https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podziemna obwodnica pod Krzyżową jest szansą Krynicy

Stanisław Śmierciak
Wjazd do tunelu najpewniej byłby w miejscu, w którym obecnie znajduje się wielka reklama
Wjazd do tunelu najpewniej byłby w miejscu, w którym obecnie znajduje się wielka reklama Stanisław Śmierciak
Centrum Krynicy-Zdroju rozjeżdżają wielkie ciężarówki sunące w kierunku doliny Popradu. Jest coraz większa szansa, że zamiast ulicą powyżej deptaku na stoku Góry Krzyżowej, pojadą tunelem wydrążonym w tej górze. Koncepcję taką lansuje burmistrz Dariusz Reśko, a wstępnie zaaprobowała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie.

Pomysł przebicia tunelu drogowego jest próbą ratowania uzdrowiska przed degradacją jego środowiska naturalnego w najcenniejszym obszarze. Burmistrz Reśko przedstawił dwa możliwe warianty przebiegu. W obydwu przypadkach wlot tunelu od strony Nowego Sącza byłby przy skrzyżowaniu ulic Sądeckiej i Słotwińskiej. Pierwsza projektowana trasa prowadzi do dolnej stacji kolejki gondolowej na Jaworzynę Krynicką. Druga może być dojściem w okolice obecnego lądowiska śmigłowców sanitarnych i nowo powstałego kompleksu wypoczynkowego JW Construction.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wstępnie zaakceptowała drugą z tych tras. Miałaby ona długość około dwóch kilometrów. Taki przebieg burmistrz Reśko zaproponuje do nowego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, który Rada Gminy Uzdrowiskowej ma dyskutować i uchwalić jesienią tego roku.

Trasa, której częścią byłby tunel pod Górą Krzyżową, należy do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Jego dyrektor Grzegorz Stech jest zwolennikiem podziemnego obejścia centrum uzdrowiska. Według niego, technicznie i finansowo jest to koncepcja całkowicie realna w niezbyt odległej perspektywie. Wstępne prace nad takim rozwiązaniem już podjęto w ZDW.

- Kontaktowałem się z polską firmą wykonawczą, która w rejonie Zwardonia budowała tunel podobny do tego, który może powstać u nas - nadmienia burmistrz Reśko. - Koszt jednego kilomentra takiej podziemnej trasy wynosi od 120 do 150 mln złotych. Wszystko zależy od tego, jaka zostanie przyjęta koncepcja wymiany powietrza w podziemnej trasie. Jeśli niezbędny okazałby się dodatkowy tunel wentylacyjny, to koszty będą większe. Jeżeli wystarczą szyby wentylacyjne, to cena przedsięwzięcia obniży się, i to radykalnie.

Dyrektor Stech zastrzega, że ZDW jako administrator drogi zobowiązany jest przepisami, żeby przed przystąpieniem do projektowania obejścia centrum miejscowości przedstawić rozwiązania alternatywne i dla każdego uzyskać opinię środowiskową. Bez tej akceptacji dalsze fazy przygotowywania inwestycji są niemożliwe.

Alternatywą dla tunelu pod Krzyżową jest pozostawienie tranzytu przez centrum kurortu lub poprowadzenie obwodnicy na południe od Krynicy aż do Tylicza, gdzie połączy się z drogą krajową nr 75 do granicy w Muszynce.

Jak wyjechać z Czarnego Potoku

Adam Czerwiński, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym Sączu:
Budowa tunelu pod Krzyżową jest pomysłem nęcącym, lecz przed podjęciem prac, a nawet decyzji, trzeba odpowiedzieć na kilka pytań. Obecnie to właśnie Krynica jest punktem docelowym większości wjeżdżających tam aut. Jeśli przyjąć, że na miejscu zmierzają one głównie do stacji narciarskiej na Jaworzynie, to tunel ma sens w strategii lokalnej. Trzeba jednak zastanowić się, co dalej z autami jadącymi dalej ku Muszynie. Budowa nowej trasy z Czarnego Potoku do Powroźnika byłaby niezbędna, jednakże bardzo trudna ekologicznie.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj za darmo

Skandaliczna obsługa kibiców - Wisła Kraków przeprasza - przeczytaj!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

c
coto
znajomy inzynier niedawno zauwazyl - w Polsce nie buduje sie tuneli poniewaz nie ma silnego lobby, zarowno specjalistow, firm potrafiacych je robic jak i zdecydowanych interesariuszy, ktorzy by je chcieli a bylo ich wiecej niz kilkunastu.
Stad, latwiejsze sa objazdy no i moze je robic kazda firma szwagra burmistrza

lepszynowysacz.wordpress.com
B
BubaNs
Budownictwo podziemne ma przyszłość w Polsce! Podam za przykład Chrowacje która jest krajem wyposażonym w szybkie autostrady i drogi szybkiego ruchu z zastosowaniem tunelów! W Polsce nasi inżynierowie wolą zrobić droge obok góry badź przez nia bo twierdzą że te drogi będą tańsze od tuneli. Aspekt ekonomiczny bierze górę ale jezeli można podać przyklad osuwisk w naszym regionie to ekonomia przegrywa. Druga sprawa to taka że nasi rodzimi fachowcy umieja budować drogi ale nie umieją budować tuneli bo droge każdy gupi może wybudować a tunel nosi za sobą duże ryzyko strat (naturalne, ekonomiczne). Nasi drogowcy to prymitywne chłopy którzy nie znają się na budownictwie podziemnym. Zresztą widać jak Polska wygląda pod tym względem na świecie przykład Polskie Metro w Warszawie tylko jedna linia budują się dwie ale niestety znowu ekonomia wzieła górę bo zlecono budowe firmom z Turcji i Włoch, tak jak by u nas nie było specjalistów od budowy tuneli Kopex PeBeKa Unikop PuGiP! Niestety Polacy mają w każdej dziedzinie zatrzetrzewionych starych komunistów którzy znają się na wszystkim i na niczym i nie pozwalajoą na stosowanie nowych rozwiązań widać to jak i w medycynie jak i w budownictwie polskim sporciei iwielu wielu innych dziedzinach! Tunele dały by dużo więcej pracy dla regionu bo takie budowinictwo niesie za sobą duży nakład pracy. Moim zdaniem gdzie mozna by było zastosować budownictwo Tunelowe np na Zakopiance np Nowy Sącz Kraków połączenie kolejowe przez piekiełkoale niestety u nas woli się narzekać i mówić że to nie opłacalne niestety coraz więcej rządzących poszlo po rozum do glowy patrząc na ekonomie. W polsce koszt budowy drogi jest o jeden raz droższy od budowy drogi w Niemczech, patrząc na drogi w Niemczech a Polsce przychodzi pytanie że coś tu nie gra? niestety budownictwem dróg w Polsce zajeły się firmy którre wyrastają jak na pniu a naprawde nie znają się na robocie. Niestety rządzący jak i nasze polskie drogi nie są wieczne a dobry Tunel wybudowany zgodnie ze sztuką górniczą pozostaje dożywotnio! i co najlepsze ytrzymanie takiego odcinka tunelowego jest wiele tańsze od utrzymania drogi budowanej na górach lub ich podkurzaczach! Tak że wielkie brawo dla Burmistrza Krynicy że chce wprowadzić taką nowinke inżynierską do krynicy by oszczędzić centrum i czas kierowców. W 200% popieram!
p
piotrek
resko promuje koncepcje, ktora nie bedzie nawet bliska dokladengo zaplanowania w okresie przed kolejnymi wyborami. ale podczas wyborow bedzie mamil wyborcow wielkim planem.
nie pozwalaja domow stawiac by nie naruszyc wod uzdrowiskowyc, ale tunel sie da?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska