok maleje, nadal jednak mamy do czynienia ze zjawiskiem na szeroką skalę – mówi Elżbieta Fryźlewicz-Chrapisińska, dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie: – Każda odwołana wcześniej wizyta jest szansą na szybszą konsultacje czy badanie dla kolejnego chorego. W tym wypadku nasze decyzje mają więc realny wpływ na zdrowie innych osób. Szczególnie, że niewykorzystane wizyty często dotyczą tych poradni, gdzie liczba oczekujących na pomoc jest największa – dodaje.
Najwięcej nieodwołanych wizyt u ortopedy
Analiza NFZ pokazuje, że w ub. roku w Małopolsce najwięcej nieodwołanych i zablokowanych wizyt dotyczyło świadczeń ortopedii i traumatologii narządu ruchu – blisko 48 tys. – oraz kardiologii – 37,5 tys. O rezygnacji z umówionej konsultacji nie poinformowało placówki także 16 tys. Małopolan umówionych na fizjoterapię ambulatoryjną oraz 13,2 tys. oczekujących na pomoc z zakresu endokrynologii.
To obowiązek pacjenta ...
Zgodnie z obowiązującymi przepisami pacjent ma obowiązek odwołania wizyty, jeśli wie, że się na niej nie pojawi.
- Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów wiemy, że nie zawsze jest możliwe dodzwonienie się do placówki, by zgłosić swoją rezygnację. Zagwarantowanie realnego kontaktu to jeden z obowiązków placówki medycznej, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta. Skargi dotyczące lecznic, które się z niego nie wywiązują, można składać m.in. za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta. TIP działa całodobowo pod bezpłatnym numerem telefonu 800 190 590 - informuje Aleksandra Kwiecień.
W walce z przepadającymi terminami ważną rolę odgrywa także edukacja. Dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia, oprócz wysyłania przypominających SMS-ów, dołączył również do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”, która zwraca uwagę na zjawisko nieodwołanych wizyt lekarskich. Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
Chcesz sprzedać mieszkanie? To musisz wiedzieć!
