Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Newag walczy o kontrakt wart ponad 1 mld zł

Sławomir Wrona
Załączona do oferty Newagu i Siemensa wizualizacja pokazuje, jak ma wyglądać Inspiro
Załączona do oferty Newagu i Siemensa wizualizacja pokazuje, jak ma wyglądać Inspiro archiwum
Jeszcze w tym miesiącu rozstrzygnięty ma być przetarg, który może otworzyć sądeckiemu Newagowi drogę do europejskiej czołówki producentów pojazdów szynowych. Chodzi o wart ponad 1 mld złotych kontrakt na dostawę 35 pociągów dla drugiej linii warszawskiego metra.

Newag złożył swoją ofertę w konsorcjum z niemieckim Siemensem. Do przetargu zgłosiło się w sumie czterech oferentów. Alstom Konstal wycofał się już na wstępnym etapie. Naplacu boju, oprócz Newagu i Siemensa, pozostał jeszcze hiszpański CAF SA oraz czesko-rosyjskie konsorcjum Skoda Transportation i Wagonmasz Sankt Petersburg.

Komisja przetargowa ujawniła już porównanie zaproponowanych przez oferentów cen. Najniższą - nieco ponad 982 mln zł zaproponował CAF SA. Skoda z Wagonmaszem zaoferowała kwotę bez mała 1 mld 109 mln zł. Oferta Newagu i Siemensa jest w środku stawki i opiewa na 1 mld 69 mln zł. Wszystkie ceny netto.

Choć w większości rozstrzyganych w Polsce przetargów o wygranej decyduje właśnie cena, to jednak w tym przypadku nie przekreśla ona szans sądeckiej firmy. Jak dowiedzieliśmy się, koszt zakupu pociągów i okres gwarancji stanowi połowę kryteriów branych pod uwagę przez komisję przetargową.
Przedstawiciele Siemensa w wypowiedzi dla jednego z portali kolejowych mówią otwarcie, że spodziewają się wygranej, bo ich oferta ma być najbardziej zaawansowana technicznie.

Według Pawła Siedleckiego ze spółki Warszawskie Metro, ocena merytoryczna i punktowa ofert powinna być znana w najbliższych dniach.

- Podejrzewam, że komisja przetargowa ogłosi wynik swojej pracy w ostatnim tygodniu września, a najpóźniej w pierwszych dniach października - mówi Siedlecki.

Prezes Newagu Zbigniew Konieczek unika komentarzy na temat warszawskiego przetargu, ale przyznaje:
- Jeśli wygramy, to będzie największy w historii skok cywilizacyjny firmy.

Udział Newagu w konsorcjum sięga 30-40 proc. Ewentualna wygrana w przetargu - zdaniem ekspertów - oznaczałaby potrojenie rocznych przychodów firmy. Plan zakłada, że pierwszych 10 składów o nazwie Inspiro powstałoby w zakładach Siemensa w Austrii. Pracownicy Newagu zostaliby w trakcie produkcji przeszkoleni i kolejne pociągi składane byłyby już w Nowym Sączu. Także tutaj planowana jest produkcja części podzespołów do pociągów dla metra w Warszawie.

Brutalne zbrodnie, zuchwałe kradzieże, tragiczne wypadki. Zobacz, jak wygląda prawda o kryminalnej Małopolscekryminalnamalopolska.pl

60 tysięcy złotych do wygrania.Sprawdź jak. Wejdź nawww.szumowski.eu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska