https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Sącz. Jest pozwolenie na budowę obwodnicy północnej

Wojciech Chmura
archiwum Urzędu Miasta Nowego Sącza)
Sądecki ratusz ma wreszcie pozwolenie na budowę obwodnicy północnej miasta. Dokument wystawiony przez wojewodę dotarł na biurko prezydenta Ryszarda Nowaka tuż przed sylwestrem.

Czytaj także: Nowy Sącz: brakuje 18 mln złotych na obwodnicę północną

Tego samego dnia rozstrzygnięto, że obwodnicę wybuduje firma Intercor z Zawiercia, która zdecydowała się wykonać inwestycję za niecałe 98 mln zł. Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Grzegorz Mirek zapewnia, że tuż po Nowym Roku z wykonawcą zostanie podpisana umowa, aby firma natychmiast mogła wejść na plac budowy.

Pieniądze na drogę już są. W październiku 2013 r. minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska przekazała z oszczędności rządowych 68 mln zł. Pozostałe 32 mln dołoży miasto.

Dwukilometrowa obwodnica zacznie się rondem u zbiegu ulic Tarnowskiej i Witosa, pobiegnie po nasypie wzdłuż potoku Łubinka, następnie liczącą 900 metrów estakadą na podporach nad torami kolejowymi, Dunajcem i ulicą Dunajcową, aby połączyć się płaskim skrzyżowaniem z ulicą Marcinkowicką. Szerokość jezdni wyniesie 8 metrów. Z boku zaplanowano chodnik o szerokości 2 metrów i taką samą ścieżkę rowerową. Cała inwestycja ma być gotowa do 31 lipca 2015 roku.

- Oferty wykonawców leżały u nas od dawna, jednak nie rozstrzygaliśmy przetargu przed uzyskaniem tzw. ZRID-u, czyli pozwolenia na budowę - wyjaśnia Grzegorz Mirek. - Cieszę się, że obwodnicę budować będzie firma z doświadczeniem, obecna na wielu dużych zadaniach w kraju, podejmująca się miliardowych kontraktów.

Dyrektor Mirek podkreśla, że większość robót będzie w terenie otwartym, bez kolizji z ruchem drogowym, a więc o dodatkowych korkach w mieście mowy nie ma.

O obwodnicę północną władze Nowego Sącza starały się od 2006 roku, jeszcze za kadencji prezydenta Józefa Antoniego Wiktora, z myślą przede wszystkim o budowie drugiego mostu przez Dunajec. Już wtedy jedyna przeprawa w mieście przez tę rzekę była wąskim gardłem dla ruchu pojazdów ze wschodu na zachód.

Pierwotnie obwodnicę wytyczono od ul. Witosa i Tarnowskiej do Marcinkowickiej po terenach miasta i dalej przez Chełmiec aż do Biczyc Dolnych i skrzyżowania z obecną trasą krajową nr 28, biegnącą przez Chełmiec w kierunku Limanowej. Fragment miejski obwodnicy zgodnie z przepisami musiał budować Nowy Sącz, część pozamiejską Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Napotkała ona bardzo silny sprzeciw ze strony grupy mieszkańców Chełmca. Zaskarżyli oni w 2008 roku skutecznie decyzję środowiskową, blokując budowę obu części obwodnicy. GDDKiA wycofała się całkiem z tej inwestycji, rezerwowane pieniądze przeznaczając na inne cele.

Po dwóch latach przerwy prezydent Ryszard Nowak podjął starania o formalne wyłączenie z całego projektu części miejskiej obwodnicy i uzyskanie na nią osobnej decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę. Jednocześnie trwały zabiegi o pozyskanie pieniędzy. Rozważano nawet wzięcie kredytu w wysokości całej kwoty potrzebnej na inwestycję.

Co dalej z odcinkiem chełmieckim, bez którego obwodnica północna spełni tylko częściowo swoje zadanie? - Czynimy zabiegi, aby samorząd Małopolski przejął od inwestora rządowego to zadanie i je zrealizował - oświadczyli zgodnie prezydent Ryszard Nowak i poseł Andrzej Czerwiński. Co ważne, jest na to poparcie wójta Chełmca. Kierowcy z Sącza wreszcie będą mogli odetchnąć.

To prezent na Nowy Rok

Ryszard Nowak, prezydent Nowego Sącza: Nareszcie mam w ręku pozwolenie na budowę, najważniejszy papier dla budowy obwodnicy północnej. Lepszego prezentu sądeczanie nie mogli mieć na początek nowego roku. Nowy Sącz korkuje się dramatycznie. Nowa przeprawa pozwoli na odciążenie mostu heleńskiego i wykonanie wreszcie poważnego remontu. Z obligacji, które są bardzo dobrym kredytem dla miasta, dołożymy do budowy.

Józef Antoni Wiktor, były prezydent Nowego Sącza: Trzeba się cieszyć, że obwodnica będzie, ale nie sposób się nie smucić, że tak późno. Razem z Zofią Pieczkowską zabiegaliśmy o tę drogę od początku naszej kadencji, od 2005 roku. Zostawiliśmy w 2006 następcom zaawansowaną dokumentację i wykupioną część terenów. Przez następne lata, niestety, niewiele się działo. A moglibyśmy już jeździć obwodnicą.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
liczący
ok, ale wydatek rzędu 100 mln zł przy budżecie miejskim ok. 250 mln ma być zrzucony na barki miasta? a gdyby ta obwodnica miała 5 km to cały budżet poszedłby na kawałek drogi? bez środków rządowych czy UE się nie obędzie, a przy UE trzeba wyłożyć chyba 25%. Do tej pory rząd nic nie dał (bo UE to nie jego) a miasto musi wywalić resztę
z
zpisu
To w tym roku ruszy budowa ? czy będzie tylko bicie piany jak za naszych czasów ?:)
m
martinoff salon24.pl
Drogi krajowe na terenie miasta na prawach powiatu buduje miasto a nie GDDKiA.
j
jac
Marcinkowicka zatłoczona - zgoda. Ale myślę, że dużo aut od Męciny, Rdziostowa itd skręci na obwodnicę. I większość ciężarówek z kamieniołomów nie dojedzie do skrzyżowania w Chełmcu. Mam nadzieję, że może to się zrównoważy?
j
jac
Przeładowana Marcinkowicka zgoda, ale dużo aut jadących od Rdziostowa, Męciny itd skręci na obwodnicę. A przede wszystkim większość ciężarówek z kamieniołomów nie dojedzie do centrum Chełmca. Więc może to się jakoś zrównoważy na tym odcinku?
j
jac
Śledzę tą spawę od lat. Nie było całkiem tak, jak pisze Martinoff. To ma być odcinek drogi krajowej nr 28 a te należą do Generalnej dyrekcji dróg publicznych i to oni powinni budować ale olali, a miasto buduje za nich. @old44 troszkę uwagi przy czytaniu - dalek ma być dalszy odcinek pod Paścią Górą do Biczyc, tylko kasy brak no i to już nie sprawa miasta. ale od czegoś trzeba zacząć a znów wszyscy narzekają.
o
old44
No, dobrze! Dojeżdżam do ul Marcinkowskiej i co dalej? Chcąc dojechać do Chełmca, Biczyc, Trzetrzewiny,Świniarska muszę jechać wąską, krętą i przeladowaną ul. Marcinkowską do skrzyżowania. Jakoś nie dostrzegam specjalnych rozkoszy z takiego podróżowania, oprócz mniejszych korków na moście heleńskim.
z
z pisu
To do roboty !
m
marian
Gdy przeczytalem nazwe firmy, to pomyslalem ze wygrali bo dali najtansza oferte a do tej pory zbudowali dwie szopy i garaz, a przed 2015r zbankrutuja.
Jesli ich strona nie klamie, to jestem w szoku co oni pobudowali. Oby nasza obwodnica byla równie imponujaca.
m
martinoff salon24.pl
Nowak nie podlizuj się tak przed wyborami. Kiedyś mówiłeś że nie będziesz budował obwodnicy północnej bo głównie korzystać z niej będą inni, przejezdzajacy przez Nowy Sącz kierowcy, a nie mieszkańcy miasta. Mówiłeś że dlatego miasto nie powinno jej budować. Dopiero jak powstały krzyki sprzeciwu to coś tam zacząłeś robić.
A decyzja środowiskowa została zaskarżona bo nie przeprowadzono konsultacji społecznych. A wystarczyło zrobić zebranie w remizie strażackiej .
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska