W zakresie odcinka II drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, w skład której wchodzi obwodnica Oświęcimia, do rozbiórki przeznaczonych jest łącznie 86 obiektów, z czego 18 to domy mieszkalne.
- Ich przejmowanie następuje sukcesywnie na podstawie trójstronnego protokołu zdawczo-odbiorczego spisywanego pomiędzy właścicielami, przedstawicielami katowickiego oddziału GDDKiA oraz wykonawcy – wyjawia Szymon Haczyk, starszy inspektor GDDKiA w Katowicach.
Jak wylicza GDDKiAA ponad połowa właścicieli dobrowolnie wydała swoje nieruchomości w ciągu ustawowego terminu (30 dni liczone od daty zawiadomienia danego właściciela przez Urząd Wojewódzki o wydanej decyzji ZRID – przyp. red), za który przysługuje powiększenie odszkodowania o dodatkowe 5 procent wartości nieruchomości. Z pozostałymi właścicielami termin wydania nieruchomości będzie indywidualnie ustalany. Część z nich nie godzi się na wycenę.

GDDKiA zachęca ludzi do wydania nieruchomości dodatkowymi pieniędzmi: - Wszyscy właściciele budynków mieszkalnych, otrzymają dodatkowy bonus w wysokości 10 tys. zł niezależnie czy wydali nieruchomości wcześniej, czy też nie - informują urzędnicy.
Budynki przekazane wykonawcy są sukcesywnie burzone otwierając "front robót".
Obecnie, z uwagi na okres zimowy, prace prowadzone przez wykonawcę są ograniczone. Skupiają się w głównej mierze na wycince drzew i krzewów, przebudowie kolidujących z inwestycją sieci, rozbudowywaniu dróg technologicznych wzdłuż budowanej drogi S1.
Postęp dobrze widać w Oświęcimiu, gdzie przy obwodnicy jest już wyrównany olbrzymi teren. Robotników widać też przy Sole, gdzie powstanie most.
Zakończenie inwestycji przewidziane jest w trzecim kwartale 2024 r. Dokładny termin określony zostanie po rozpatrzeniu złożonego przez wykonawcę roszczenia związanego z przedłużającą się procedurą uzyskiwania decyzji ZRID.
Obwodnica Oświęcimia ma ponad 9 km
Obwodnica Oświęcimia ma długość 9,4 km i przechodzić będzie m. in. przez trzy nowe mosty nad Wisłą, Sołą i Młynówką. Zaczyna się na węźle Oświęcim w Bojszowach, skąd będzie przebiegać mostem nad Wisłą, następnie już w gminie Oświęcim przez Pławy oraz tunelem pod torami kolejowymi na ul. Ostatni Etap.

Na granicy miasta i gminy przetnie wiaduktem ul. Legionów w ciągu drogi wojewódzkiej 933. Dalej prowadzić będzie nowym mostem nad Sołą, następnie na wysokości ogródków działkowych na Kamieńcu pobiegnie w stronę drogi wojewódzkiej 948 i dalej granicą stawu Adolfin oraz ogródków na Starych Stawach za Castoramą włączy się do drogi 44.
Obwodnica Oświęcimia pozwoli wyprowadzić ruch z miasta. Jak podkreślił przy uroczystym otwarciu budowy obwodnicy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, dzięki obwodnicy spełniają się marzenia pokolenia oświęcimian o odkorkowaniu ich miasta.

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. W związku z tym opracowano raport oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa, w którym szczegółowo opisano zasady specjalnego traktowania tego obszaru. Chodzi o to, że droga nie powinna być widoczna z terenu Muzeum.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Budowa trzeciego mostu nad Sołą w Oświęcimiu nabiera tempa
- TOP 11 pediatrów w Oświęcimiu. Oni cieszą się zaufaniem pacjentów
- Studniówka uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. Konarskiego w Oświęcimiu. Zdjęcia
- Najbardziej popularne imiona męskie w Oświęcimiu i powiecie nadawane w 2022 roku
- Najbardziej popularne imiona żeńskie w Oświęcimiu i powiecie nadawane w 2022 roku
- Hołd ofiarom marszu śmierci więźniów niemieckiego obozu Auschwitz
