https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Otwarcie na nowej obwodnicy Oświęcimia. Pierwsza część południowego obejścia miasta oddana do ruchu

Bogusław Kwiecień
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Pierwsza część południowej obwodnicy Oświęcimia została otwarta dzisiaj w godzinach południowych. Jest to odcinek o długości ok. 2,2 km między rondami na skrzyżowaniach z ulicami Zatorską i Jagiełły. Na resztę kierowcy muszą jeszcze długo zaczekać.

Spis treści

Kluczowa inwestycja dla Oświęcimia 

Jest to pierwsza, wschodnia część trasy, która docelowo połączy miasto z nowym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1. Udostępniony dziś kierowcom fragment ułatwi przejazd z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt.

Jak podkreślił podczas otwarcia odcinka Stanisław Bukowiec, wiceminister i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu w Ministerstwie Infrastruktury, obwodnica w całości będzie ważną drogą nie tylko dla Oświęcimia, ale także Małopolski.

Pierwsza część obwodnicy Oświęcimia oddana do użytku ma 2,2 km
Pierwsza część obwodnicy Oświęcimia oddana do użytku ma 2,2 km
Bogusław Kwiecień

Przede wszystkim wyprowadzi ogromny ruch poza centrum miasta. Minister przytoczył dane Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, których wynika, że drogą krajową 44 na tym odcinku poruszało się 20 tysięcy samochodów na dobę.

Największe natężenie ruchu odnotowano na moście Jagiellońskim na Sole w Oświęcimiu, którym codziennie jeździ 27,5 tys. samochodów.

Nowa 9-kilometrowa trasa w całości od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Pozwoli to na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów, oraz na północ, do autostrady A4. 

Oddany odcinek obejmuje część trasy między rondami na skrzyżowaniach z ulicami Zatorską i Jagiełły
Oddany odcinek obejmuje część trasy między rondami na skrzyżowaniach z ulicami Zatorską i Jagiełły
GDDKiA

Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut powiedział, że jest to historyczny moment dla miasta. - Nowa droga będzie miała także wpływ na rozwój gospodarczy leżących wzdłuż niej terenów.  

Oficjalne otwarcie części południowego obejścia Oświęcimia
Oficjalne otwarcie części południowego obejścia Oświęcimia
Bogusław Kwiecień

Kiedy będą kolejne odcinki obwodnicy Oświęcimia?

Podczas oficjalnego otwarcia pierwszego odcinka obwodnicy wielokrotnie wyrażano nadzieje na jak najszybsze otwarcie kolejnych fragmentów i całej trasy.

Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:    

  • - z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy),  

  • - z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe,  

  • - z ul. Wojewódzką w Pławach poprzez rondo turbinowe,  

  • - z ul. Legionów (DW933) poprzez rondo turbinowe,  

  • - z ul. Jagiełły (DW948) poprzez rondo turbinowe,  

- z ul. Zatorską (obecna DK44, koniec obwodnicy) poprzez rondo turbinowe.

W oficjalnym otwarciu pierwszej części obwodnicy obok wspomnianego przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury i prezydenta miasta udział wzięli parlamentarzyści Dorota Niedziela i Marek Sowa, dyrektor Oddziału GDDKiA w Krakowie Maciej Ostrowski, wójt gminy Oświęcim Mirosław Smolarek i starosta oświęcimski Andrzej Skrzypiński.

Rondo na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Zatorską, gdzie kończy się 9-kilometrowa trasa
Rondo na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Zatorską, gdzie kończy się 9-kilometrowa trasa
Bogusław Kwiecień

To już jest gotowe na obwodnicy Oświęcimia

Przedstawiciele GDDKiA przypomnieli, co już udało się zrobić w ciągu powstającej nowej drogi od symbolicznego wbicia łopaty na początku listopada 2022.

Na trasie powstają trzy mosty. Pierwszy, 12-metrowy na Młynówce, jest już gotowy. Konstrukcja drugiego, 432-metrowego obiektu na Wiśle, została skończona na początku wiosny, a trzeciego na Sole – została zabetonowana w październiku br. Gotowe jest też przejście pod drogą dla pieszych i rowerzystów w okolicy Stawów Adolfińskich.  

Ukończona została budowa dwóch murów oporowych o długości 758 i 510 m. Mają wysokość odpowiednio niespełna 1 i 3,6 m. Gotowy jest też nasyp po północnej stronie drogi, który biegnie wzdłuż niej od mostu na Wiśle do Pławów. Ma 1,5 km długości, a w najwyższym miejscu 6 m wysokości. Ten nasyp zasłania widok na drogę od strony byłego niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Birkenau. Dzięki temu otoczenie tego miejsca pozostanie niezmienione.  

Niemal wszystkie prace ziemne zostały zakończone. Na ostatniej prostej są też zadania związane z przebudową sieci energetycznych, wodnych, kanalizacyjnych i teletechnicznych. Gotowe są konstrukcje rond na ul. Wolskiej, Wojewódzkiej, Legionów, Jagiełły i Zatorskiej.  

Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w połowie 2026 roku. Stopień zaawansowania prac wynosi 76 proc. - zaznacza Kacper Michna starszy specjalista ds. komunikacji społecznej z krakowskiego Oddziału GDDKiA.

  

Jedyna taka inwestycja w kraju  

Ze względu na położone w pobliżu obwodnicy tereny byłych niemieckich, nazistowskich obozów koncentracyjnych KL Birkenau i KL Auschwitz projekt i budowa nowej drogi zostały podporządkowane ochronie obu tych kluczowych dla światowego dziedzictwa miejsc.

Inwestycja jest prowadzona w taki sposób, aby okolice obozów pozostały niezmienione. Dlatego też droga została zasłonięta przez specjalnie w tym celu zbudowany wał ziemny, a w miejscu przecięcia trasy z linią kolejową budujemy przejazd pod torami, a nie wiadukt nad nimi. Również most na Sole został zaprojektowany w taki sposób, aby nie wyróżniał się z otoczenia.  

Najtrudniejsza część inwestycji

Najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym elementem pozostałym do wykonania jest przejście pod torami kolejowymi linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice.

Prace będą wykonywane przy utrzymaniu ruchu pociągów. W przygotowaniu jest obszar po obu stronach torów, gdzie droga będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej poziomu gruntu.

W tej okolicy jest bardzo wysoki poziom wód gruntowych. Konieczne jest się więc odpowiedni sposób zabezpieczenie. Pod torami wykonano osłony z rur, które są równocześnie obrysem przyszłego przejazdu pod linią kolejową. Wzdłuż torów i prostopadle do nich robione są w gruncie specjalne ściany (przesłony) zabezpieczające przed napływem wód gruntowych.  

- W II połowie 2025 roku zaczniemy budować obok torów konstrukcję obiektu, którym trasa pobiegnie pod linią kolejową - zapowiada GDDKiA.

Będzie to ogromny prostopadłościan o wymiarach 22,7 na 38,7 na 8,5 m. Zmieszczą się w nim trzy jezdnie – dwie obwodnicy Oświęcimia i trzecia, którą zostanie poprowadzona ul. Ostatni Etap. Kiedy konstrukcja zostanie skończona, na przełomie 2025 i 2026 roku, przeciśniemy ją pod torami. Jak dotąd nikt w Polsce nie przeciskał tak dużych konstrukcji pod czynną linią kolejową.   

Koszt budowy całej obwodnicy to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz 150 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Polecane

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska