Może się tak stać z powodu obszaru "Natura 2000", który znajduje się w rejonie planowanej inwestycji. - Wszystko wskazuje na to, że Zarząd Dróg Wojewódzkich, który ma prowadzić inwestycję, będzie musiał najpierw wykonać badanie oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko.
Rondo ma pomóc
Planowane rondo, a właściwie cały system komunikacyjny w rejonie Łysej Polany, ma pomóc przede wszystkim w rozładowaniu korków w szczycie sezonu, gdy do Morskiego Oka codziennie przyjeżdża tysiące turystów.
W zamyśle projektantów - na Łysej, w miejscu gdzie obecnie krzyżują się drogi w stronę granicy ze Słowacją i drogi na Palenicę Białczańską, ma powstać rondo. Obok niego - w kierunku Palenicy Białczańskiej, ZDW chce wybudować drugie rondo, na którym mają znaleźć się automatyczne szlabany. - Mają one być zsynchronizowane z elektronicznym systemem analizującym zajętość parkingu na Palenicy - wyjaśnia Piotr Bąk. Gdy parking będzie wolny, szlabany mają wpuszczać kierowców na drogę w stronę parkingu. Gdy miejsca nie będzie, będą opuszczone. - Mają one być tak zlokalizowane, że kierowcy, którzy nie wjadą, bo szlaban będzie opuszczony, będą mogli spokojnie nawrócić w stronę Zakopanego - wyjaśnia starosta Piotr Bąk.
Problem z siedliskiem
Choć budowa nowego ronda miała zacząć się tej wiosny, na razie na Łysej Polanie nic się nie dzieje. I wszystko wskazuje na to, że to się nie zmieni.
- Projektanci nie wzięli pod uwagę obszaru Natura 2000, który tam występuje. Chroni on siedliska tamtejszych zwierząt - mówi Piotr Bąk.
Według starosty, Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie musiał teraz wykonać raport oddziaływania inwestycji na środowisko. A to może zająć wiele miesięcy.
ZDW chce budować
- Rzeczywiście, pierwszą decyzję zezwalającą nam na budowę unieważnił wojewoda małopolski. Teraz jesteśmy na etapie przygotowywania wniosku o drugie pozwolenie na budowę, tzw. zgodę na realizację inwestycji drogowej - mówi Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. - Liczymy na to, że uda nam się uzyskać to pozwolenie niebawem i ruszymy z budową nowego ronda.
Według Leśniaka, ZDW w trakcie robót będzie prowadził wycinkę drzew pod okien przyrodników - tak, żeby żadne zwierzę nie ucierpiało.
Opracowanie dokumentacji i prace budowlane przy nowym rondzie pochłoną 2 mln 441 tys. zł. Równocześnie ma zacząć się remont parkingu na Palenicy Białczańskiej. Będzie go prowadził Tatrzański Park Narodowy.