Informacje o zmianach w komunikacji w krakowskim Podgórzu - w ostatniej chwili
„Problem Myśliwskiej” zasygnalizował w ostatnim czasie w mediach społecznościowych radny miejski Rafał Zawiślak.
„Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, bez żadnych konsultacji z mieszkańcami, Radą Dzielnicy XIII Podgórze czy Radą Miasta Krakowa, zdecydował że puszczą linię autobusową nr 148 przez nowo powstałą ulicę łączącą ul. Myśliwską z Nowohucką. Nie mam nic przeciwko komunikacji zbiorowej i nowej siatce połączeń autobusowych, ale takie procesy powinny być komunikowane znacznie wcześniej niż tuż przed uruchomieniem linii, oraz uzgadniane z mieszkańcami!” – zaznaczył Zawiślak.
Chodzi m.in. o to, że jeszcze na początku października władze Krakowa oraz Zarząd Transportu Publicznego zapowiadały, że linia 125 pojedzie ul. Myśliwską, To, że jednak będzie inaczej okazało się dosłownie na kilka dni przed wejściem w życie nowej trasy autobusu.
„Dodatkowo poprzez dołożenie linii autobusowej 148, została zmieniona organizacja ruchu na nowym odcinku drogi KDL.2 łączącej ulice Myśliwską z Nowohucką. Jak sami pewnie obserwujecie natężenie ruchu na tej ulicy sukcesywnie wzrasta, ponadto od samego początku powstania tej drogi pojazdy znacznie przekraczają dozwolona prędkość. Droga ta staje się szybkim łącznikiem pomiędzy ul. Nowohucka a Myśliwską, dlatego Miejski Inżynier Ruchu w konsultacji z Radą Dzielnicy XIII Podgórze zaproponował organizację ruchu, która poprzez wyznaczenie miejsc postojowych na tej drodze, miała wymusić na kierowcach zmniejszenie prędkości poruszających się tu pojazdów. ZDMK przygotowywał się do wprowadzenia tej organizacji ruchu. Nie zostanie jednak ona wprowadzona bo zawężenie, które miało spowodować uspokojenie ruchu na tej ulicy ograniczyłoby przejazd autobusom, które zdecydował się wprowadzić ZTP. Tak więc ZDMK ustala nową organizację ruchu tylko i wyłącznie pod zaproponowany autobus. To ja pytam po co te wszystkie ściemy o konsultowaniu projektów? Po co jakieś spotkania i dyskusje o zapewnieniu bezpieczeństwa mieszkańcom? Kiedy na koniec przychodzi ZTP i wywraca cały poukładany „stolik” realizując swoje pomysły?. Po raz kolejny wychodzi na to, że dla ZTP ważniejsze jest puszczanie nie skonsultowanych linii autobusowej niż bezpieczeństwo mieszkańców Krakowa – oburza się Rafał Zawiślak.
Krakowscy urzędnicy: skrzyżowanie za ciasne dla autobusów przegubowych
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie tłumaczy, że zmiana planowanej trasy autobusu 125 i rezygnacja z jego przejazdu ul. Myśliwską wynika „z ograniczeń manewrowych dla autobusów przegubowych na skrzyżowaniu ulic Myśliwska, Przewóz i Saska”.
- Wstępny plan zakładał możliwość przejazdu w mniej intensywnym ruchu, jednak przy większym natężeniu pojazdów płynność kursowania autobusu byłaby zakłócona. Linia 125 mogłaby kursować przez ulicę Myśliwską wyłącznie przy użyciu krótszych autobusów, które jednak nie zapewniłyby wystarczającej pojemności. W związku z tym zdecydowano o uruchomieniu nowej linii 148, której zadaniem jest poprawa komunikacji w dotychczas słabo obsługiwanym rejonie – przekazał nam Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Autobus 125 kursuje ostatecznie na trasie: Złocień - Mały Płaszów - Ofiar Dąbia - Cystersów - Dworzec Główny Wschód. W godzinach szczytu linia jeździ co 15 minut, a w pozostałym czasie co 20 minut. Z kolei w weekendy i święta autobus kursuje co 20-30 minut.
Linia 148 jeździ w dni powszednie z podobną częstotliwością jak „125”, natomiast w weekendy co 40 minut. Trasa „148” to: Zajezdnia Płaszów – P&R Mały Płaszów - Myśliwska - Nowohucka - Galicyjska - Czyżyny Dworzec.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa: prace nad organizacją „na Myśliwskiej” trwają nadal
Jak powiedział nam Michał Pyclik zmiany w organizacji ruchu pod kątem autobusów w rejonie ul. Myśliwskiej zostały wprowadzone w trybie pilnym, na prośbę krakowskiego ZTP. Korekta ta spowodowało i to, że w tej części miasta zlikwidowano dużo miejsc parkingowych.
- Zgodziliśmy się na te korekty, by nie utrudniać kwestii związanych z rozwojem komunikacji publicznej. Nie oznacza to jednak, że zaprzestaliśmy prac nad zmianami w organizacji ruchu na ul. Myśliwskiej. Są one kontynuowane, wprowadzenie tam kolejnych zmian to kwestia prawdopodobnie przyszłego miesiąca – zapewnia Michał Pyclik.
Polacy coraz biedniejsi
