Próbny egzamin ósmoklasisty. Trzy dni sprawdzania swojego przygotowania
Egzamin próbny pozwala uczniom sprawdzić, co już umieją i z czym sobie radzą, a nad czym jeszcze muszą popracować przed prawdziwym egzaminem. Ten właściwy odbędzie się w maju 2025 roku.
Przypomnijmy, że harmonogram przeprowadzania próbnych egzaminów ósmoklasisty CKE wygląda następująco:
2 grudnia 2024 (poniedziałek), godz. 9 - język polski
3 grudnia 2024 (wtorek), godz. 9 - matematyka
4 grudnia 2024 (środa), godz. 9 - języki obce nowożytne.
W dniu, w którym jest przeprowadzany jest próbny egzamin (test diagnostyczny) z danego przedmiotu, o godz. 9 arkusze egzaminacyjne oraz pliki dźwiękowe do zadań na rozumienie ze słuchu są zamieszczane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.gov.pl) oraz na stronach Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Dzięki temu uczniowie, którzy z różnych względów nie mogą napisać egzaminu w swojej szkole, o tej samej porze mają możliwość zapoznać się z pytaniami i rozwiązać testy.
Natomiast na naszych portalach udostępniamy zarówno arkusze egzaminacyjne CKE, jak też proponowane odpowiedzi i rozwiązania, które przygotowali eksperci z portalu Matematyka Gryzie".
Takie zadania pojawiły się na egzaminie ósmoklasisty z matematyki w maju 2024r. - kliknij i zobacz
Warunki jak na prawdziwym egzaminie 8-klasisty, ale bez oceniania
Przeprowadzenie testów diagnostycznych - czyli właśnie próbnego egzaminu - jest dobrowolne. CKE zaproponowała, by - jeśli dana szkoła się na nie decyduje - przeprowadzić testy w warunkach zbliżonych do obowiązujących podczas właściwego egzaminu. Chodzi tu m.in. o godzinę rozpoczęcia pracy z arkuszem egzaminacyjnym, samodzielne rozwiązywanie zadań przez uczniów, zaznaczanie odpowiedzi na karcie odpowiedzi.
Jednocześnie CKE podkreśla:
"Test diagnostyczny w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego powinien być przeprowadzany wyłącznie w celu informacyjnym (tj. umożliwienia uczniom pracy z arkuszem egzaminacyjnym w czasie przeznaczonym na rozwiązanie zadań na egzaminie) oraz diagnostycznym (tj. zidentyfikowania wiadomości i umiejętności, które dany uczeń opanował już w stopniu zadowalającym, oraz wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia). Centralna Komisja Egzaminacyjna za nieuzasadnione uważa wystawianie ocen wyrażonych liczbą lub literą (w ramach oceniania bieżącego) na podstawie wyników testu diagnostycznego z poszczególnych przedmiotów uzyskanych przez danego ucznia".
CKE wskazała natomiast, że niezbędne jest przekazanie każdemu uczniowi przystępującemu do próbnego egzaminu wartościowej informacji zwrotnej poprzez wskazanie, co robi dobrze, a co wymaga poprawy. Wyniki testów diagnostycznych - jak zauważono - mogą również służyć nauczycielom do zidentyfikowania zakresu wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze szczególnej uwagi.
Czytaj też:
