Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Oświęcimia do drogi ekspresowej S1. Do zburzenia 86 obiektów. W tym są budynki mieszkalne. ZDJĘCIA

Jerzy Zaborski
Jerzy Zaborski
Budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1 niesie za sobą wyburzenia obiektów, także mieszkalnych.
Budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1 niesie za sobą wyburzenia obiektów, także mieszkalnych. GDDKIA
Trwa budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1. Inwestycja warta jest 467 mln zł. Budowa ważnej dla oświęcimian trasy wiąże się z wieloma problemami. Trzeba wyburzyć łącznie 86 obiektów, w tym budynków mieszkalnych. Nie wszyscy chcą opuścić swoje domostwa. Kliknij w przycisk „zobacz galerię” i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

W zakresie odcinka II drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, w skład której wchodzi obwodnica Oświęcimia, do rozbiórki przeznaczonych jest łącznie 86 obiektów, z czego 18 to domy mieszkalne.

- Ich przejmowanie następuje sukcesywnie na podstawie trójstronnego protokołu zdawczo-odbiorczego spisywanego pomiędzy właścicielami, przedstawicielami katowickiego oddziału GDDKiA oraz wykonawcy – wyjawia Szymon Haczyk, starszy inspektor GDDKiA w Katowicach.

Jak wylicza GDDKiAA ponad połowa właścicieli dobrowolnie wydała swoje nieruchomości w ciągu ustawowego terminu (30 dni liczone od daty zawiadomienia danego właściciela przez Urząd Wojewódzki o wydanej decyzji ZRID – przyp. red), za który przysługuje powiększenie odszkodowania o dodatkowe 5 procent wartości nieruchomości. Z pozostałymi właścicielami termin wydania nieruchomości będzie indywidualnie ustalany. Część z nich nie godzi się na wycenę.

Budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1 niesie za sobą wyburzenia obiektów, także mieszkalnych.
Budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1 niesie za sobą wyburzenia obiektów, także mieszkalnych. GDDKIA

GDDKiA zachęca ludzi do wydania nieruchomości dodatkowymi pieniędzmi: - Wszyscy właściciele budynków mieszkalnych, otrzymają dodatkowy bonus w wysokości 10 tys. zł niezależnie czy wydali nieruchomości wcześniej, czy też nie - informują urzędnicy.

Budynki przekazane wykonawcy są sukcesywnie burzone otwierając "front robót".
 
Obecnie, z uwagi na okres zimowy, prace prowadzone przez wykonawcę są ograniczone. Skupiają się w głównej mierze na wycince drzew i krzewów, przebudowie kolidujących z inwestycją sieci, rozbudowywaniu dróg technologicznych wzdłuż budowanej drogi S1.
Postęp dobrze widać w Oświęcimiu, gdzie przy obwodnicy jest już wyrównany olbrzymi teren. Robotników widać też przy Sole, gdzie powstanie most.

Zakończenie inwestycji przewidziane jest w trzecim kwartale 2024 r. Dokładny termin określony zostanie po rozpatrzeniu złożonego przez wykonawcę roszczenia związanego z przedłużającą się procedurą uzyskiwania decyzji ZRID.

Obwodnica Oświęcimia ma ponad 9 km

Obwodnica Oświęcimia ma długość 9,4 km i przechodzić będzie m. in. przez trzy nowe mosty nad Wisłą, Sołą i Młynówką. Zaczyna się na węźle Oświęcim w Bojszowach, skąd będzie przebiegać mostem nad Wisłą, następnie już w gminie Oświęcim przez Pławy oraz tunelem pod torami kolejowymi na ul. Ostatni Etap.

Budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1 niesie za sobą wyburzenia obiektów, także mieszkalnych.
Budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1 niesie za sobą wyburzenia obiektów, także mieszkalnych. GDDKIA

Na granicy miasta i gminy przetnie wiaduktem ul. Legionów w ciągu drogi wojewódzkiej 933. Dalej prowadzić będzie nowym mostem nad Sołą, następnie na wysokości ogródków działkowych na Kamieńcu pobiegnie w stronę drogi wojewódzkiej 948 i dalej granicą stawu Adolfin oraz ogródków na Starych Stawach za Castoramą włączy się do drogi 44.

Obwodnica Oświęcimia pozwoli wyprowadzić ruch z miasta. Jak podkreślił przy uroczystym otwarciu budowy obwodnicy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, dzięki obwodnicy spełniają się marzenia pokolenia oświęcimian o odkorkowaniu ich miasta.

Budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1 niesie za sobą wyburzenia obiektów, także mieszkalnych.
Budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1 niesie za sobą wyburzenia obiektów, także mieszkalnych. GDDKIA

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. W związku z tym opracowano raport oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa, w którym szczegółowo opisano zasady specjalnego traktowania tego obszaru. Chodzi o to, że droga nie powinna być widoczna z terenu Muzeum.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska