Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km), ma powstać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.
Na wszystkich odcinkach już trwają prace. Między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II powstają tunele dla nowej drogi i trasy tramwajowej, która poprowadzona zostanie z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej.
Zaawansowane roboty można też dostrzec w rejonie ul. Zakopiańskiej, pod którą ma przebiegać Trasa Łagiewnicka. Dalej nowa droga będzie poprowadzona przez teren w rejonie ul. Zbrojarzy. Tam już wycięto zieleń. W jednym z kolejnych etapów będzie też trzeba przełożyć koryto Wilgi, bowiem fragment trasy poprowadzono po jej obecnym korycie.
Kraków. Trasa Łagiewnicka [WIZUALIZACJE]
W rejonie ulic Zbrojarzy i Turonia trzeba było wyburzyć wiele domów, by pozyskać teren pod budowę trasy. W niektórych miejscach nadal prowadzone są tam wyburzenia i można zobaczyć oznakowanie: "Uwaga! Strefa Niebezpieczna". Na tym odcinku trasa poprowadzona zostanie pomiędzy niską zabudową, często jednorodzinną.
Prace budowlane prowadzone są też w rejonie ul. Ruczaj i Pszczelnej, gdzie szeroka droga powstanie między budynkami wielorodzinnymi. Teren inwestycji kończy się na skrzyżowaniu ulic: Ruczaj, Rostworowskiego i Pszczelnej.
Okoliczni mieszkańcy zwracają uwagę, że droga powstaje na terenie, na którym kiedyś było dużo zieleni, którą zlikwidowano.
W odpowiedzialnej za inwestycję spółce Trasa Łagiewnicka zaznaczają, że wycięta zieleń nie zostanie zastąpiona tylko asfaltem. Trasa w rejonie ul. Zbrojarzy ma być poprowadzona w tunelu, a nad nim mają się znaleźć tereny rekreacyjne z dużym udziałem zieleni oraz z boiskami do siatkówki i koszykówki. Poza tym ma też powstać plac zabaw projektowany na podobieństwo tzw. smoczych skwerów.
Mieszkańcy nie krytykują natomiast nowej trasy tramwajowej, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków.
Część trasy tramwajowej ma zostać poprowadzona w budowanym tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, powstanie podziemny przystanek.
W związku z budową nowej linii tramwajowej w lecie zeszłego roku przebudowana została pętla tramwajowa w Kurdwanowie. Najbardziej spektakularne były prace na tzw. Białych Morzach, między sanktuariami, związane z wykopami pod tunele: tramwajowy i osobny dla samochodów (dwie oddzielne nitki w obu kierunkach). Głębokość wykopów sięgała 25 metrów. Podczas prac wydobyto 460 tys. metrów sześc. ziemi. Teraz na tym odcinku tworzone są konstrukcje ścian i płyt dennych tuneli. Później przyjdzie czas na stropy. Następnie konstrukcje tuneli zostaną zasypane ziemią - na tym terenie też zostanie odtworzona zieleń, ciągi piesze i rowerowe.
Trasa Łagiewnicka ma powstać do końca 2020 roku - za 802 mln zł.
POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:
WIDEO: Barometr Bartusia. Tylko rozwój gospodarki zapewni środki na „piątkę Kaczyńskiego”
