https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy odcinek S7 Kraków - Myślenice. Problem z wyborem wariantu społecznego spornej drogi

Piotr Tymczak
Zespół zadaniowy ds. opracowania przebiegu na terenie Krakowa korytarza dla drogi ekspresowej S7 od Krakowa do Myślenic, obecnie analizuje wyznaczenie planowanej drogi S7 w kilku różnych wariantach, na całym odcinku między Krakowem a Myślenicami.
Zespół zadaniowy ds. opracowania przebiegu na terenie Krakowa korytarza dla drogi ekspresowej S7 od Krakowa do Myślenic, obecnie analizuje wyznaczenie planowanej drogi S7 w kilku różnych wariantach, na całym odcinku między Krakowem a Myślenicami. Anna Kaczmarz
Zespół zadaniowy ds. opracowania przebiegu korytarza dla drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic obecnie analizuje wyznaczenie planowanej trasy w kilku wariantach. Ze względu na brak kompromisu pomiędzy gminami, przez które mogłaby przebiegać droga, dotychczas nie został wybrany ani ostateczny, ani preferowany przebieg tzw. wariantu społecznego.

- Miasto Kraków wyraża zrozumienie dla sprzeciwów wobec planowanej inwestycji, w szczególności wobec konieczności zajęcia mocno zagospodarowanych terenów pod realizację trasy szybkiego ruchu. Niemniej budowa brakującego odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy Krakowem i Myślenicami jest kluczowa – w celu zapewnienia układu komunikacyjnego sprawnego do obsługi zarówno ruchu regionalnego, jak i międzynarodowego - podkreślają w krakowskim magistracie.

Do prac zespołu zostali zaproszeni przedstawiciele miast i gmin: Wieliczka, Siepraw, Dobczyce, Świątniki Górne, Myślenice, Mogilany, Skawina, Liszki oraz przedstawiciele powiatów wielickiego i myślenickiego.

Jak dotąd odbyły się trzy posiedzenia stacjonarne zespołu, w tym dwa z udziałem przedstawicieli zaproszonych samorządów.

Na pierwszym posiedzeniu omówiono uwagi oraz stanowiska poszczególnych gmin dotyczące przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad sześciu wariantów planowanej trasy.

Dyskusja skupiała się w szczególności na rozważaniach możliwości dokonania korekty wariantu szóstego przedstawionego przez GDDKiA w celu odsunięcia planowanej trasy S7 od centrum miasta i kopalni soli w Wieliczce. Wzięła również pod uwagę możliwość rozbudowy istniejącej drogi DK7, przy założeniu niższych parametrów technicznych od tych przyjętych przez GDDKiA w celu optymalnego wykorzystania istniejących rezerw terenowych.

W czasie dyskusji negatywne stanowiska związane z przebiegiem przez poszczególne gminy planowanej drogi, zaprezentowali przedstawiciele miast i gmin: Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Świątniki Górne oraz Mogilany.

Pomiędzy posiedzeniami zespołu zostały również zebrane w formie pisemnej stanowiska zaproszonych samorządów, dotyczące możliwości trasowania planowanej drogi S7 na terenach poszczególnych gmin.

Jedynie przedstawiciele miasta i gminy Myślenice wskazali tereny możliwe do przeznaczenia pod budowę planowanej trasy S7 na terenie gminy Myślenice, podkreślając również brak możliwości poprowadzenia planowanej drogi przez centrum oraz zachodnią, zabudowaną część miasta.

Pozostałe samorządy wyraziły sprzeciw wobec jakichkolwiek wariantów, przechodzących przez tereny poszczególnych gmin.

- Na ostatnim posiedzeniu, które odbyło się 11 lipca, Kraków, z uwagi na konieczność realizacji inwestycji, jako próbę osiągnięcia kompromisu, przedstawił zarys zupełnie nowego, nierozważanego dotąd przez GDDKiA, wariantu planowanej trasy S7 - przyznają w magistracie.

Wariant miałby uwzględniać preferencje Krakowa i gminy Myślenice na południowym odcinku planowanej trasy, następnie w okolicy Głogoczowa skręcać na zachód, aby przechodząc dolinami rzeki Skawinka, włączyć się do autostrady A4 w rejonie węzła Kraków - Skawina. - Propozycja ta była jedynie wstępnym zarysem możliwego korytarza, który aktualnie jest korygowany ze względu na sprzeciw wobec przecinania terenów inwestycyjnych miasta i gminy Skawina - dodają w krakowskim urzędzie.

Z uwagi na okres urlopowy, zaplanowano dalszą pracę nad wypracowaniem tzw. wariantu społecznego poprzez wymianę materiałów i pomysłów drogą korespondencyjną oraz ustalono, że kolejne stacjonarne posiedzenie zespołu odbędzie się we wrześniu.

Planowany termin zakończenia prac nad tzw. wariantem społecznym wyznaczono do końca września tego roku.

Postępują roboty związane z budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. W ramach inwestycji powstaje obecnie m.in. tunel samochodowy w ciągu ul. Opolskiej, a w sąsiedztwie dwie estakady: tramwajowa oraz dla aut, pieszych i rowerzystów, a  także parking park&ride (bliżej ul. Pachońskiego).

Kraków. Wielkie wykopy przy Opolskiej. Budują tunel, estakad...

- Mając na względzie istniejące uwarunkowania, już podczas fazy przygotowywania inwestycji należy dążyć do zminimalizowania negatywnego wpływu planowanej drogi poprzez dopasowanie jej przebiegu do lokalnych możliwości. Niezbędne jest w tym celu porozumienie się wszystkich samorządów, przez tereny których rozpatrywana trasa miałaby przechodzić i wypracowanie kompromisu w postaci korytarza drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków–Myślenice, akceptowanego przez każdą ze stron - informują w Urzędzie Miasta Krakowa. - Skutki braku osiągnięcia porozumienia mogą oznaczać niemożność wypracowania tzw. wariantu społecznego inwestycji, na którego przedstawienie oczekuje inwestor, czyli GDDKiA - dodają.

Obecnie na wschodzie Krakowa zlokalizowany jest już odcinek trasy S7, od węzła Kraków Bieżanów do węzła Kraków Nowa Huta. Trwają również intensywne prace związane z przygotowaniem do realizacji trasy S7 na odcinku od węzła Kraków Nowa Huta do węzła Widoma. Natomiast na północy miasta postępują prace związane z budową drogi ekspresowej S52.

KE opublikował najnowsze prognozy gospodarcze

od 16 lat
Wideo

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Podzielam ich zdanie
19 lipca, 13:10, alex:

Dobra rada, nie pytaj o zdanie byle kogo jak nie ma takiej konieczności. Jak pytasz, to się dopytasz.

Jaką wiedzę o procesach gospodarczych może mieć przeciętny ujadacz na tym forum?

Droga, która jest jak tlen dla rozwoju tych obszarów i uniezależnienie się od dojazdów do Krakowa, widziana jest jako zagrożenie. Toż to jest obłęd!

No widocznie potencjalni użytkownicy owej drogi mają krańcowo inne zdanie, niż 'alex' — i uważają, że dotychczasowa droga wystarczy im najzupełniej; więcej "tlenu" wcale im nie potrzeba.

a
alex
Dobra rada, nie pytaj o zdanie byle kogo jak nie ma takiej konieczności. Jak pytasz, to się dopytasz.

Jaką wiedzę o procesach gospodarczych może mieć przeciętny ujadacz na tym forum?

Droga, która jest jak tlen dla rozwoju tych obszarów i uniezależnienie się od dojazdów do Krakowa, widziana jest jako zagrożenie. Toż to jest obłęd!
H
Hanna
Problem z wariantem społecznym? Śmiechu warte! Przecież od początku było wiadomo, że żadnego wariantu społecznego nie będzie. "Wybierzcie swój wariant" to była tylko cyniczna i sprytna zagrywka gdyż urzędasyz gddik-a zorientowali się, jaki błąd popełnili tycząc sześć spóźnionych o 20 lat tras a tym samym mobilizując kilka tysięcy ludzi do protestów i to przed rokiem wyborczym. Naprawdę myślicie, że gddika która zainwestowała pewnie kilka milionów w te koncepcje, studium itp teraz zainwestuje kolejne kilka w analizowanie "wariantu społecznego"? Po prostu dali sobie trochę czasu bo brakuje pieniędzy z " planu odbudowy" z UE. Gddika we wrzesniu uzna ,że przedstawiony "wariant społeczny" nie moze być zrealizowany. A, że na nowej s7 dziesiątki firm zarobią setki milionów złotych i zapewne już większość "znajomych" wykonawców ma "zaklepane" miejsce na budowie to tej drogi nie odpuszczą. Mam nadzieję, że wyburzenia będą dotyczyć przede wszystkim nowych domów krakusów którzy najgłośniej klapią dziobami o konieczności budowy tej drogi bez liczenia się z ludźmi. I, że dostaną 60 procent wartości nieruchomości. Zobaczymy czy tak łatwo w dzisiejszych czasach postawią sobie nowy domek pod krakowem.
Z
Zrozumcie to wreszcie
Zamiast wpychać wręcz na siłę ludziom drogę, której nie chcą — to może zajęlibyście się „odkorkowaniem” drogi na północ, do Olkusza?

Należałoby usunąć kostkę, złośliwie tak położoną pomiędzy pasami ruchu, aby w żaden sposób nie dało się wyprzedzić (kiedyś tej kostki tam nie bylo), oraz bezwzględnie powyrywać wszystkie znaki nakazu, jeszcze bardziej złośliwie w tę kostkę dość gęsto powtykanych.

To jest to, co by się przydało zrobić — a wy się tu napraszacie, nachalne typy, z drogą, o którą nie tylko nikt was nie prosił, ale co do której kolejny już raz mówi się wam głośno i wyraźnie: NIE CHCEMY JEJ!
A
A co wam tak zależy?
Ludzie tej drogi NIE CHCĄ. Nie macie innych problemów, niż wciskać tu nam kolejną drogę do Myślenic — jak wynika z konsultacji społecznych: zupełnie zbędną?
J
Jak zwykle beka
18 lipca, 16:06, Zbigniew Rusek:

Uważam, że najlepszym pomysłem byłaby modernizacja obecnej "Zakopianki" na odcinku od Krakowa do Myślenic, czyli przebudowa kolizyjnych skrzyżowań na węzły, budową kładek (przejść podziemnych), w newralgicznych miejscach dodanie 3-go pasa ruchu, złagodzenie zbyt ostrych łuków i stromych podjazdów. Generalnie, powinna pozostawać w istniejącym korytarzu, z dopuszczeniem odchyleń w newralgicznych miejscach (by złagodzić zakręty, wzniesienia) i - w razie potrzeby - wybudowania np. tunelu będź estakady.

Niestety powrót komentarzy na GK zaowocował kolejnymi myślami "Sprytnego Zbysia". Szkoda. Odnosząc się do meritum - wiem, "Sprytny Zbysiu", że dla takiego "architekta" jak Ty, to dodanie kolejnych pasów ruchu na "Zakopiance" to nie problem. Zgodnie z Twoimi poglądami to należy wykupić pas 10-20 km szerokości i zrobić tam autostradę ;) Dodatkowo proponuję zmienić nick na Zbigniew "Egocentryk" Rusek i założyć partię polityczną :)

G
Genialny Mieszczuch
w zadnym razie po trasie starej Zako
Z
Zbigniew Rusek
Uważam, że najlepszym pomysłem byłaby modernizacja obecnej "Zakopianki" na odcinku od Krakowa do Myślenic, czyli przebudowa kolizyjnych skrzyżowań na węzły, budową kładek (przejść podziemnych), w newralgicznych miejscach dodanie 3-go pasa ruchu, złagodzenie zbyt ostrych łuków i stromych podjazdów. Generalnie, powinna pozostawać w istniejącym korytarzu, z dopuszczeniem odchyleń w newralgicznych miejscach (by złagodzić zakręty, wzniesienia) i - w razie potrzeby - wybudowania np. tunelu będź estakady.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska