https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy układ drogowy przy lotnisku w Balicach. Znamy przebieg nowej drogi 774

Piotr Ogórek
Obecna droga 774 prowadząca do lotniska
Obecna droga 774 prowadząca do lotniska Andrzej Banas / Polska Press
W 2020 roku tempa powinny nabrać prace związane z udrażnianiem układu drogowego w rejonie lotniska w Balicach. W przyszłym roku władze województwa złożą wniosek o decyzję środowiskową potrzebną do rozpoczęcia budowy nowego przebiegu obecnej drogi wojewódzkiej 774. Ta ma zostać przeniesiona za obwodnicę Krakowa, bliżej miasta. Znamy trzy potencjalne warianty jej przebiegu.

WIDEO: Krótki wywiad

Droga 774 łączy obecnie Balice i Kryspinów. Przez ruch na i z lotniska, droga jest wiecznie zakorkowana. Sytuację nieznacznie poprawiła przebudowa drogi kilka lat temu za blisko 20 mln zł. W ramach inwestycji pojawiły się m.in. nowe ronda, które nieco udrożniły ruch. Jednak dopiero przeniesienie drogi 774 "za" autostradę A4 spowoduje, że ruch między podkrakowskimi miejscowościami będzie płynny, a "stara" 774 z rondami będzie obsługiwać już tylko ruch lotniskowy.

Do takiego scenariusza wciąż jeszcze droga daleka, ale w końcu widać jakieś postępy. Nowa droga 774 łączyłaby Balice, w rejonie węzła Balice I, i szła na południe po wschodniej stronie obwodnicy, do ulicy Olszanickiej. Aktualnie opracowana została wstępna koncepcja przebiegu tej trasy.

Trzy warianty przebiegu nowej 774

- Wybrano 7 wariantów przebiegu trasy. Do złożenia wniosku o decyzję środowiskową konieczne jest wskazanie trzech wariantów, z czego jeden preferowany. Do tej pory samorządy i inne podmioty, jako wariant preferowany w zakresie etapu I od ul. Krakowskiej do ul. Olszanickiej zgodnie wskazały wariant pomarańczowy - mówi Michał Drewnicki, rzecznik urzędu marszałkowskiego. Wariant pomarańczowy widać na załączone mapie. Jest on zbliżony do "zielonego". Najbardziej na wschód idzie trasa "fioletowa".

Warianty przebiegu nowej drogi 774
Warianty przebiegu nowej drogi 774 Archiwum

Koszt opracowania koncepcji wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej wynosi ponad 820 tys. zł. Zadanie to jest współfinansowane przez województwo małopolskie oraz Kraków po połowie. Władze wojewódzkie liczą, że decyzję środowiskową, niezbędną do rozpoczęcia przenoszenia drogi 774, uda się uzyskać w przyszłym roku.

Będzie trzeci pas na obwodnicy autostrady?

To nie jedyne zmiany w układzie komunikacyjnym w rejonie lotniska, które się szykują. Umowę na opracowanie koncepcji przebiegu nowej drogi 774 władze Krakowa i województwa podpisały w kwietniu 2018 roku. W trakcie prac studialnych okazało się jednak, że trzeba wykonać dodatkowe prace. W związku z tym zarząd województwa wystąpił do władz Krakowa o zgodę na zawarcie porozumienia na opracowanie studium poprawy dostępności komunikacyjnej w rejonie lotniska. W tym dokumencie przeanalizowana zostanie przebudowa autostrady o trzeci pas ruchu, nowy węzeł autostradowy oraz dostępność terenów wokół lotniska. Opracowanie koncepcji ma kosztować 100 tys. zł, a miasto w grudniu zdecydowało o dołożeniu do tego zadania 40 tys. zł.

- Studium poprawy dostępności komunikacyjnej lotniska w Balicach zostało zlecone w tym roku i planowane jest do zakończenia na przełomie 2019 i 2020 roku. Jego celem jest stworzenie dokumentu określającego rozwój systemów komunikacyjnych w celu zaspokajania istniejących i planowanych potrzeb komunikacyjnych rejonu lotniska Balice - zaznacza rzecznik Drewnicki.

Problem w tym, że koncepcja nowego przebiegu drogi 774 miała być gotowa początkowo na przełomie roku 2017 i 2018. potem mówiono o 2019. Teraz wiadomo, że najwcześniej stanie się to w przyszłym roku. Wciąż nie wiadomo, kiedy jednak fizycznie rozpocznie się budowa.

Balice. Jak dojechać na lotnisko Kraków Airport w święta i N...

Trasa Balicka zapomniana

O ile szanse na przeniesienie drogi 774 są całkiem realne, to zupełnie nie można tego powiedzieć o Trasie Balickiej, czyli drogowym połączeniu Krakowa z lotniskiem. Ta trasa prawdopodobnie nigdy nie powstanie.

Pierwotnie nowa droga do Balic miała powstać na Euro 2012. Wtedy przedsięwzięcie wyceniano na ok. 280 mln zł. Ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze piłkarskich mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.

Co prawda zgodnie z porozumieniem zawartym w 2007 r. województwo małopolskie we współpracy z gminą Kraków, zleciło opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym budowy Trasy Balickiej, ale warunkiem rozpoczęcia inwestycji było pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy miasto nie otrzymało i prace związane z drogą do Balic wstrzymano.

17.02.2014 krakow .lotnisko balice port lotniczy .n/z marshaller fot. anna kaczmarz / polskapresse / dziennik polski

Halo, Balice! Historie z lotniska, czyli nie tylko wyloty i przyloty

Inwestycja, już wtedy na etapie przygotowywania, została mocno oprotestowana przez ekologów i okolicznych mieszkańców. Alarmowali, że droga, która ma przechodzić przez dolinę Rudawy, korytarz przewietrzania miasta, zniszczy ten cenny przyrodniczo i krajobrazowo obszar. Ekolodzy nadal podtrzymują swoje stanowisko i sprzeciwiają się przedsięwzięciu.

Co prawda budowa Trasy Balickiej jest nadal uwzględniana w Wieloletniej Prognozie Finansowej z realizacją w latach 2026-2029, ale trudno sobie wyobrazić jej powstanie. Urzędnicy miejscy nie garną się do jej realizacji. Już dwa lata temu podkreślali, że priorytetem jest przeniesienie drogi 774. Urzędnicy mówili nam wtedy, że dopiero po wytyczeniu nowego przebiegu 774 urzędnicy będą analizować, jak zmienią się warunki ruchu w tym rejonie. I dopiero ewentualnie ta analiza zdecyduje, czy Trasa Balicka jest nadal potrzebna.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 25

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dan

Droga drogą... Do Kryspinowa prowadzi i co dalej?

Powinni pomyśleć o fatalnym łączniku autostrady z Krakowa i zjazdu z Katowic na Tarnów.

MASAKRA chcąc zjechać z lewego pasa na zjazd do Balic... Przy kretyńskiej jeździe kierowców na tym odcinku.

k
kierowca

Jeżeli przy okazji budowy nowej drogi nie powstanie wjazd na S52/E77 w stronę Krakowa w okolicach węzła Balice I to ta droga dla mieszkańców zachodniej małopolski będzie bezużyteczna i dalej będą musieli jechać z Kryspinowa starą 774 na lotnisko by wjechać na autostradę i z niej zjechać na S52/E77.

G
Gosc

O Balicach nie decyduja w Krakowie a w Warszawie, a tam sa lobbysci bardzo niechetni Krakowowi.

I
Inżynier

Bez sensu...czemu już nie połączą jej z ulicą Księcia Józefa...jest tam rondo...to by realnie usprawniło ruch..a tak..będzię korek w Kryspinowie i na ujj taka droga... ale to Kraków...brygada M ma problemy z logicznym myśleniem...chyba że wpadną na to za rok...i znów milion za kolejne opracowanie...co to tyle..tzn kroplówka dla potrzebujcych kolesi musi być.

G
Gość
24 grudnia, 9:54, krakowianin:

większy problem to jest już na samym parkingu przy lotnisku, kiss and ride już kompletnie straciło przepustowość. Ale złodzieje z balic nic sobie z tego nie robią i żądają 10 zł za każde 10 minut przymuszonego postoju, bo wyjechać się nie da. Skandal !!!!!!

Jak byś był właścicielem to inaczej o tym myślał.

P
Precz z PO
24 grudnia, 11:46, Gość:

Trasa Balicka i Zwierzyniecka potrzebne jak deszcz kani. Inaczej zostaniemy zaściankowym Krakówkiem (chociaż tu mieszka rodzina Maliniaka więc to przesądzone)

Piszesz o Danzig i Donaldzie niemieckim. Pełna zgods

G
Gość
24 grudnia, 07:57, res:

Brak logiki? Skoro A4 ma dwa pasy i jest tłok to cały ruch z miasta zmieści się na jednym trzecim pasie?

Ktoś się uderzył w tył głowy

Autostrada z dwoma pasami ruchu... czy to aby ma prawo nazywać się autostradą ?

W
Wizytor

Niestety rozwoj portu lotniczego w Krakowie jak I calej infrastruktury okololotniskowej i nie tylko tej jest skutecznie blokowany na szczeblu centralnym.

o

Coś musi być systemowo chorego w ministerstwie od dróg i lotnisk (pod wszystkimi jego nazwami od 1990 r), że za każdym razem do rozwiązania komunikacji wokół międzynarodowego portu lotniczego podchodzą z d... strony. Na całym świecie w pierwszej kolejności dba się o proste i sprawne połączenie autostrady z lotniskiem, potem z drogami regionalnymi, a dopiero od nich - z drogami niższych kategorii. Ten projekt jest zwyczajnym sabotażem planu rozwoju portu lotniczego, bo nowa droga nic w niesprawnej komunikacji z portem nie zmieni (poza zdjęciem z obecnej DW drobnej porcji ruchu lokalnego) i nowym przyszłym pasażerom nie ułatwi do niego dostępu. Ta droga ma zasięg w obrębie jednego powiatu i nie ma nawet prawa nazywać się drogą wojewódzką. Standard zaś obecnego węzła autostradowego, z czasów niewydolnego PRLu, nie da się opisać inaczej, jak kryminał - tylko pod względem bezpieczeństwa ruchu nie spełnia elementarnych wymagań przepisów prawa, co zresztą widać w statystyce wypadków. O funkcjonalności nie ma nawet co wspominać. I żeby było jasne - od ponad dziesięciu lat wiadomo, jak rozwiązać całość. I wiadomo, gdzie to jest odłożone. W skrócie - trzeba zacząć od przeniesienia węzła A4 trochę na południe (plus dodatkowe pasy autostrady) i do niego wpiąć dojazd do lotniska i do przeniesionej drogi regionalnej (może nawet podobnej do tej na rysunku). Sama ta droga, tak jak jest projektowana teraz, jest oczywiście potrzebna, ale zupełnie do czego innego - mianowicie przyda się deweloperom do zabudowy terenów przylotniskowych (obecny dostęp do tych terenów jest gorzej niż beznadziejny). Żeby podsumować: chory chronicznie jest ustrój władzy komunikacyjnej, która nie potrafi objąć jednym zadaniem spraw portu lotniczego, autostrady i drogi wojewódzkiej. Nawet obecny miejscowy przecież minister jest w tej sprawie bezradny jak dziecię. Nie może/nie chce tykać się zadań marszałka województwa, zresztą kolegi partyjnego.

K
Kondor
24 grudnia, 9:08, Gość:

Czy trasa balicka jest potrzebna? Nie wiem. Ale przy obecnej polityce ruchu miejskiego jest raczej bez sensu. Wprowadzi ruch na miasteczko studenckie i co dalej? Ścieżki rowerowe i celowe utrudnianie ruchu. Po zbudowaniu północnej obwodnicy wystarczy ciąg od Pasternika przez Opolską i Lublańską, aby wprowadzić rozproszony ruch do miasta. Ale zdanie ekologów należy traktować z dużym dystansem. Oni będą atakować wszystko, nawet wydeptaną ścieżkę w przydomowym ogródku. Niestety nie mam pozytywnej opinii, ani o ich wiedzy, ani o ich poczynaniach.

Trasa Balicka połączy się ze Zwierzyniecką, czyli III Obwodnicą miasta na przedłużeniu AK. Układ jak najbardziej optymalny.

K
Kondor

Ta droga w żaden sposób nie rozwiąże problemów z dojazdem z Krakowa na lotnisko. Czyli co, głowa w piasek i czekamy na paraliż komunikacyjny?

P
Piotr
24 grudnia, 10:47, zorro:

Antidotum na wszystkie problemy związane z inwestycjami i nie tylko jest wywalenie 80% urzędasów... A ci co zostaną muszą ponosić wszelką odpowiedzialność karną i finansową za błędne decyzje, brak decyzji które wywołują negatywne skutki a także za celowe zaniechanie lub opóźnianie...

Już widzę chętnych do pracy. Chyba ze za 100k miesięcznie. Nikt normalny nie będzie odpowiadał w takim zakresie za 3 tys pensji.

G
Gość

Trasa Balicka i Zwierzyniecka potrzebne jak deszcz kani. Inaczej zostaniemy zaściankowym Krakówkiem (chociaż tu mieszka rodzina Maliniaka więc to przesądzone)

G
Gość

! kosmiczny bląd to nie schowanie kolei pod ziemię (to nie było drogie rozwiązanie) Po drugie nie widzę nic dobrego w tej nowej trasie poza tym, że parę samochodów tranzytowych ominie rejon lotniska. To nnie ma nadal pomyslu jak zorganizować ruch wokół lotniska. Ja tu widzę konieczność zbudowania estakady z bezkolizyjnym wjazdem i wyjazdem z lotniska. Patrzcie w przyszłość a jak trzeba będzie obsłuzyć 20 mln rocznie? To wtedy będzie kopanie?

G
Gość
24 grudnia, 9:01, Gość:

Odpierdzielcie sie od doliny rudawy zadnego betonowania i spalin ani trasy balickiej ani zwierzynieckiej. To jedyna enklawa zieleni dla bronowic i krowodrzy. Woli justowskiej mieszkancy chodza ram na spacery rowery i biegac. Betonujcie sobie lagiewniki

Wyprowadź się na wieś. Chcesz mieszkać w mieście. Musisz się pogodzić, że drogi są.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska