PiS atakuje PKP Cargo. Chodzi o plany spółki wobec Krakowa [WIDEO]

Piotr Rąpalski
Politycy PiS twierdzą, że PKP Cargo planuje przenieść swoją siedzibę z Krakowa do Katowic. Uważają, że przez to około 150 straci pracę w stolicy Małopolski. Według PiS budynek ma zostać sprzedany, a na Śląsku kolej będzie musiała wynajmować pomieszczenia.

Poseł PiS Andrzej Adamczyk, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, złoży w tej sprawie wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia komisji, w której udział mają wziąć władze spółki jak i związkowcy. PKP Cargo tłumaczy się, że decyzji jeszcze nie podjęto. Twierdzi, że dba o sprawy pracowników.

- Sprawa jest bulwersująca. W maju 2013 roku przeniesiono siedzibę z pl. Matejki, budynku wynajmowanego, do pomieszczeń, które są własnością PKP Cargo przy ul. Kamiennej. Teraz zapewne budynek zostanie sprzedany, a część pracowników straci prace – mówi Andrzej Adamczyk. - Wszyscy nie będą mogli się przenieść, bo mieszkają w południowych i wschodnich rejonach Małopolski i do nowego miejsca pracy po prostu dojeżdżać nie będą mogli. Ta decyzja jest nieuzasadniona wobec faktu, że PKP Cargo ma się dobrze.

Poseł przypomina, że już wcześniej sporo pracowników przeniesiono odkąd oddział południowy spółki znalazł siedzibę na Śląsku. - 350 osób zwolniono z obowiązku świadczenia pracy, a ponad 700 odejdzie w ramach dobrowolnych zwolnień – mówi Adamczyk – 360 z nich przeszło z zakładu w Nowym Sączu – dodaje.

Co na to PKP Cargo? "Nie zapadły żadne decyzje dotyczące zmian organizacyjnych, które miałyby objąć krakowski oddział spółki. Zarząd w pełni respektuje Pakt Gwarancji Pracowniczych, dający pracownikom wieloletnie gwarancje zatrudnienia, pracy, a wszelkie działania optymalizacyjne prowadzone są z poszanowaniem Paktu. PKP CARGO, działając na bardzo konkurencyjnym rynku, analizuje wiele różnych scenariuszy, których wprowadzenie w życie skutkowałoby zwiększaniem efektywności spółki oraz dalszą poprawą pozycji rynkowej i zwiększeniem jakości świadczonych usług. Podobnie jak w przypadku zeszłorocznego łączenia zakładów czy przeprowadzonego ostatnio Programu Dobrowolnych Odejść, Zarząd spółki w jasny i rzetelny sposób komunikuje wszystkim pracownikom podjęte decyzje" – odpisała nam spółka.

Rzecznik spółki zapewnia, że działa ona prężnie i dba o pracowników. - W PKP CARGO obowiązuje zawarty przed debiutem giełdowym Pakt Gwarancji Pracowniczych, który niemal 95 proc. załogi zapewnił 4- lub 10-letnie gwarancje zatrudnienia. Obecnie Grupa PKP CARGO zatrudnia 26 tys. osób. W przeprowadzonym w pierwszej połowie stycznia Programie Dobrowolnych Odejść chęć rezygnacji z pracy w firmie zgłosiło ponad 3 tysiące osób. W związku z tak dużym zainteresowaniem PDO, Rada Nadzorcza spółki podjęła 16 stycznia decyzję o zwiększeniu puli środków na rekompensaty do niemal 300 mln zł. Według wstępnych szacunków ok 10 proc. pracowników, którzy zgłosili się do PDO, nie otrzyma zgody pracodawcy na rezygnację z pracy, co gwarantuje płynne realizowanie zadań w poszczególnych obszarach działalności firmy – podaje Mirosław KuK, rzecznik prasowy PKP Cargo

Dodaje, że w 2014 roku PKP CARGO zatrudniło prawie 500 osób, z czego zdecydowana większość zostanie w ciągu 2 lat wyszkolona na maszynistów. Koszt szkoleń wyniesie łącznie ponad 20 mln zł. Pracownicy PKP CARGO otrzymali w 2014 roku podwyżki i premie (odpowiednio 100 zł od sierpnia oraz 225 zł), a także podwójną gratyfikację z okazji listopadowego Święta Kolejarza (400 zł).

Inaczej jednak sprawę widzą związkowcy. - Z moich informacji wynika, że tylko w Małopolsce gdzie PKP Cargo zatrudnia ok 1200 osób, 700 może zostać zwolnionych – mówi Wojciech Grzeszek, przewodniczący małopolskiej Solidarności. - Zarząd spółki chce przenieść swoją siedzibę do Katowic nie zważając na ludzi, tymczasem mówienie o tym, że ktoś może tak po prostu się przeprowadzić lub codziennie dojeżdżać np. z Krakowa do Katowic, jest absurdalne – dodaje. Związkowiec podkreśla też, że rozwiązaniem nie mogą być jedynie wysokie odprawy dla kolejarzy, którzy dobrowolnie postanowią odejść. - Pracownicy już dawno zorientowali się, że to nie działa. Pieniądze, nawet duże, szybko się kończą, a ludzie potrzebują pracy - tłumaczy Grzeszek.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jerkras

Z Krakowa wszystko ucieka a zwłaszcza absolwenci wszelakich szkól, tu jest stagnacja i zastój. Wszystkie firmy myślą o przeprowadzce do Katowic , Wrocławia Warszawy. Nieudolne rządy powodują upadek gospodarczy bo nie ma zamówień nawet turyści odpuścili sobie Kraków.To ma być metropolia 6 km na krzyż starego budownictwa a reszta wiocha bez przemysłu. Jedyni lotnisko hula ale to zasługa prężnej prowincji a nie Krakowa.

a
ala

tytol mowi za siebie

j
jkj

z każdej strony jesteśmy kopani. Dzięki naszym urzędasom.

u
uuu

yyy

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3