Należy przygotować studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) i uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie o trzeci pas ruchu. W ramach dokumentacji opracowane musi być minimum 5 wariantów rozwiązań projektowych drogi obejmujących:
- poszerzenie istniejących pasów ruchu,
- dobudowę drugiej jezdni,
- dobudowę obustronną pasów ruchu,
- dobudowę jednostronną pasów ruchu,
- odcinkowo nowy przebieg drogi,
Zadaniem wykonawcy będzie także przeprowadzenie prezentacji społecznych i rekomendowanie GDDKiA trzech wariantów rozwiązań do dalszych prac projektowych. Przygotowana analiza wielokryterialna ma umożliwić wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji. Na wykonanie wszystkich prac w dokumentach przetargowych przewidziano 48 miesięcy.
Południowa obwodnica Krakowa powstała w ubiegłym wieku
Autostrada A4 na odcinku od Balic do ul. Kąpielowej w Krakowie została wybudowana w latach 1986-1995. Budowa została ukończona w 1995 r., przy czym podzielona była na mniejsze odcinki, realizowane w różnych latach, zmieniały się też nazwy węzłów:
- odcinek węzeł Balice I – Kraków Tyniecka, o dł. 7,4 km, pierwsze 2 km odcinka oddano w 1988 r., cały odcinek w 1993 r.
- odcinek węzeł Tyniec (obecnie Kraków Tyniec) – węzeł Sidzina (obecnie Kraków Skawina), o dł. 4 km, realizowano od 1988 r. do 1993 r.
- odcinek węzeł Sidzina (obecnie Kraków Skawina) – węzeł Zakopiański (obecnie Kraków Południe), o dł. 4,7 km, realizowano w latach od 1993 do 1995 r.
- odcinek węzeł Zakopiański (obecnie Kraków Południe) - ul. Kąpielowa w Krakowie, o dł. 700 m zrealizowano w 1995 r.
Coraz więcej pojazdów
Odcinek od Balice do ul. Kąpielowej o długości około 17,2 km ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Obecnie oprócz prowadzenia ruchu tranzytowego Katowice – Rzeszów stanowi też uzupełnienie układu komunikacyjnego miasta Krakowa. Poszerzenie tego fragmentu A4 jest konieczne ze względu na panujący tu i rosnący ruch pojazdów. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku, w zależności od odcinka, natężenie ruchu wynosiło od 49,6 tys. do 64,1 tys. poj./dobę. Pięć lat później odnotowano wzrost tego natężenia od 27% do 61% w zależności od odcinka. W liczbach daje to od 71,4 tys. pojazdów średnio na dobę do prawie 85 tys. poj./dobę. Są to wartości średnie, które zwiększają się w godzinach szczytów komunikacyjnych i dochodzi wówczas do zatorów.
Tak drążono tunel pod Luboniem Małym na nowej zakopiance. Pr...
Poprawa przepustowości i bezpieczeństwa
Podstawowym celem rozbudowy południowej autostradowej obwodnicy Krakowa do 3 pasa ruchu jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej. Poszerzenie obu jezdni z uwagi na brak rezerwy będzie wymagało także przebudowania wszystkich obiektów inżynierskich oraz istniejących węzłów.
- Oto najbardziej nieokiełznany park kieszonkowy w Krakowie. Królują w nim... chwasty!
- Wyjątkowe i bardzo tanie domy do remontu wystawione na sprzedaż w Małopolsce!
- Ogrody Sióstr Klarysek. Zobaczcie sami, jak tam pięknie ZDJĘCIA
- Masny Ben w klubie Energy2000, czyli grube balety w przytkowickiej dyskotece
- Trasa Łagiewnicka wygląda na gotową. Kiedy pojedziemy nową drogą?
