W PKP PLK przypominają, że jednym z najważniejszych elementów prowadzonej modernizacji krakowskiej linii średnicowej jest budowa nowych mostów, którymi pociągi dalekobieżne i aglomeracyjne będą pokonywać Wisłę.
"W czerwcu rozpoczęły się pierwsze prace. Wykonawca ma wymagające zadanie - wokół istniejącego mostu kolejowego wybuduje dwa bliźniacze obiekty, na których ułożone zostaną tory dla kolei aglomeracyjnej. Dotychczasowa przeprawa również zostanie gruntownie przebudowana. Powstanie zespół trzech mostów, o nowoczesnej konstrukcji, na których znajdą się cztery tory kolejowe. Pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h" - zaznaczają kolejarze.
Pierwszy powstanie most wschodni, położony najbliżej mostu Kotlarskiego. Po przeniesieniu ruchu pociągów na nową przeprawę, ruszą prace przy pozostałych dwóch obiektach.
Bulwary dostępne dla krakowian
W pierwszej kolejności realizowane były najtrudniejsze prace, wymagające użycia najcięższego sprzętu budowlanego. Inżynierowie przystąpili do budowy nowych przyczółków i podpór mostu. Podpory będą na brzegu rzeki, stąd konieczność zabezpieczenia placu budowy, wbitymi głęboko w ziemię, ścianami oporowymi.
- Po wykonaniu wykopów rozpoczęły się prace przy fundamentach. Ich najważniejszym elementem było wbicie na 15 metrów betonowych pali. Prace są na lądzie i w nurcie rzeki. Tam powstają podpory tymczasowe, które również będą osadzone na wbitych w dno, betonowych palach. Ciężki dźwig, wykorzystany do operacji, ustawiony był na specjalnej barce, którą manewruje holownik „Halny” - wyjaśniają w PKP PLK. I dodają, że zakończył się najtrudniejszy etap robót budowlanych. Popularna trasa pieszo-rowerowa, na Bulwarze Kurlandzkim, będzie ponownie dostępna dla mieszkańców Krakowa. Tymczasowa ścieżka, biegnąca obok placu budowy, którą dla wygody użytkowników wyasfaltowano, będzie oddana do użytku w piątek (14 września), w godzinach popołudniowych.
Ul. Podgórska – bramki przejazdowe dla bezpieczeństwa kierowców
Niewielkie zmiany w organizacji ruchu czekają również krakowskich kierowców. By móc kontynuować prace przy budowie mostu wykonawca musi zamontować specjalne bramki zabezpieczające nad ul. Podgórską. W związku z tym zajęte będą chodniki po obu stronach drogi, a piesi skierowani zostaną na bulwary i tymczasowy chodnik, zlokalizowany na jezdni. Oznacza to, że ul. Podgórska w kierunku ul. Starowiślnej zostanie zwężona.
- Aby nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum Krakowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w porozumieniu z wykonawcą i zarządcą dróg, zdecydowały, że zmiany na ul. Podgórskiej zostaną wprowadzone później, dopiero po otwarciu jezdni pod wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, które zaplanowane jest na 1 października - dodają w PKP PLK.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Powstanie polskie TGV? W 3 godziny z Gdańska do Krakowa