https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ. Do galerii tylko przez estakadę?

Tomasz Mateusiak
Przed budową ronda  przestrzegaliśmy już 10 czerwca
Przed budową ronda przestrzegaliśmy już 10 czerwca
Upadł pomysł budowy ronda na nowotarskim odcinku zakopianki. Miało ono prowadzić do galerii handlowej. Zamiast niego będzie estakada. To sukces "Gazety Krakowskiej".

Nowotarscy radni na ostatniej sesji rady miasta przyjęli jednogłośnie stanowisko, że rondo jest złym pomysłem. Apel o rezygnację z jego budowy wystosowali do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za zakopiankę.

Rondo planowano na granicy Nowego Targu i Szaflar. Miało prowadzić do projektowanej w stolicy Podhala galerii handlowej "Color Park".

O tym, że rondo jest fatalnym pomysłem, nasza gazeta napisała jako pierwsza, gdy tylko się okazało, że miasto Nowy Targ wstępnie zaakceptowało taką koncepcję. Zaproponował ją inwestor galerii. Co ciekawe, tematowi przyklasnęła także GDDKiA.
Eksperci ds. drogownictwa wskazywali na naszych łamach, że zlokalizowanie ronda na drodze pod Tatry spowoduje gigantyczne korki w obie strony. Teraz radni miejscy przyznali nam rację.

- Zaapelowaliśmy do pani wicepremier w kilku kwestiach - mówi Lesław Mikołajski, nowotarski radny. - Jedną z nich była prośba, by dotrzymała swoich niedawno złożonych obietnic i wykonała wszystkie zapowiedziane inwestycje na zakopiance (m.in. budowa dwupasmówki do Rabki, a w drugim etapie do Nowego Targu - przyp. red). Poprosiliśmy ją także o to, by na granicy miasta i gminy Szaflary powstała estakada, która połączy zakopiankę z przyszłą galerią handlową.

Warto przypomnieć, że miesiąc temu radni zablokowali gotowe już porozumienie władz miejskich z prywatnym inwestorem galerii (to za jego pieniądze miało powstać rondo, ale miasto miało kierować inwestycją). Nie oznacza to, że rada miejska jest przeciwna budowie samej galerii - wręcz przeciwnie, jej członkowie uważają, że taki obiekt jest w stolicy Podhala potrzebny. Zdaniem Mikołajskiego przyniesie on nowe miejsca pracy i podatki dla gminy.

Pozostaje jednak pytanie, czy pomysł jest możliwy do realizacji w obecnie proponowanej przez radnych wersji? Wiadukt wraz z bezkolizyjnymi skrętami z zakopianki będzie kosztował nawet 3 mln zł. Takich pieniędzy prywatny inwestor galerii dać nie chce. Radni uważają więc, że obiekt powinna zbudować GDDKiA. Jednakże ona ma na liście priorytetów bardziej potrzebne inwestycje, niż budowa dojazdu do prywatnej galerii.

- Taki wiadukt, który jest skrzyżowaniem bezkolizyjnym, można by w Nowym Targu postawić, gdyż stawiamy je także gdzie indziej - mówi Małgorzata Dańda z GDDKiA. - Trzeba jednak sprawdzić, czy takie skrzyżowanie jest przy zakopiance potrzebne. Konieczna jest analiza ruchu na tym odcinku.

Jak dodaje przedstawicielka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dziś to jedynie teoretyczne dywagacje, bo do GDDKiA nie dotarło jeszcze żadne oficjalne pismo z Nowego Targu w tej sprawie.

Co chcą tam budować?

A Galeria "Color Park", która ma powstać na granicy Nowego Targu i Szaflar, to obiekt, jakiego na Podhalu jeszcze nie ma. Na 25 tysiącach metrów kwadratowych będzie się tu mieścić supermarket spożywczy, hipermarket budowlany oraz galeria handlowa z 60 sklepami. Do tego wielosalowe kino oraz liczne punkty usługowe i gastronomiczne. Całe centrum ma obsługiwać parking na 600 miejsc, w obrębie którego stanie też stacja benzynowa oraz restauracja szybkiej obsługi. Początkowo otwarcie obiektu planowano na czwarty kwartał przyszłego roku. Nie wiadomo, czy ten plan zostanie dotrzymany, skoro ciągle nie rozwiązano kwestii dojazdu do galerii z zakopianki.

Napisz do autora:
[email protected]

CO TY WIESZ O WIŚLE? CO TY WIESZ O CRACOVII? WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE!"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Budujcie ..a potem będziecie się zastanawiać co z tym zrobić.Jest sezon a obecne placówki handlowe zieją pustką...brawo radni nowotarscy..następny moloch który będzie straszył
N
Nowotarżanin
Kto wie jaka jest różnica między obiektami które wymieniłem to stawiam mu piwo. W Myślenicach i w Nowym Targu w Alejach Tysiąclecia obiekty te tworzą bezkolizyjne skrzyżowania i wspaniale udrażniają ruch. Pamiętam jak budowali go w Myślenicach, to była potężna budowla z mnóstwem zbrojeń. Galeria Handlowa to znak cywilizacji XXI wieku i nowoczesności, kibicuje tej inwestycji.
G
Gurest
Ale paranoja, radni postulują budowę estakady dla dobra prywatnej inwestycji tj. galerii handlowej, która pozbawi pracy tysiące pracowników i właścicieli małych firm., a ta super estakada miałaby powstać z naszych podatków. Ja jestem przeciwny.
Do tego chcą tam budować kolejną stację benzynową - czyż to nie kolejna paranoja - kiedy z jednej strony jest BP, a z drugiej Orlen - to teraz na odcinku 500 metrów będą 3 stacje benzynowe po jednej stronie jezdni, a czwarta Orlen po drugiej.
Jawnie to ma znowu pozbawić miejsc pracy pracowników tych 3 istniejących stacji benzynowych. Ale mi promowanie zatrudnienia poprzez tworzenie bezrobocia w innych miejscach. Na co nam to - nie chcemy wspierać lokalnego rynku tylko wolimy promować inwestycje, które tan kapitał wypompują poza region??
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska