MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Plan budowy nowej trasy S7, a z nim sprzeciwy, protesty, interwencje. W podkrakowskich gminach boją się tzw. nowej zakopianki

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Plany odkorkowania zakopianki przez budowę nowej trasy S7 wywołują protesty, sprzeciwy i oburzenie w podkrakowskich gminach
Plany odkorkowania zakopianki przez budowę nowej trasy S7 wywołują protesty, sprzeciwy i oburzenie w podkrakowskich gminach Fot. Anna Kaczmarz
Wytyczenie nowej trasy drogi ekspresowej S7 tzw. nowej zakopianki pomiędzy Krakowem a Myślenicami oburzyło mieszkańców i władze wszystkich gmin, przez które wskazano przebieg któregokolwiek z sześciu wariantów. Ludzie boją się wyburzeń domów, degradacji terenów cennych przyrodniczo i rekreacyjnych. Samorządowcy wskazują, że proponowane trasy prowadzą przez osuwiska i nie chcą dopuścić, żeby ekspresowa droga z trzema pasami w każdą stronę przecinała na pół wioski i gminy.

Pas drogowy planowanej S7 ma mieć 80 m szerokości i po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Długość jej w zależności wariantu zaplanowano od 23 do 29 km. W każdym przewidziano tunele od 3 do 5, a najdłuższy z nim ma objąć około połowę drogi i mieć ponad 13 km.

A samorządowcy piszą petycje, protesty i interwencje do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która wyjaśnia, że to wstępny etap inwestycji, a zaproponowane warianty to jedynie korytarze. Natomiast konkretny przebieg nowej drogi ma zostać wybrany po opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Na razie chcemy poznać opinie mieszkańców, samorządów dotyczące zaprezentowanych sześciu korytarzy. Wszelkie uwagi, pytania i wątpliwości są dla nas bardzo ważne i weźmiemy je pod uwagę w dalszych pracach nad tą istotną dla społeczeństwa inwestycją - wyjaśnia "Dziennikowi Polskiemu" Iwona Mikrut, rzeczniczka GDDKiA w Krakowie.

W powiecie krakowskim cztery z sześciu wariantów nowej drogi ekspresowej prowadzą przez gminę Świątniki Górne i trzy warianty przez gminę Mogilany. W obu gminach jest stanowczy protest przeciwko inwestycji.

Samorządowcy z gminy Świątniki Górne przeprowadzili dyskusję i w swojej opinii napisali, że planowana inwestycja nie powinna powstać na terenie ich gminy.

Rozumiemy, że jest potrzebne odkorkowanie zakopianki, że komunikacja musi się rozwijać, ale nie sposób przeprowadzić tej drogi przez naszą gminę z gęstą zabudową. Jak można poprowadzić np. 2 km drogi przez Olszowice, skoro cała wioska ma niewiele więcej. Ponadto mamy tereny osuwiskowe. Jak przez nie poprowadzić drogę ekspresową? Nie możemy się na to zgodzić - mówi Małgorzata Duży, burmistrz Świątnik Górnych.

Podkreśla, że w ostatnim czasie w jej gminie powstało wiele nowych domów, ludzie z Krakowa w czasie pandemii wyprowadzali się za miasto, a teraz okazuje się, że planowana droga bezie kolidować z ich nowymi domami.

W gminie Mogilany samorząd także oprotestował zaproponowane warianty nowej trasy S7 podkreślając, że nowy odcinek drogi ekspresowej nie może przebiegać przez teren tej gminy.

Mamy zakopiankę, która przecina Mogilany na pół. Wiemy z własnego doświadczenia jakie uciążliwości sprawia już obecnie fakt, że przez gminę przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy samochodów na dobę. Mamy niebezpieczne przejścia, skrzyżowania, potrącenia, wypadki śmiertelne i wielkie kłopoty komunikacyjne w ruchu lokalnym - wymienia Piotr Piotrowski, wójt gminy Mogilany.

Samorządowcy z Mogilan wskazują, że konieczne jest poprawienie bezpieczeństwa na istniejącej już zakopiance. Zaznaczają, że jak najszybciej muszą powstać wiadukty w Gaju, Libertowie i bezkolizyjne rozwiązania w Opatkowicach. Zabiegano o to wiele lat i jak mówią - teraz jest szansa zwieńczyć te starania sukcesem, bo prawdopodobnie na wiosnę tego roku rozpocznie się budowa wiaduktu w Gaju, a do tego projektowany jest wiadukt i przejście podziemne w Libertowie. Te rozwiązania ich interesują.

Propozycje poprowadzenia nowej drogi przez nasze tereny wiąże się z kolejnym przecinaniem wiosek na pół. Już nie tylko Mogilan, ale także Lusiny i Konar. Stanowczo sprzeciwiamy się takim propozycjom - mówi wójt Piotrowski.

GDDKiA zaznacza, że podczas prac planistycznych brano pod uwagę to, aby oddziaływanie na zabudowę, tereny ważne przyrodniczo i inne planowane inwestycje, było jak najmniejsze. Dlatego we wszystkich wariantach korytarzy pojawiły się propozycje budowy tuneli. Inwestor zaznacza też, że unikano kolizji proponowanych korytarzy z terenami osuwiskowymi.
Jeśli inwestor - po opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - uzyska finansowanie, to przetarg na wykonanie dokumentacji planuje ogłosić w tym roku.

Warianty nowej drogi S7

  • Wariant I - Kraków, gminy: Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł);
  • Wariant 2 - Kraków, gminy: Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł);
  • Wariant 3 - Kraków, gminy: Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł);
  • Wariant 4: Kraków, gminy: Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł);
  • Wariant 5 - Kraków, gminy: Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł);
  • Wariant 6 - Kraków, gminy: Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).
Jaśkowice w gminie Skawina - zablokowana droga krajowa nr 44

Jaśkowice. Tir zablokował drogę krajową nr 44. Pojazd stanął...

Ojcowski Park Narodowy

Wstęp do Ojcowskiego Parku Narodowego może być płatny. Podob...

FLESZ - KE podwyższyła prognozy PKB Polski

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska