https://gazetakrakowska.pl
reklama
18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pojedziemy koleją do Tatralandii?

Jerzy Wideł
Andrzej Szozda
W Towarzystwie Miłośników Słowackiej Kolei w Starej Lubowli narodził się plan uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego Poprad - Stara Lubowla - Muszyna- Nowy Sącz - Kraków. Podobny pomysł forsują też członkowie Stowarzyszenia Przyjaciół "Almanachu Muszyńskiego" w Muszynie. Teraz Słowacy lobbują za tym w swoim parlamencie i liczą, że podobne kroki podejmą ich polscy partnerzy.

Czytaj także: Sprawdzamy, ile długich weekendów czeka nas w 2012 roku

- Uruchomienie takiego połączenia ma same zalety i jest zbieżne z polityką współpracy regionalnej finansowanej z unijnych funduszy - mówi Miroslaw Nowotny, członek słowackiego stowarzyszenia. - Chodzi nam głównie o rozwój turystyki i stworzenie nowych miejsc pacy, a także skrócenie przejazdu ze wschodniej Słowacji do Krakowa, zwłaszcza do portu lotniczego w Balicach, skąd lata wielu moich rodaków.

Lotnisko w Popradzie nie obsługuje połączeń lotniczych z Wielką Brytanią i Irlandią. Dlatego codziennie jeździ stamtąd autobus do Balic. - A moglibyśmy korzystać z wygodniejszego pociągu - dodaje Nowotny. - Kwestią do rozważenia jest bezpośrednie połączenie Poprad - Kraków lub też ewentualna przesiadka na stacji granicznej w Muszynie.

Ryszard Kruk, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół "Almanachu Muszyńskiego", przyznaje, że o tej sprawie dyskutowano już podczas niedawnego Forum Turystycznego Muszyna - Stara Lubowla. - Dwukrotnie startowaliśmy w programie funduszu szwajcarskiego i polskiego pod nazwą "Mecenas Małopolski" - mówi prezes Kruk. - Na razie bezskutecznie. Ale się nie poddajemy, bo gra jest warta świeczki. Fundusz szwajcarski w wysokości 6 mln euro ułatwiłby nam zrealizowanie wspólnych projektów turystycznych ze szczególnym uwzględnieniem połączeń kolejowych. Z Polski nie kursuje żaden pociąg pasażerski w te rejony Słowacji, które nas interesują. Warto mocno naciskać na decydentów.

Nowy korytarz

Pomysł uruchomienia polsko-słowackiej kolei daje nowe możliwości w świetle przymiarek Unii Europejskiej do budowy linii kolejowej Kraków - Podłęże - Piekiełko - Muszyna. W grudniu spotkają się w tej sprawie w Starej Lubowli polscy i słowaccy samorządowcy i parlametnarzyści.

Miss Polonia z dawnych lat. Zobacz galerię najpiękniejszych kandydatek!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Mieszkania Kraków. Sprawdź nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
b
Cracovia, Presovcana, Tarnovia nie jeździły puste. Wiec jak widzisz, sa dwie strony medalu.
m
mk
Niech każdy sobie popatrzy na mape, gdzie lezy Poprad a gdzie kraków i czy połączenie przez Muszyne ma sens.
Bo ja sens tym żadneg nie widze poza tym ze niektórzy w Muszynie ze nudów wymyslaja kolejne pomysły, aby tylko Muszyna gdzies zaistniala. Moze od razy pomyślmy o połączeniu kolejowym Muszyna-Bruksela?

Mam pytanie do dziennikarza czemu nie napisał ile jedzie autobus z popardu na balice, a ile jedzie pociąg z popradu-muszyny-sacza-tarnowa-balice?

Pociag kraków-budapeszt przez koszyce jezdził, ale ile razy ja nim jezdziłem ( a jezdziłem swego czasu co tydzień) to jedzil prawie pusty.
y
yaro5000
Tak, tak ...
Ma być. Ot co.
z
z Muszyny
W dobie Europy bez granic brak połączeń kolejowych ze Słowacją i to w atrakcyjnych turystycznie
rejonach jest niezrozumiałe. Pociąg Poprad-Muszyna -Kraków jest bardzo potrzebny. Ułatwi wymianę
turystów, przyczyni się do ożywienia handlu i uzupełni bardzo ubogą ofertę połączeń kolejowych.
Zanim uda się pokonać trudności z uruchomieniem bezpośredniego połączenia Poprad-Kraków,
proponuję aby słowackie motorki na wzór dawnych lat dojeżdżały do Muszyny. W nowym rozkładzie
dawna Jaworzyna powinna mieć skomunikowanie w Muszynie z pociągiem z i do Popradu. Słowacy
mieli by dobry pociąg na zakupy w pobliskim Leluchowie i popołudniu połączenie z Krakowem. Polacy
wygodny dojazd w Słowackie Tatry. Życzę powodzenia. Przypomnę ,że pociągi Kraków- Koszyce zostały
uruchomione z inicjatywy burmistrza Muszyny pana Adama Mazura. Podobno mamy samorządową kolej.
Liczę na obecnego Burmistrza.
z
z Muszyny
W dobie Europy bez granic brak połączeń kolejowych ze Słowacją i to w atrakcyjnych turystycznie
rejonach jest niezrozumiałe. Pociąg Poprad-Muszyna -Kraków jest bardzo potrzebny. Ułatwi wymianę
turystów, przyczyni się do ożywienia handlu i uzupełni bardzo ubogą ofertę połączeń kolejowych.
Zanim uda się pokonać trudności z uruchomieniem bezpośredniego połączenia Poprad-Kraków,
proponuję aby słowackie motorki na wzór dawnych lat dojeżdżały do Muszyny. W nowym rozkładzie
dawna Jaworzyna powinna mieć skomunikowanie w Muszynie z pociągiem z i do Popradu. Słowacy
mieli by dobry pociąg na zakupy w pobliskim Leluchowie i popołudniu połączenie z Krakowem. Polacy
wygodny dojazd w Słowackie Tatry. Życzę powodzenia. Przypomnę ,że pociągi Kraków- Koszyce zostały
uruchomione z inicjatywy burmistrza Muszyny pana Adama Mazura. Podobno mamy samorządową kolej.
Liczę na obecnego Burmistrza.
t
trawet
Ma byc przeciez podwieszana kolejka w postaci wagonikow ktora pojedziemy z Krakowa do Zakopanego w ciagu 30 minut wiec moze byloby lepiej aby przedluzyc jej trase do Popradu i bylibysmy tam w ciagu 40 minut z Krakowa i oczywiscie tyle samo w druga strone. Mozna wybudowac odnoge z Krakowa do Balic i ta podwieszona kolej przejedzie ten odcinek w ciagu dwoch minut.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska