Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Sącz. Linia 104 z końca XIX wieku zmieni się w szybką kolej. Jak przebiegać będą prace na trasie linii kolejowej Podłęże – Piekiełko?

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
PKP PLK ogłosiło przetarg na modernizację dwóch odcinków na trasie planowanej kolei Podłęże – Piekiełko. To fragmenty istniejącej linii 104 z Nowego Sącza do Klęczan i z Chabówki do Rabki Zarytego. Prace mają rozpocząć się jeszcze w tym roku i zakończyć po 30 miesiącach. Co ważne po każdym etapie ukończenia danego odcinka będzie możliwy na nim ruch pasażerski.

FLESZ - Joe Biden ostrzega przed wojną!

od 16 lat

Budowa szybkiej linii kolejowej łączącej Nowy Sącz z Krakowem, Krakowa z Zakopanem oraz Nowego Sącza z Chabówką stała się faktem.

- Jeśli inwestycja będzie w takim tempie realizowana jak udaje się to dotychczas oraz zostanie zapewnione dalsze finansowanie, to już za cztery lata będziemy podróżować z Nowego Sącza szybką koleją do Krakowa. Czekamy na tę inwestycję od pokoleń – zaznacza poseł Arkadiusz Mularczyk, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwiązań Komunikacyjnych w Małopolsce.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetargi na wykonanie modernizacji dwóch odcinków: z Chabówki do Rabki Zaryte oraz z Klęczan do Nowego Sącza

- W tym roku chcemy wbić już łopatę i rozpocząć realizację inwestycji. Nie jest to zwykła modernizacja polegająca na tym, że wymienimy szyny i podkłady czy wyremontujemy obiekty. To w zasadzie budowa nowej linii łączącej Kraków z Nowym Sączem i Nowego Sącza z Chabówką. Dawna linia 104 będzie budowana w dużej części po nowy śladzie. To trudne zadanie inżynieryjne i inwestycyjne, ponieważ to teren górzysty i mocno zurbanizowany – zaznacza Mateusz Wanat, zastępca dyrektora Regionu w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Aby pociąg mógł rozwijać prędkość 160 km na godz., zbudowane zostaną nowe obiekty inżynieryjne: mosty, wiadukty, tunele, przejścia podziemne i estakady. W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów: przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej (os. Helena). Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe i zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.
Wartość prac na odcinkach z Nowego Sącza do Klęczan i z Chabówki do Rabki Zarytego to około jeden miliard złotych. PKP PLK pracuje już nad ogłoszeniem przetargów na modernizacje kolejnych odcinków z Raki Zarytego do Mszany Dolnej i z bocznicy kolejowej w Klęczanach do Limanowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska