Reklamacja świadczonych usług turystycznych
Jeśli oferta, która nas urzekła pod wieloma względami, okazała się w rzeczywistości znacząco odbiegać od tego, co nam obiecano, można zgłosić reklamację. Z pomocą przychodzą przepisy ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Zgodnie ze wskazaną ustawą organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej.
Co w praktyce oznacza to dla podróżnego?
Oznacza to, że podróżny może złożyć reklamację w przypadku, gdy usługa turystyczna jest niezgodna z zawartą umową. O niezgodności możemy mówić m.in w zakresie celu, dla którego umowa została zawarta, czy też jakości świadczonych usług. Turyście przysługuje wachlarz uprawnień, z których może skorzystać.
Należy pamiętać, by wszelkie stwierdzone niezgodności zgłaszać organizatorowi jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie trwania wyjazdu turystycznego. Dodatkowo dajemy w ten sposób organizatorowi możliwość podjęcia natychmiastowych działań celem usunięcia tych niezgodności.
Świadczenia zastępcze
W przypadku, gdy organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, które stanowią istotną część imprezy, powinien on wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze, bez pobierania od podróżnego dodatkowych kosztów.
Oczywiście podróżny ma możliwość odrzucenia zaproponowanych świadczeń zastępczych, choć nie w każdym przypadku. Takie uprawnienie przysługuje mu, gdy usługi alternatywne nie są porównywalne z tym, co zostało uzgodnione w umowie o udział w imprezie turystycznej lub jeżeli przyznana obniżka ceny jest nieodpowiednia. Jeżeli natomiast zaproponowanie alternatywnych świadczeń nie jest możliwe lub doszło do odrzucenia zaoferowanych świadczeń zastępczych, wówczas podróżny może uzyskać obniżenie ceny imprezy turystycznej, naprawienie poniesionej szkody lub zadośćuczynienie, bez rozwiązywania umowy o udział w imprezie turystycznej.
- tłumaczy adwokat Dominika Solipiwko z kancelarii Duraj Reck i Partnerzy.
Zadośćuczynienie za „zmarnowany urlop”
Podróżnemu należy się również rekompensata za szkodę niemajątkową w postaci utraty przyjemności z podróży z powodu poważnych problemów w realizacji usługi. Mowa o utracie przyjemności z wakacji, zmarnowanym wypoczynku. Szkoda polega tu w dużej mierze na zawiedzionych nadziejach co do spodziewanych przeżyć, na utracie możliwości zrelaksowania się w czasie urlopu, na konieczności zajmowania się zamiast tego sprawami niezwiązanymi z wypoczynkiem, a wynikającymi z obowiązku reklamowania warunków pobytu. Przyczyną wystąpienia szkody niemajątkowej jest zatem pozbawienie podróżnego możliwości spędzenia urlopu zgodnie z oczekiwaniami.
Zwolnienie od odpowiedzialności
Odszkodowanie i zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których podróżny doznał w wyniku niezgodności nie będą przysługiwać jedynie w trzech przypadkach określonych w ustawie, tj.: jeżeli niezgodność powstała:
- z winy poszkodowanego;
- z winy osoby trzeciej, niezwiązanej z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową, a
- niezgodności nie dało się przewidzieć,
- została spowodowana przez nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności.
Obowiązek udowodnienia powyższych okoliczności spoczywa na organizatorze imprezy turystycznej.
Źródło: Biuro prasowe Kancelaria Adwokacka Duraj Reck i Partnerzy
