Przebudowa drogi krajowej w powiecie gorlickim to już temat z brodą. Pierwsze jaskółki o inwestycji pojawiły się już w 2021 roku. W ślad za nimi w 2022 roku na terenie powiatu gorlickiego we wszystkich wioskach i miastach, przez które prowadzi krajówka, prowadzone były konsultacje społeczne. Wszystko po to, by wysłuchać głosów mieszkańców i tak opracować projekt prebudowy drogi, by ograniczyć korki, upłynnić ruch i zadbać i bezpieczeństwo zmotoryzowanych i pieszych jej uczestników.
Planowana rozbudowa drogi krajowej nr 28 na odcinku 17,5 km od Ropy do granicy z województwem podkarpackim. Remont ma na celu podniesienie nośności drogi i poprawę jej parametrów i stanu. Przebudowane zostaną też skrzyżowania z drogami samorządowymi, powstaną pasy wyprzedzania, zatoki autobusowe oraz chodników i ścieżki pieszo-rowerowe. Plan zakłada, że ta część obejmie tak naprawdę odcinki od Ropy do Ropicy Polskiej i od Klęczan do granicy wschodniej granicy województwa.
W pierwszej koncepcji prace przygotowawcze zaplanowane zostały do roku 2024, a realizacja robót budowlanych miała objąć lata na lata 2024-2027. Na razie jednak drogowców w terenie nie widać, a właśnie okazało się, że zarządca drogi odstąpił od umowy z wcześniej wybranym wykonawcą, ponieważ ten nie wywiązywał się z powierzonego zadania. Pozostało więc szukać nowego wykonawcy.
Jak poinformował Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zadaniem wykonawcy wyłonionego właśnie ogłoszonym przetargu będzie opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej, ale też uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla rozbudowy odcinka DK 28 pomiędzy Ropą, a granicą z województwem podkarpackim. Z przetargu wyłączono odcinek tej drogi w Gorlicach, który będzie rozbudowywany w ramach odrębnego postępowania.
- Rozbudowa drogi krajowej odbywać się będzie po istniejącym śladzie. Naszym głównym celem jest poprawa parametrów technicznych drogi, zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko dla kierowców, ale i pieszych, a także podniesienie nośności drogi do 11,5 t na oś - podaje Kacper Michna.
Komunikat zawiera jeszcze jedną istotną informację nie tylko dla mieszkańców Gorlickiego, ale też wszystkich podróżujących DK 28.
- Planowane lata realizacji inwestycji to 2029-2032 - przekazuje pracownik GDDKiA w Krakowie.
Gorliczanie czekają też na dobre wieści dotyczące drogi krajowej na jej odcinku przebiegającym przez Gorlice. Z badań, które zostały przeprowadzone w 2012 roku, wynika, że każdego dnia przez ulicę Kościuszki przejeżdża osiem tysięcy pojazdów. Dla 30-tysięcznych Gorlic, które mają tylko jedną drogę tranzytową, to wystarczająco, by dostać komunikacyjnej zadyszki.
- W planach mamy modernizację ponad 17 km drogi, z wyłączeniem odcinka w Gorlicach, który rozbudujemy odrębnie - zapowiada Kacper Michna.