https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Oświęcimia po dwóch latach budowy. Wkrótce oddanie do ruchu pierwszego odcinka nowej trasy. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Mija dwa lata od rozpoczęcia budowy południowej obwodnicy Oświęcimia
Mija dwa lata od rozpoczęcia budowy południowej obwodnicy Oświęcimia GDDKiA
Na ponad 63 proc. zaawansowane są roboty drogowe i przeszło 75 proc. obiekty inżynierskie. Tak postęp prac po dwóch latach budowy południowej obwodnicy Oświęcimia ocenia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wkrótce do ruchu ma zostać pierwszy odcinek trasy. Tak obecnie wygląda cała inwestycja na zdjęciach i filmie GDDKiA.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Dwa lata budowy obwodnicy Oświęcimia

Mija dwa lata od rozpoczęcia budowy południowej obwodnicy Oświęcimia do drogi S1. Symboliczne wbicie łopaty nastąpiło na początku listopada 2022 roku.

Na finiszu jest budowa konstrukcji mostu nad Sołą w Oświęcimiu
Na finiszu jest budowa konstrukcji mostu nad Sołą w Oświęcimiu GDDKiA

Poprzedziło go wydanie przez wojewodę małopolskiego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. zrid w połowie października 2022.

Pierwszy odcinek obwodnicy między ulicami Jagiełły i Zatorską będzie wkrótce oddany do ruchu
Pierwszy odcinek obwodnicy między ulicami Jagiełły i Zatorską będzie wkrótce oddany do ruchu GDDKiA

Inwestycja od razu rozpoczęła się na całej 9-kilometrowej drodze. Od mostu nad Wisłą w gminie Bojszowy po śląskiej stronie do skrzyżowania z ul. Zatorską w Oświęcimiu. Obecnie inwestycja jest już mocno zaawansowana. Są odcinki, na których prace dobiegają końca. Wkrótce jeden z takich fragmentów trasy zostanie nawet oddany do ruchu.

Rondo na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Jagiełły w ciągu drogi 948
Rondo na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Jagiełły w ciągu drogi 948 GDDKiA

- Będzie to prawie 2,2 km trasy między ul. Jagiełły a ul. Zatorską - wskazywała niedawno Monika Skrzydlewska z krakowskiego Oddziału GDDKiA.

Skrzyżowanie z ul. Zatorską, gdzie będzie koniec obwodnicy
Skrzyżowanie z ul. Zatorską, gdzie będzie koniec obwodnicy GDDKiA

W ramach inwestycji poza drogą, która będzie nowym śladem drogi krajowej 44, powstają trzy mosty, tunel pod linią kolejową 93 Oświęcim - Czechowice-Dziedzice i ronda łączące istniejące trakty w obwodnicą.

Pierwszy gotowy odcinek obwodnicy między ulicami Jagiełły i Zatorską ma długość 2,2 km
Pierwszy gotowy odcinek obwodnicy między ulicami Jagiełły i Zatorską ma długość 2,2 km GDDKiA

- Postęp robót drogowych wynosi 63,48 proc., a inżynieryjnych 75,22 proc. - ocenia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Konstrukcja mostu nad Wisłą w ciągu obwodnicy Oświęcimia oddana została w marcu 2024
Konstrukcja mostu nad Wisłą w ciągu obwodnicy Oświęcimia oddana została w marcu 2024 GDDKiA

Jeśli chodzi o obiekty inżynierskie zaawansowanie prac jest zróżnicowane. Konstrukcja mostu nad Wisłą gotowa była w marcu tego roku. Obecnie do finału zbliża się budowa 463-metrowej przeprawy przez Sołą w Oświęcimiu.

Odcinek obwodnicy Oświęcimia po śląskiej stronie
Odcinek obwodnicy Oświęcimia po śląskiej stronie GDDKiA

Najtrudniejszy jest etap związany z budową wspomnianego tunelu. Tutaj prace potrwają dłużej i stąd przesunięty został także termin zakończenia całej inwestycji. Pierwotne zapowiedzi mówiły oddaniu trasy w połowie 2025 roku. Następny nowy termin to połowa 2026 roku.

Inwestycja objęła także przebudowę ul. Zatorskiej na dojeździe do obwodnicy
Inwestycja objęła także przebudowę ul. Zatorskiej na dojeździe do obwodnicy GDDKiA

Kontrakt został wydłużony i podzielony na odcinki. Pierwszy to wspomniana już część od ul. Jagiełły do ul. Zatorskiej. W maju przyszłego roku zakończy się początkowy odcinek obwodnicy do ul. Wojewódzkiej w Pławach (gmina Oświęcim). Kolejny pomiędzy ul. Wojewódzką a ul. Jagiełły obejmujący właśnie tunel ma być gotowy w połowie 2026.

Film GDDKiA z przelotu nad budową obwodnicy Oświęcimia na początku listopada

Połączenie Oświęcimia z drogą ekspresową S1

Obwodnica Oświęcimia, omijająca miasto od południa będzie nowym śladem drogi 44. Poza wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z centrum połączy Oświęcim z powstającą na Śląsku trasą S1 Mysłowice – Bielsko-Biała i umożliwi szybki dojazd do autostrady A4

Budowa tunelu pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice
Budowa tunelu pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice GDDKiA
Mija dwa lata od rozpoczęcia budowy południowej obwodnicy Oświęcimia
Mija dwa lata od rozpoczęcia budowy południowej obwodnicy Oświęcimia GDDKiA

Więcej zdjęć:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska