https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podwyżka za podwyżką. Czy leci z nami pilot? [KOMENTARZ]

Piotr Ogórek
Czekają nas spore podwyżki cen biletów
Czekają nas spore podwyżki cen biletów fot. oskar nowak / polska press
Władze miasta serwują nam kolejną porcję solidnych podwyżek za różne usługi miejskie. Część z nich dałoby się uzasadnić, ale urzędnicy tego nie robią. Szkoda też, że w podwyżkach nie widać za bardzo żadnej wizji rozwoju miasta, tylko dramatyczną próbę łatania braków budżetowych.

FLESZ - Przed nami fala upadłości?

Droższe bilety na komunikację miejską Krakowa (KMK), podwyżki w strefie płatnego parkowania (SPP), do tego wyższa opłata za wywóz śmieci oraz podwyżka opłat za ciepło z miejskiej sieci.

Najbardziej mieszkańców dotknie ta pierwsza. Niestety, w dużej mierze wynika ona z pandemii koronawirusa, która negatywnie odbiła się na systemach transportowych większości dużych miast. Nie było turystów, mieszkańcy siedzieli w domach, mało kto jeździł autobusami i tramwajami, więc wpływy z biletów poleciały na łeb, na szyję. Tyle że urzędnicy chyba zapomnieli, że z powodu koronawirusa w gorszej sytuacji są też mieszkańcy. Niektórzy tracą prace i źródło dochodów, inni mają obcięte pensje.

Mimo to brakuje tu jednak trochę logiki. Podwyżki cen biletów i abonamentu mieszkańców w SPP wzajemnie nieco się wykluczają. Do tej pory wydawało się, że miasto stawia na transport zbiorowy i rowerowy oraz dąży do jak największego ograniczenia ruchu aut, zwłaszcza w ścisłym centrum. Dlatego zwiększa opłaty i na komunikację miejską i w SPP. Proste? No nie bardzo.

Jeśli chcemy ograniczać ruch samochodowy, to godzina płatnego parkowania w ścisłym centrum powinna kosztować nawet i 10 zł. Ale bilety KMK powinny być wtedy atrakcyjne cenowo, aby tym bardziej zachęcać do KMK. Tymczasem urząd proponuje droższe bilety, a stawki godzinowej w SPP nie zmienia. Tym samym rodzina z dwójką dzieci jadąc do centrum KMK, zapłaci wg nowej stawki 36 zł w obie strony (4 x 6 zł i 4 x 3 zł). A godzina postoju w ścisłym centrum to 6 zł. Za dwie godziny 12 zł. Nawet jednej osobie przy takich cenach nie opłaca się korzystać z KMK.

Drożeje natomiast w propozycji urzędników abonament postojowy dla mieszkańców SPP – z 10 zł do 100 zł w ścisłym centrum i 80 zł dalej. Ok, 10 zł to rzeczywiście mało i opłatę po ponad 20 latach można by nieco bardziej urealnić. Trzeba to było jednak robić stopniowo, a nie nagle zwiększać o 1000 proc. Bo w takiej sytuacji mieszkaniec centrum za bilet miesięczny KMK i za abonament postojowy zapłaci 200 zł (przy założeniu, że porusza się głównie KMK, a autem jeździ od czasu do czasu). To ma zachęcać do mieszkania w centrum?

To wszystko dzieje się to w tradycyjny sposób. Jacek Majchrowski udaje, że nic nie wie, bo zmiany przygotował dyrektor ZTP. Radni są święcie oburzeni, ale rozumieją, że jakieś podwyżki są konieczne, więc finalnie na jakieś się zgodzą, ale nie tak duże. Więc wyjdzie, że de facto załatwili obniżkę, a wszystkiemu winny i tak jest dyrektor Franek.

Kraków próbuje się jeszcze ratować apelem do rządu, aby wspomógł transport miejski. Rezolucję w tej sprawie poparli wszyscy, w tym radni PiS. Rezolucja oczywiście nie jest wiążąca. Czy rząd PiS da się przekonać? Może spojrzy przychylnym okiem na to, że Jacek Majchrowski przed II turą wyborów prezydenckich nie wsparł Rafała Trzaskowskiego. Andrzeja Dudy niby też nie, ale za brak wsparcia tego pierwszego mocno się poirytowała lokalna PO.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
WKrak

Polecam zapoznanie się z taryfą PKM Jaworzno - bilet dzienny na wszystkie linie 5 (pięć!!!) złotych, bilet ROCZNY na całe miasto i miasta okoliczne (Mysłowice, Chrzanów, Sosnowiec) kosztuje 180 zł. Oczywiście miasto dużo mniejsze, ale też z mniejszą liczbą ludności i z dużo mniejszym budżetem...

E
Ehh
18 lipca, 7:57, WKrak:

Miasto postawiło na masową turystykę i przyjezdnych, ceny nieruchomości oszalały, nowe bloki ciasno postawione pod najem, więc mieszkańcy wyprowadzają się do gmin ościennych...

A i tak się będą składać na centrum Warszawy, czy Krakowa, bo koszt utrzymania urzędów centralnych,zabytków i szkolnictwa nie maleje tylko wzrasta.

j
jml13060

Mnie śmieszy/dziwi/smuci pomysł biletów 10-minutowych. Widać, że pomysłodawca jest daleki od spraw świata rzeczywistego, pewnie mieszka poza Krakowem i jeździ służbową limuzyną. Funkcjonowanie publicznego transportu jest mu zupełnie obce, więc może powinien zająć się inną działalnością i to na własny rachunek, a nie na ciepłej posadce miejskiego urzędnika, np. dojeniem kanarków. Proponuję "wizję lokalną" - niech pomysłodawcy sami ocenią ofertę biletu 10-minutowego - autobus często opóźniony, zatłoczony, śmierdzący, brudny, siedzenia zaświerzbione, zużyte resory, trasa przebiega przez zatkane ulice więc te 10 minut może nie wystarczyć, a kanary już się czają za wiatą przystankową, częstotliwość kursów mizerna. W Warszawie, gdzie "janosikowy" haracz jest największy, oferta publicznego transportu jest znacznie lepsza, na przykład osoba 65 lat plus może jeździć przez cały rok (!!!) za 50 złotych. W Krakowie niedasię. Brak przywództwa i wizji funkcjonowania miasta (w każdej dziedzinie) w perspektywie roku, 5 lat, 25 lat, a nawet 100 lat. Takim wizjonerem w Warszawie był Sokrates Starynkiewicz - generał rosyjski, pełniący obowiązki prezydenta Warszawy w latach 1875–1892. On zrobił dla miasta więcej niż wielu tzw. patriotów walczących z caratem.

W
WKrak

Miasto postawiło na masową turystykę i przyjezdnych, ceny nieruchomości oszalały, nowe bloki ciasno postawione pod najem, więc mieszkańcy wyprowadzają się do gmin ościennych...

M
Mieszkaniec strefy

Odrazu widać że komentarz jest podstawiony przez pracownika umk. Pytanie co z osobami które muszą mieć samochód, bo np utrzymują się za jego pomocą, to jest podwyżka o 1000 procent, czyli więcej niż OC. Ile tak naprawdę to da zysku dla miasta? To jest rozbój w biały dzień.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska