https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Policja walczy ze smogiem. Kierowcy pod szczegółową kontrolą

Barbara Ciryt
Fot. Archiwum
Funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Krakowie sukcesywnie prowadzą akcję "SMOG" czyli kontrolę pojazdów, a przede wszystkim ich stan techniczny. Celem jest wyeliminowanie z ruchu samochodów, których silniki działają nieprawidłowo lub mają uszkodzony układ wydechowy, co ma wpływ na zwiększoną emisję spalin.

Policjanci podsumowali przeprowadzoną w środę akcję na terenie powiatu krakowskiego. Funkcjonariusze skontrolowali 101 pojazdów, z czego 11 kierującym odebrano dowody rejestracyjne, ponieważ stwierdzono nieprawidłowości w stanie technicznym pojazdów, którymi się poruszali. Ponadto mundurowi ujawnili 81 wykroczeń w ruchu drogowym, za które zostały wyciągnięte konsekwencje prawne. Podczas kontroli ujawnili także 2 nietrzeźwych rowerzystów – za to grozi kara aresztu albo grzywny.

Policja przypomina
Ustawa Prawo o ruchu drogowym stanowi, że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

Ustawa ta określa również, że policjant zatrzyma dowód rejestracyjny w razie stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd narusza wymagania ochrony środowiska. W tym przypadku policjant nie może zezwolić na używanie pojazdu przez kierującego.

WIDEO: Zbawienie dla pieszych, rowerzystów i niewidomych. Bezgłośne samochody elektryczne i hybrydowe będą wydawać dźwięki

Źródło: TVN Turbo/x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
LOS
Tak powinno byc codziennie i zwlaszca na Oplskiej,gdzie wiezdzaja stare koparki i Zily ,ktore kopca i spalaja 50 l nie jest okreslone dokladnie czego ,ale napewno najwiekszego sy...u!To byl by program na Smog krakowski,a nie ocieplanie domow ,wstyd Rzad i urzednicy.Nawiasem w innych cywilizowanych krajach,,takie kontrole sa codziennie,i da sie ,ale u nas taki mamy klimat km.
G
Gość
2019-07-18T11:49:29 02:00, Gość:

Owszem, jest sporo starych gratów, niespełniających jakichkolwiek norm (zużyte układy napędowe, np. wtryskiwacze i pompy wtryskowe w Dieslach, dwutakty - większość skuterów), ale też trzeba zwrócić uwagę na sposób jazdy. Niestety, policja by tylko kontrolowała szybkość, a powolna jazda akurat powoduje wzrost emisji spalin, gdyż wymaga jazdy na niskim biegu (szczególnie na obszarze zabudowanym, nie wspominając o strefach zamieszkania, gdzie jazda zgodna z przepisami to jazda na PIERWSZYM biegu). Najoszczędniejsza i najbardziej ekologiczna jazda to jazda autostradą. Najgorsze jest to zatrzymywanie i ruszanie co chwilę (sygnalizacje świetlne).Co innego, tramwaj - im wolniej jedzie, tym m niej zużywa prądu oraz hamując zwraca prąd do sieci, więc to TRAMWAJ powinien zapraszać pieszych na drugą stronę (a autobus trąbić na pieszych). Lepiej, by kontrolą spalin zajęła się ITD jako wyspecjalizowana służba.

2019-07-18T13:36:50 02:00, cośzacoś:

To nie jest prawda, że najbardziej ekonomiczne i ekologiczne są prędkości typowe dla autostrady, tzn. grubo powyżej 100 km/h. Autostrady zwyczajnie nie do tego służą, a do oszczędności czasu ich użytkowników. Kosztem zwiększonego zużycia paliwa. Najlepsze wyniki w terenie płaskim osiąga się przy całkowicie płynnej jeździe samochodem osobowym z prędkością zbliżoną do 80 km/h. Natomiast zdecydowanie tzw. jazda po mieście jest najgorszym scenariuszem pod tymi względami. Jest to jednak scenariusz przeważający. I w nim już nie tyle wzgląd na ekonomikę jazdy musi przeważać, co na bezpieczeństwo ogółu uczestników ruchu.

80 km/h to w wielu przypadkach (p. BMW)zdecydowanie za mało, by jechać na najwyższym biegu, z zapewnieniem trwałości silnika (takie auta, jak BMW na najwyższym biegu powinny jechać ok. 120 km/h), a co dopiero, gdyby auto osobowe miało automatyczną skrzynię biegów (pewnie najwyższy bieg włączyłby się przy naprawdę bardzo dużej szybkości). Tylko tramwaj najmniej zużywa prądu przy 10 km/h (jest elektryczny, a więc nie ma skrzyni biegów, gdyż napęd elektryczny tego nie wymaga), wiec to tramwaje powinny jeździć powoli i przepuszczać pieszych (a autobusy =- pędzić jak karetki pogotowia i trąbić na pieszych). Także auta hybrydowe przedstawiają się inaczej niż w pełni spalinowe, gdyż one sa ekologiczne przy powolnej jeździe (napęd elektryczny włącza się przy małych szybkościach, przy których spalinowy jest wyjątkowo nieekonomiczny - konieczność jazdy na pierwszym biegu).

a
antysmok
Brawo policja,tak trzymać.
c
cośzacoś
2019-07-18T11:49:29 02:00, Gość:

Owszem, jest sporo starych gratów, niespełniających jakichkolwiek norm (zużyte układy napędowe, np. wtryskiwacze i pompy wtryskowe w Dieslach, dwutakty - większość skuterów), ale też trzeba zwrócić uwagę na sposób jazdy. Niestety, policja by tylko kontrolowała szybkość, a powolna jazda akurat powoduje wzrost emisji spalin, gdyż wymaga jazdy na niskim biegu (szczególnie na obszarze zabudowanym, nie wspominając o strefach zamieszkania, gdzie jazda zgodna z przepisami to jazda na PIERWSZYM biegu). Najoszczędniejsza i najbardziej ekologiczna jazda to jazda autostradą. Najgorsze jest to zatrzymywanie i ruszanie co chwilę (sygnalizacje świetlne).Co innego, tramwaj - im wolniej jedzie, tym m niej zużywa prądu oraz hamując zwraca prąd do sieci, więc to TRAMWAJ powinien zapraszać pieszych na drugą stronę (a autobus trąbić na pieszych). Lepiej, by kontrolą spalin zajęła się ITD jako wyspecjalizowana służba.

To nie jest prawda, że najbardziej ekonomiczne i ekologiczne są prędkości typowe dla autostrady, tzn. grubo powyżej 100 km/h. Autostrady zwyczajnie nie do tego służą, a do oszczędności czasu ich użytkowników. Kosztem zwiększonego zużycia paliwa. Najlepsze wyniki w terenie płaskim osiąga się przy całkowicie płynnej jeździe samochodem osobowym z prędkością zbliżoną do 80 km/h. Natomiast zdecydowanie tzw. jazda po mieście jest najgorszym scenariuszem pod tymi względami. Jest to jednak scenariusz przeważający. I w nim już nie tyle wzgląd na ekonomikę jazdy musi przeważać, co na bezpieczeństwo ogółu uczestników ruchu.

34fr
2019-07-18T12:12:27 02:00, Rafał:

Powinno być też brane pod uwagę ile samochód spala, równorzędnie są traktowane samochody spalające 7L/100 jak i też 14L/100. Jedzie jedna osoba po mieście samochodem, którym można by pole orać (tylko dlatego że lubi duże samochody) a spala jak za 2 lub 3 inne samochody.

2019-07-18T13:09:23 02:00, x:

I co? Powinno się karać mandatem posiadanie dużego samochodu, bo nie rozumiem.

to jakiś pajac, zwolennik kosiarek 1.0 litra

zdrowa 3 litrówka ma taką samą emisję jak ciśnięte 3 cylindrowe nie wiadomo co

G
Gość
2019-07-18T13:03:03 02:00, hes:

ciekawe czy dzisiaj wieczorem będą sprawdzać wydechy na Bora-Komorowskiego ?

tak, będziemy tam mieć patrol

G
Gość
zakazać należy palenia grilli, bo to 10 razy więcej trucizn niż z pojazdu
x
x
2019-07-18T12:12:27 02:00, Rafał:

Powinno być też brane pod uwagę ile samochód spala, równorzędnie są traktowane samochody spalające 7L/100 jak i też 14L/100. Jedzie jedna osoba po mieście samochodem, którym można by pole orać (tylko dlatego że lubi duże samochody) a spala jak za 2 lub 3 inne samochody.

I co? Powinno się karać mandatem posiadanie dużego samochodu, bo nie rozumiem.

h
hes
ciekawe czy dzisiaj wieczorem będą sprawdzać wydechy na Bora-Komorowskiego ?
f
fred
2019-07-18T11:49:29 02:00, Gość:

Owszem, jest sporo starych gratów, niespełniających jakichkolwiek norm (zużyte układy napędowe, np. wtryskiwacze i pompy wtryskowe w Dieslach, dwutakty - większość skuterów), ale też trzeba zwrócić uwagę na sposób jazdy. Niestety, policja by tylko kontrolowała szybkość, a powolna jazda akurat powoduje wzrost emisji spalin, gdyż wymaga jazdy na niskim biegu (szczególnie na obszarze zabudowanym, nie wspominając o strefach zamieszkania, gdzie jazda zgodna z przepisami to jazda na PIERWSZYM biegu). Najoszczędniejsza i najbardziej ekologiczna jazda to jazda autostradą. Najgorsze jest to zatrzymywanie i ruszanie co chwilę (sygnalizacje świetlne).Co innego, tramwaj - im wolniej jedzie, tym m niej zużywa prądu oraz hamując zwraca prąd do sieci, więc to TRAMWAJ powinien zapraszać pieszych na drugą stronę (a autobus trąbić na pieszych). Lepiej, by kontrolą spalin zajęła się ITD jako wyspecjalizowana służba.

2019-07-18T11:57:07 02:00, Gość:

Zgadza się. Do tego zważyłem, że dużo kierowców zatrzymuje się w sporej odległości do następnego pojazdu po czym co jakiś czas sobie rusza i dojeżdża a to przy ruszaniu samochód generuje najwięcej spalin. Niestety jest co raz więcej źle wyedukowanych kierowców bo poziom szkół jazdy jest bardzo słaby.

można do tego jeszcze dodać niezliczoną ilość tzw. "hopek" montowanych co kawałek. Czy ktoś się zastanowił że każda "hopka" to jest hamowanie czyli pył z klocków redukcja na niższy bieg = pocisk dla środowiska

R
Rafał
Powinno być też brane pod uwagę ile samochód spala, równorzędnie są traktowane samochody spalające 7L/100 jak i też 14L/100. Jedzie jedna osoba po mieście samochodem, którym można by pole orać (tylko dlatego że lubi duże samochody) a spala jak za 2 lub 3 inne samochody.
G
Gość
2019-07-18T11:49:29 02:00, Gość:

Owszem, jest sporo starych gratów, niespełniających jakichkolwiek norm (zużyte układy napędowe, np. wtryskiwacze i pompy wtryskowe w Dieslach, dwutakty - większość skuterów), ale też trzeba zwrócić uwagę na sposób jazdy. Niestety, policja by tylko kontrolowała szybkość, a powolna jazda akurat powoduje wzrost emisji spalin, gdyż wymaga jazdy na niskim biegu (szczególnie na obszarze zabudowanym, nie wspominając o strefach zamieszkania, gdzie jazda zgodna z przepisami to jazda na PIERWSZYM biegu). Najoszczędniejsza i najbardziej ekologiczna jazda to jazda autostradą. Najgorsze jest to zatrzymywanie i ruszanie co chwilę (sygnalizacje świetlne).Co innego, tramwaj - im wolniej jedzie, tym m niej zużywa prądu oraz hamując zwraca prąd do sieci, więc to TRAMWAJ powinien zapraszać pieszych na drugą stronę (a autobus trąbić na pieszych). Lepiej, by kontrolą spalin zajęła się ITD jako wyspecjalizowana służba.

Zgadza się. Do tego zważyłem, że dużo kierowców zatrzymuje się w sporej odległości do następnego pojazdu po czym co jakiś czas sobie rusza i dojeżdża a to przy ruszaniu samochód generuje najwięcej spalin. Niestety jest co raz więcej źle wyedukowanych kierowców bo poziom szkół jazdy jest bardzo słaby.

o
olo
państwo policyjne do szykanowania... a żule bandyci złodzieje i chuligani w najlepsze hasają po Krakowie.
G
Gość
Owszem, jest sporo starych gratów, niespełniających jakichkolwiek norm (zużyte układy napędowe, np. wtryskiwacze i pompy wtryskowe w Dieslach, dwutakty - większość skuterów), ale też trzeba zwrócić uwagę na sposób jazdy. Niestety, policja by tylko kontrolowała szybkość, a powolna jazda akurat powoduje wzrost emisji spalin, gdyż wymaga jazdy na niskim biegu (szczególnie na obszarze zabudowanym, nie wspominając o strefach zamieszkania, gdzie jazda zgodna z przepisami to jazda na PIERWSZYM biegu). Najoszczędniejsza i najbardziej ekologiczna jazda to jazda autostradą. Najgorsze jest to zatrzymywanie i ruszanie co chwilę (sygnalizacje świetlne).Co innego, tramwaj - im wolniej jedzie, tym m niej zużywa prądu oraz hamując zwraca prąd do sieci, więc to TRAMWAJ powinien zapraszać pieszych na drugą stronę (a autobus trąbić na pieszych). Lepiej, by kontrolą spalin zajęła się ITD jako wyspecjalizowana służba.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska