Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opóźnienie budowy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej [ZDJĘCIA]

Robert Gąsiorek
Robert Gąsiorek
Wykonawca chciałby przedłużyć termin wykonania obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Nie wiadomo jednak o ile dokładnie opóźni się oddanie inwestycji.
Wykonawca chciałby przedłużyć termin wykonania obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Nie wiadomo jednak o ile dokładnie opóźni się oddanie inwestycji. GDDKiA
To już pewne, że budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej nie zakończy się w kwietniu przyszłego roku, jak pierwotnie planowano. Wykonawca powiadomił już Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, że będzie wnioskował o wydłużenie prac. Wpływ na to ma m.in. sensacyjne odkrycie archeologiczne.

FLESZ - Ukraińcy chcą więcej zarabiać, chętniej myślą o własnym interesie i osiedleniu na stałe w Polsce

Podczas budowy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej natknięto się na pozostałości średniowiecznego warsztatu produkcji żelaza. To archeologiczna sensacja na dużą skalę, bowiem w Polsce nigdy wcześniej nie odnajdywano podobnych reliktów przeszłości. Odkrycie opóźni jednak budowę drogi.

O tym, że w sąsiedztwie rzeki Breń znajdować się może stanowisko ze śladami przeszłości, wiedziano już od kilku lat. Prace przy obwodnicy stały się dobrą okazją do tego, aby je teraz dokładnie sprawdzić. Żaden z badaczy nie przypuszczał jednak, że znalezisko okaże się tak unikatowe.

- Jest to niewątpliwie najciekawsze odkrycie ostatnich czasów, nie tylko na skalę Małopolski, ale całego kraju - przyznaje Eligiusz Dworaczyński, nadzorujący budowę obwodnicy pod kątem archeologicznym.

Archeologiczna niespodzianka

Drewniane kłody oraz fragmenty naczyń ceramicznych wykopano na placu budowy drogi pod koniec lipca. Sądzono wtedy, że to pozostałości zwykłej chałupy. Teraz badacze są pewni, że natrafili na późnośredniowieczny warsztat produkcji żelaza. - Znaleziono monety z XV wieku, więc można sądzić, że już wtedy istniał - zaznacza Dworaczyński.

Archeolodzy przyznają, że w doskonałym stanie zachowały się niektóre elementy dawnej niewielkiej huty. Wśród nich są między innymi urządzenia do płukania materiału czy śluzy wykorzystywane do napędzania koła młyńskiego.

- To stanowisko umożliwi konfrontację z licznymi źródłami historycznymi, w których mamy opisy pracy hutników. Teraz po raz pierwszy będziemy mieli na to dowody archeologiczne - zaznacza Krzysztof Mazur, prowadzący badania na terenie budowy obwodnicy. W związku z rangą odkrycia zdecydowano już o poszerzeniu zakresu badań o kolejne tereny w sąsiedztwie.

- Będziemy szukać m.in. kamiennego fundamentu, na którym stały dymarki - podkreśla Eligiusz Dworaczyński.

Prace mają być prowadzone między nową trasą, która powstaje a drogą serwisową.

Droga będzie opóźniona

To, co cieszy archeologów, z mniejszym entuzjazmem przyjmują mieszkańcy Dąbrowy Tarnowskiej, którzy od wielu lat czekają na obwodnicę. Odkrycie reliktów przeszłości już wpłynęło na opóźnienia w budowie. Pierwotnie obwodnica miała być bowiem gotowa w kwietniu przyszłego roku. Rozszerzenie zakresu badań archeologicznych może wydłużyć całą inwestycję o kolejne miesiące.

Wykonawca już zwrócił się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przesunięcie okresu zakończenia budowy. - Nie określił jednak precyzyjnie, o jakie wydłużenie wnioskuje - informuje Iwona Mikrut, rzecznik prasowy GDDKiA w Krakowie.

Firma Banimex, lider konsorcjum, które zajmuje się budową obwodnicy, opóźnienia tłumaczy nie tylko pracami archeologicznymi. Budowlańcy zwracają uwagę na niekorzystne warunki gruntowe na trasie obwodnicy, powódź, która przeszła przez Powiśle w maju tego roku, nieprzewidziane prace (rozbiórka nawierzchni DK73 o większej grubości, zawierającej siatkę stalową) oraz napotkanie niezinwentaryzowanych warstw betonowych. Obecnie stan za-awansowania budowy wynosi 50 procent.

Stan zaawansowania prac obecnie wynosi ok. 50 procent. - Jednak stopień tego zaawansowania jest różny w poszczególnych zakresach prac i w różnych miejscach. Np. na tarczy ronda Legionistów podbudowa bitumiczna wykonana jest w 100 procentach, a na ul. Legionistów nawierzchnia z kostki betonowej także jest ukończona w 100 procentach. Roboty w branży drogowej wykonane są w 42 procentach, a w branży mostowej w 60 procentach - zaznacza rzeczniczka GDDKiA w Krakowie. Obecnie trwają intensywne prace związane z odwodnieniem terenów, na których powstaje obwodnica.

Budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej to koszt ponad 102 mln zł. Nowa trasa będzie miała blisko 7 kilometrów długości i przebiegać będzie po zachodniej części miasta. Rozpocznie się na pograniczu z Gruszowem Małym i przebiegać będzie wzdłuż granicy z gminą Olesno, a zakończy się za stacją paliw przed Żelazówką.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska