https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsze samochody i tramwaje przejechały po przebudowanej ul. Kościuszki. Ta inwestycja dała się we znaki kierowcom i mieszkańcom

Marcin Banasik
Wideo
od 12 lat
Po miesiącach prac, w sobotę 21 grudnia ruch samochodowy i tramwajowy wrócił na ul. Kościuszki. Tramwaje zaczęły też jeździć ul. Zwierzyniecką. - Nowe torowisko, jezdnie i chodniki to jednak dopiero początek zmian – od wiosny ulice zaprezentują się w pełnej krasie, z nową zielenią i estetycznym wykończeniem - informują w krakowskim magistracie.

Przyznają tam, że choć od 21 grudnia ulice Kościuszki i Zwierzyniecka będą dostępne dla ruchu, odbiór techniczny inwestycji potrwa do stycznia. Pracownicy Zarządu Dróg Miasta Krakowa mają dokładnie sprawdzić każdy element: od chodników po oznakowanie i nasadzenia. - Wszelkie ewentualne niedociągnięcia zostaną szybko poprawione - zaznaczają w urzędzie.

Przebudowa ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej nie była łatwa

Przed przebudową na ulicach Kościuszki i Zwierzynieckiej znajdowało się jedno z najbardziej wyeksploatowanych torowisk tramwajowych w mieście. Jego modernizację planowano już kilka lat temu, jednak z uwagi na szereg problemów, m.in. bankructwo firmy projektowej, zadanie weszło do realizacji dopiero w 2023 r.

- Przebudowa ulic nie była łatwym zadaniem. Już na początku prac okazało się, że skala robót musi zostać poszerzona. Modernizacja infrastruktury podziemnej, w tym wodociągów, sieci gazowej i ciepłowniczej, była konieczna, aby ulice służyły krakowianom przez kolejne dekady - podkreślają w urzędzie.

W trakcie robót odkryto także niezinwentaryzowane kable oraz relikty wymagające konsultacji ze służbami konserwatorskimi. Gazownia wskazała na konieczność remontu swojej sieci, co nie było planowane.

Tramwaje mają jeździć ciszej

Na moście nad Rudawą trzeba było przebudować wodociąg o średnicy 800 mm, aby zapewnić dostawy wody dla Zwierzyńca i Starego Miasta. Niezbędnym okazała się budowa nowego odcinka sieci ciepłowniczej o długości 265 metrów. Tym co jednak najbardziej zaskoczyło prowadzących inwestycje była konieczność wykonania 96 przyłączy kanalizacji deszczowej, które wcześniej były podłączone nieprawidłowo.

- Dzięki zastosowaniu prefabrykowanych betonowych płyt torowych tramwaje będą poruszać się ciszej, a mieszkańcy pożegnają problem drgań i wybrzuszających się szyn. To technologia stosowana w największych polskich miastach, takich jak Warszawa czy Wrocław - zaznaczają w urzędzie. - Nowe chodniki wykonano z betonowych płyt o rozmiarze 50×50 cm – są estetyczne, wygodne dla pieszych i zgodne z wytycznymi konserwatora zabytków - dodają.

Ulicę Zwierzyniecką otwarto pod koniec sierpnia

Przypomnijmy, że przebudowa ulicy Kościuszki rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku razem z przebudową ul. Zwierzynieckiej. Mówiono wtedy, że roboty zakończą się w sierpniu 2024 roku. Wykonawca, czyli Grupa ZUE, wystąpił jednak do miasta z wnioskiem o aneks terminowy.

Na ul. Zwierzynieckiej prace zakończono pod koniec sierpnia tego roku. Nie jeździły nią jednak tramwaje, bowiem wciąż remontowana była ul. Kościuszki oraz pętla tramwajowa na Salwatorze.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska