https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pikieta pod Urzędem Miasta Krakowa. Protestowali przeciwnicy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu

Klaudia Warzecha
Pikieta pod Urzędem Miasta Krakowa przeciwko wprowadzeniu strefy czystego transportu w Krakowie.
Pikieta pod Urzędem Miasta Krakowa przeciwko wprowadzeniu strefy czystego transportu w Krakowie. Wojciech Matusik
W środę (9 listopada) pod Urzędem Miasta Krakowa zebrała się grupka mieszkańców przeciwnych wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w mieście. Pikieta miała związek z informacją, że radni na sesji będą debatować i głosować nad projektem wzbudzającej w mieście spore emocje uchwały. Ostatecznie jednak temat SCT nie wszedł do porządku obrad, a radni maja pochylić się nad tą sprawą dopiero za dwa tygodnie.

Protestujący krakowanie pod Urzędem Miasta z transparentami w środę (9 listopada) pojawili się jeszcze przed południem. Na przygotowanych plakatach można było przeczytać hasła takie jak: "Dajcie żyć", "Nie ma wolności bez własności" czy "Ręce precz od naszych aut".

Na początku listopada w Internecie pojawiła się także petycja do radnych Krakowa oraz prezydenta miasta Jacka Majchrowskiego. "Ulice dla mieszkańców! Nie oddamy Krakowa!", która miała wyrazić sprzeciw wobec przyjmowania uchwały o powstaniu w Krakowie Strefy Czystego Transportu.

Założenia wprowadzenia SCT

Przypominamy, że program Ochrony Powietrza zobowiązuje Kraków do przyjęcia uchwały wprowadzającej SCT do końca 2022 r. Nowe zasady mają obowiązywać w oparciu o nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.

Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia SCT zakłada, że w pierwszym etapie zmiany zostaną wprowadzone od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2026 r. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. mają podlegać bardzo łagodnym ograniczeniom. W przypadku pojazdów benzynowych oraz na LPG do SCT będą mogły wjeżdżać samochody z silnikami Euro 1 lub wyprodukowane od 1992 r. W przypadku diesli obowiązywać mają normy - Euro 2 lub produkcja od 1995 r.

Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 stycznia 2023 r. mają podlegać nieco surowszym ograniczeniom. Oznacza to, że mieszkańcy decydujący się od tego momentu (1 stycznia 2023 r.) na zakup pojazdu muszą pamiętać, że zakupiony przez nich samochód musi spełniać wyższe normy emisji spalin Euro: w przypadku benzyny lub LPG - Euro 3 lub od 2000 r., a dla diesli - Euro 5 lub od 2008 r.

Natomiast, od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom. W przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – norma Euro 3 lub produkcja od 2000 r., dla silników diesla – Euro 5 lub produkcja od 2008 r.

Wyjątki od funkcjonowania SCT

Od zasad funkcjonowania SCT przewidziano wyjątki. Bezterminowy wjazd do SCT przewidziano m.in. dla pojazdów historycznych i specjalnych. Dodatkowo, dbając o szczególne potrzeby osób starszych, bezterminowym wyłączeniem objęto pojazdy, których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat (właściciel musi prowadzić pojazd). Wyłączeniem objęte będą również pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych.

Rada Miasta Krakowa uchwałą o SCT ma zająć się za dwa tygodnie.

Kryzys energetyczny

od 16 lat
Wideo

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W Stuttgarcie w 2008 roku wprowadzili strefę niskoemisyjną i następnie w 2019 roku wprowadzili zakaz wjazdu dla diesli, a badania pokazują, że właściwie zanieczyszczenie nie zmieniło się. Zresztą w Krakowie smogu w lecie praktycznie nie ma, a jeżdżących samochodów jest więcej.
B
Błąd w tekście artykułu
Od 2026 roku nie będą mogły wjechać samochody osobowe z silnikiem Diesla wyprodukowane przed 2010 rokiem W tekście jest napisane, że przed 2008 rokiem, a to dotyczy samochodów dostawczych pow. 3.5 t.
W
Wydziału komunikacji
9 listopada, 12:05, grzeg:

Popieram ten sprzeciw. Ten "strefowy" pomysł to oczywiście kolejny atak na ludzkie prawo do realizowania swojego codziennego normalnego życia.

9 listopada, 17:57, gość:

a gdzie ludzkie prawo do niewdychania i niesmrodzenia twoim starym gratem? Poza tym te samochody trzeba będzie wymienić do 2026 realnie i będą mogły być od 2000 i 2008 przecież to już będą stare samochody.

Dziennikarze RMF-u uzyskali dane z Wydziału Komunikacji Miasta Krakowa, że około 284 tys. samochodów nie spełnia wymagań SCT z 2026r i w ciągu czterech lat samochody te trzeba wymienić. Więc nie chodzi o drobny problem z kilkoma starymi trupami.

w
wYDZIAŁU koMUNUIKACJI
9 listopada, 12:05, grzeg:

Popieram ten sprzeciw. Ten "strefowy" pomysł to oczywiście kolejny atak na ludzkie prawo do realizowania swojego codziennego normalnego życia.

9 listopada, 17:57, gość:

a gdzie ludzkie prawo do niewdychania i niesmrodzenia twoim starym gratem? Poza tym te samochody trzeba będzie wymienić do 2026 realnie i będą mogły być od 2000 i 2008 przecież to już będą stare samochody.

Wg danych zebranych przez dziennikarzy RMF-u z Wydziału Komunikacji Miasta Krakowa ponad 284 tysięcy zarejestrowanych obecnie samochodów nie spełnia założonych wymagań SCT i w ciągu czterech lat trzeba je wymienić. Więc nie jest to taki drobny problem z kilkoma starymi trupami.

G
Gość
9 listopada, 14:22, Krakus:

Żadnej strefy won z Krakowa - wypie.... ć

9 listopada, 17:56, gość:

To ty wypie....j z Krakowa smrodzić sobie gdzie indziej swoim starym gratem, nie wszyscy chcą go wdychać!

taka ciekawostka.

https://noizz.pl/ekologia/jan-duda-o-smogu-organizm-potrzebuje-pewnych-bodzcow/j11mpvr

E
Ehh
Moglby ktos przedstawić rzetelne dane ,albo najlepiej udostępnić model kubatury i cyrkulacji powietrza w Krakowe.Moze w Cognitionie ,taki model będzie miał stałą ekspozycję, zeby ludziom uwizualnic sytuację,bo to wszystko jest w miarę policzalne.Nikt z odrobiną zdrowego rozsadku nie neguje potrzeby zmian na lepsze.chodzi o metody wprowadzania tych zmian .
Ż
Żyję tu,i co?
PODEJRZEWAM,ZE CI WSZYSCY CO TUTAJ SIE ROZPISUJĄ,WULGARNIE CZY KULTURALNIE TO NIE SA MIESZKAŃCY KRAKOWA.ODDYCHAM DZIEKI BOGU TYM KRAKOWKIM POWIETRZEM KILKADZIESIĄ LAT I ZYJĘ.W GŁOWACH WAM SIE COŚ POPRZESTAWIAŁO,MACIE ZA MALO PRACY.TAK SOBIE POCZYTAŁEM,NIE PISZCIE NIC DO MNIE,BO JUZ TU NIE WRACAM
g
gość
9 listopada, 12:05, grzeg:

Popieram ten sprzeciw. Ten "strefowy" pomysł to oczywiście kolejny atak na ludzkie prawo do realizowania swojego codziennego normalnego życia.

a gdzie ludzkie prawo do niewdychania i niesmrodzenia twoim starym gratem? Poza tym te samochody trzeba będzie wymienić do 2026 realnie i będą mogły być od 2000 i 2008 przecież to już będą stare samochody.

g
gość
9 listopada, 14:22, Krakus:

Żadnej strefy won z Krakowa - wypie.... ć

To ty wypie....j z Krakowa smrodzić sobie gdzie indziej swoim starym gratem, nie wszyscy chcą go wdychać!

g
gość
9 listopada, 12:05, grzeg:

Popieram ten sprzeciw. Ten "strefowy" pomysł to oczywiście kolejny atak na ludzkie prawo do realizowania swojego codziennego normalnego życia.

a gdzie prawo osób do NIEWDYCHANIA i NIEZATRUWANIA się spalinami z twojego śmierdziucha? Ludzie to ograniczenie jest dopiero od 2026 roku! To będą wtedy 26 letnie benzyniaki lub 18 letnie diesle. To są już stare samochody, którymi nawet niebezpiecznie jeździć bo się psują co chwila. Także oszczędzicie kupując trochę nowsze a n

ie jakiegoś grata z lat 90. który będzie miał ponad 20 lat!!

G
Gość
9 listopada, 14:22, Krakus:

Żadnej strefy won z Krakowa - wypie.... ć

9 listopada, 14:29, Janusz:

A dlaczego? Popierasz naszego, umiłowanego, Prezia, że smog nie truje?

To dlaczego max zatrucie na lejach w zimnych miesiach jest o 4 rano, przecież nie od samochodów

G
Gość
9 listopada, 12:42, Zbigniew Rusek:

Osoby powyżej 70 roku życia NIE powinny prowadzić aut. Nieraz choruja, mają zły wzrok i jest coraz więcej wypadków spowodowanych przez kierowców-seniorów. Ograniczenie liczby indywidualnych aut w Krakowie byłoby bardzo pożadane. Wytedy by się skońcyzły korki i łatwiej byłoby poruszać się autobusom. Indywidualnych samochodów w Krakowie jest stanowczo zbyt dużo.

Zbigniewie pomysł logicznie zanim coś napiszesz.np jaki procent stanowią seniorzy? Ich zapędzenie do domu korków nie zlikwiduje

J
Janusz
9 listopada, 14:22, Krakus:

Żadnej strefy won z Krakowa - wypie.... ć

A dlaczego? Popierasz naszego, umiłowanego, Prezia, że smog nie truje?

K
Krakus
Żadnej strefy won z Krakowa - wypie.... ć
J
Janusz
Nie bardzo rozumiem protestujących. W 2026 roku będzie szlaban na 26-letnie benzyniaki i 18-letnie diesle. Te ostatnie, biorąc pod uwagę, że żaden ze staruchów nie będzie miał katalizatora (za drogi) ani filtra cząstek stałych (nasi kierowcy z lubością go demontują), będzie za to trucicielem powietrza w naszym, już zatłoczonym, mieście. Nie wierzę w zapewnienia mistrzów kierownicy, że jego 18-letni BMW to źródełko czystego powietrza. Trzeba się będzie przestawić na benzyniaka lub LPG- 95 procent Krakowian stać na 15-letni benzyniak (jeszcze 11 lat użytkowania).
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska