https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowoczesne tramwaje z Wrocławia. Pojechały do Krakowa (ZOBACZ ZDJĘCIA)

Przemysław Wronecki
fot. Przemysław Wronecki
Wrocławski Protram właśnie zakończył modernizację tramwaju dla krakowskiego MPK. Wczoraj, po pięciogodzinnej podróży z Wrocławia, odnowiony skład wrócił do Krakowa. Dwukierunkowy tramwaj na kompleksowy remont trafił on do Wrocławia w lutym tego roku.

Wagon pochodzi z lat 70, nosi oznaczenie typu N8S-NF. Wyprodukowany został w niemieckiej fabryce MAN. Tramwaje takie już wtedy zaprojektowano jako dwukierunkowe, wyposażone w dwie kabiny i drzwi po obu stronach. Początkowo jeździły one w Norymberdze (Niemcy), jednak od 2004 roku na mocy umowy między MPK z Krakowa, a Norymbergą zaczęły kursować w Polsce.

Jak przekonuje Protram, tramwaj który przywieziono do Wrocławia, przeszedł remont kapitalny: wymieniono instalacje elektryczną, zmodernizowano układ napędowy, a wnętrze wykonano z materiałów, które spełniają najnowsze wymogi przeciwpożarowe. Środkowy człon wymieniono na niskopodłogowy. Tramwaj przygotowano też do montażu klimatyzacji. Jednak jej instalacją zajmie się już krakowski przewoźnik. Po remoncie pojazd zyskał również nowy przód, który wykonano z lekkich tworzyw. Dzięki temu tramwaj wygląda nowocześniej.

Prezes Protramu nie chciał zdradzić ile krakowskie MPK zapłaciło za remont. - W porównaniu do zakupu nowego tramwaju, wyszło trzy lub czterokrotnie taniej - przekonuje Zdzisław Brodawka, szef wrocławskiego Protramu. Dodaje, że taki tramwaj spokojnie będzie mógł kursować bez potrzeby większych remontów przynajmniej 10 lat.

Jak Wam się podoba efekt prac wrocławskiej firmy? Skody lepsze czy niekoniecznie? Zapraszamy do dyskusji na forum pod tekstem

Komentarze 88

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ania
Tramwaje z PROTRAMU przetrwają wszystkie inne sprowadzone spoza kraju barachła.
C
Crazy
A co ma piernik do wiatraka? Teraz zasunąłeś porównanie nie do końca zgodne, ponieważ faktycznie różnice pomiędzy rozmiarami dwóch tramwai są o wiele mniejsze niż różnice pomiędzy mercedesem a maluchem. Naucz się myśleć...
p
piotrek
wyglądem i komfortem przypominał samochody klasy średniej i był tańszy w utrzymaniu to bym wolał malucha.
x
xdf
i powoduje drgania całych kamienic, hałas że nie można wytrzymać. Tramwaj rzeroki a w środku człowiek siedzi przy człowieku jak sardynka, zagląda w twarz lub obija kolana. Wszędzie ciasno. W środku nie ma się czego chwycić.
G
Gaga
jaki samochód wolelibyście mieć - nowego mercedesa czy przerobionego i odnowionego malucha?
s
sweetsuzie
... palantów - takich jak TY !
a
apostrof
Tramwajów czy przecinków ?
d
drobniak
Liczba mnoga w tytule? - to jeden pojazd, po remoncie, N8S, a nie LF. Człon niskopodłogowy (LF) wykonano - przerobiono dopiero w Protramie.... Nowoczesny to był 30-lat temu, ale dobrze, ze nie poszedł na złom i po Essen (gdzie był "wąskotorowcem" - 1000mm) przerobiono go w Krakowie na normalnotorowy, a po poważnej awarii wyremontował go wrocławski Protram. Ot i tyle. Lepszy taki niż konstal 105 gdzie wiatr hula przez nieszczelne drzwi, a o niskiej podłodze i klimie nie ma mowy..., a takich w grodzie Kraka jest jeszcze blisko 200-ście.
T
Tak,tak !
TYLKO BURAKI MÓWIĄ "WROCEK" !!!!
n
niebądźtakiznawca
Składów sie nie robi ! Składy- jak sama nazwa wskazuje- się składa (spina, sprzęga) w zajezdni z pojedyńczych wagonów!!!
T
Tak, tak !
TYLKO BURAKI MÓWIĄ "WROCEK" !!!!
o
ooo
Ja też bym wolał jeździć tramwajami Protramu ale raczej tymi przegubowymi/jednoprzestrzennymi a nie składami !
a
ateoto
>Tak naprawdę sa tylko dwa miasta , które kupują tylko nowe tramwaje

Olsztyn, Szczecin, Czestochowa, Poznan... wymieniac dalej ?
i
iodpisz
Zapytaj w poniedziałek panią od polskiego o opinie o tym zdaniu:

"...z jakiego źródła czerpał Pan te informacje aczkolwiek są one błędne."
t
tlen
I znajac zycie te tramwaje beda wozic tlen.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska