https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy solaris w Krakowie

Małgorzata Stuch
Nowy solaris w Krakowie
Nowy solaris w Krakowie MPK Kraków
Do Krakowa przyjechał pierwszy z serii 60 nowych autobusów Solaris, które MPK kupiło w ramach projektu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Ten właśnie autobus zostanie wykorzystany do szkolenia kierowców oraz pracowników obsługi technicznej. Nowy autobus jest nowoczesny - wyposażony w silnik EURO6 i ma długość 12 metrów. Wyróżnia się nowoczesną sylwetką i ma wiele udogodnień dla pasażerów. Wkrótce do Krakowa przyjadą kolejne takie pojazdy. Jeszcze nie wiadomo na jakie linie zostaną skierowane.

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

e
elemelek
fajnie, będzie się wygodniej stało w korkach w takim nowoczesnym autobusie.

a może kiedyś wymyślą buspasy tam gdzie ich brakuje

np. wzdłuż opolskiej/29 listopada i innych zakorkowanych ulic, to nawet starym objedziesz
d
denik
To nie znaczy, że pasażerowie mają być traktowani jak "ziemniak" tylko lepiech chyba z kulturą i w dobrym standardzie.  Rozumiem, że Tobie wystarczy się wyspać, najeść, poruchać i wysrać ale w Krakowie mieszkają również ludzie którzy mają większe ambicje i oczekiwania Goju ;)
b
bardzogroznymikol
W Krakowie działają dwaj przewoźnicy: MPK Kraków i Mobilis Sp. z o.o., którzy realizują przewozy organizowane przez ZIKiT. Już sam fakt świadczenia przewozów przez dwóch przewoźników powoduje różnorodność w taborze, ponieważ ZIKiT nie może wymagać obsługi linii konkretnym modelem autobusu, czy tramwaju.

Mobilis może używać takich modeli autobusów jakich chce, jednak ponieważ jest to prywatna firma, w praktyce wybrane zostały pojazdy najbardziej opłacalne ekonomicznie. Ujednolicenie z taborem posiadanym przez MPK nie ma tutaj dużego sensu, ponieważ obie firmy prowadzą serwis taboru we własnym zakresie. Względy wizerunkowe należy tu odsunąć na dalszy plan.

MPK jako przedsiębiorstwo podlegające władzom samorządowym, jest zobowiązane do nabywania taboru na drodze przetargu, tak więc decyzja o tym, kto dostarcza tabor w praktyce jest wyznaczana przez producentów, którzy mogą liczyć na zdobycie zamówienia jeżeli przedstawią ofertę najlepiej spełniającą wymagania przetargu. Ze względu na to, że obecnie zakupy taboru są dofinansowywane ze środków UE, MPK może zamawiać tabor w niedużych partiach, ze względu na ograniczoną ilość środków do wykorzystania. Wymusza to częstsze ogłaszanie przetargów, co z kolei stwarza okazję do wybierania taboru różnych producentów. W praktyce w ostatnich latach krakowskie przetargi w zdecydowanej większości wygrywał Solaris, którego autobusów jeździ w naszym mieście najwięcej. Pozostały tabor posiadany przez MPK to mniejsza ilość pojazdów Mercedesa, krótkie autobusy firmy Autosan, sprowadzone z Hiszpanii autobusy Scanii, oraz starsze modele różnych firm, które będą powoli wycofywane. Ogłaszane w ostatnim czasie przetargi w większości wygrywał Solaris, co poskutkuje dalszym ujednolicaniem taboru w MPK. Jedyny przetarg niewygrany przez Solarisa został wygrany przez Autosana, którego autobusy są już w Krakowie. Po wycofaniu starszego taboru, autobusy w Krakowie, przynajmniej po stronie MPK, będą w większości pochodziły od jednego producenta.

Mobilis posiada w tym momencie autobusy Mercedesa (ekonomiczna wersja modelu używanego w MPK) oraz AMZ Kutno. Jak pisałem wcześniej, ujednolicenie taboru w tym przypadku nie ma sensu ekonomicznego, ponieważ Mobilis sam utrzymuje swój tabor. Mogłoby to mieć jedynie znaczenie estetyczne, jednak nie istnieje prawo, na mocy którego byłoby możliwe wymaganie od przewoźnika używania konkretnego modelu autobusu.

W celu estetycznego ujednolicenia autobusów, dwa lata temu została opublikowana Księga Identyfikacji Wizualnej Pojazdów, narzucająca wspólny wzór malowania dla obu przewoźników. W przeszłości MPK stosowało różne wzory malowania, co widać na przykładzie autobusów Solarisa z kolejnych dostaw. Autobusy Mobilisu jeżdżące w Krakowie w ramach poprzedniej umowy były pomalowane w całości na żółto. Autobusy jeżdżące w ramach obecnej umowy na przewozy są w pełni zgodne z księgą. Po stronie MPK jedynie tramwaje Krakowiak mają malowanie zbliżone do wzoru z księgi. Odmalowano też jeden skład pochodzącego z Wiednia tramwaju E1, oraz jeden wagon polskiej produkcji typu 105Na. Prezentowany na zdjęciu autobus jest pierwszym autobusem MPK zgodnym z wzorem z księgi. Jest to o tyle ważne, że MPK od czasu obowiązywania przepisów dotyczących malowania wprowadzało już nowe autobusy, które otrzymały stary wzór malowania.

Jeśli chodzi o tramwaje, to nalezy pamiętać, że używa się ich dużo dłużej niż autobusów, a specyfika zakupu nowych tramajów jest identyczna jak zakupu nowych autobusów. Do ostatniego przetargu, który zaskakująco wygrała Pesa, nowe tramwaje w Krakowie były dostarczane przez Bombardiera. Należy także wziąć pod uwagę bardzo dużą ilość używanych tramwajów, które zostały sprowadzone do naszego miasta z Europy Zachodniej ze względu na wysoką wartość użytkową przy relatywnie bardzo niskiej cenie zakupu. To przede wszystkim one wprowadziły chaos w taborze, jednak za tę cenę Krakowianie mogą jeździć stosunkowo dobrze utrzymanymi tramwajami, podczas gdy MPK jeszcze długo nie mogłoby
E
EFEFRQE
LOL :D  Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :D Pozdrawiam 
E
EFEFRQE
Szczerze?  Za Duży "MISZ-MASZ" Z TYMI autobusami i tramwajami w Krakowie.  Chyba ze 6 rodzajów tramwajów i z 10 różnych modeli autobusów.....  Jeden taki drugi sraki. W tym przyciski takie w tamtym sraki. Ten z klimą ten bez. Ten z automatami na karty tamten z automatami na bilety.  

Jeden ma kamery skitrane drugi wyeksponowane. W JEDNYM PRAWIE CIEMNO W INNYM Z KOLEI JASNO JAK PRZY WYBUCHU SUPERNOWEJ... 

 

GDZIE JAKAŚ UNIFKACJA JACKU ???  
q
qwerty
a po co ci unifikacja w autobusach ? czepiasz się takich pierdół żę ręce opadają... autobus ma przewieźć ludzi z punktu a do punktu b i jakie mają znaczenie przyciski ? tabor się zużywa to się go wymienia sukcesywnie
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska