Porady geriatry: senior jesienią

Dr Krzysztof Czarnobliski
Dr Krzysztof Czarnobliski, ordynator oddziału chorób wewnętrznych i geriatrii, szpital MSW w Krakowie.

Okres jesienno - zimowy dla organizmu starszego człowieka jest szczególnie niebezpieczny. Łatwo popaść w depresję albo złapać grypę. Jeżeli dopada nas apatia czy złe samopoczucie, to warto zacząć od dobrej diety. O tej porze roku jedzmy więcej warzyw. Mogą być także mrożone. Dieta seniora powinna być wzbogacona w witaminę D i białko. Co najmniej raz w tygodniu osoby starsze powinny jeść gotowane mięso (wołowina, wieprzowina dostarczają żelaza).

Polecam co najmniej dwa razy w tygodniu jeść ryby - dostarczają niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zwiększają poziom dobrego cholesterolu, zmniejszają krzepliwość krwi, zapobiegają miażdżycy i chorobom serca. Ryby, zwłaszcza tłuste (śledź, makrela), zawierają witaminę D. Jesienią i zimą mamy mało słońca, a więc witaminy D nie otrzymujemy w wystarczającej ilości, stąd seniorzy powinni ją dodatkowo przyjmować przez cały rok. Dlatego też przypominam, nie zasłaniać na cały dzień okien. Starsi ludzie potrzebują jak najwięcej światła. Światło działa antydepresyjnie. Uwaga, nie przegrzewajmy mieszkań. 25 st. C to stanowczo za dużo, temperatura nie może przekraczać 21 st. C. Kolejny sposób na przetrwanie jesiennej chandry to regularny sen.

Zarwana noc gwarantuje obniżenie odporności. Gdy budzimy się, pamiętajmy, by nie zrywać się z łóżka. Nagłe ruchy nie są korzystne, lepiej dłużej poleżeć, wykonać proste ćwiczenia rozciągające. Spacerujmy. Wystarczy dziesięciominutowy marszobieg, by utrzymać dobrą kondycję. Unikajmy jednak większych skupisk ludzi. To może uchronić nas przed przeziębieniem czy grypą. Pamiętajmy o profilaktyce. Starsze osoby nie powinny się zastanawiać czy szczepić się przeciwko grypie czy nie. Odpowiedź jednoznaczna: szczepić się! Mimo że nie zabezpieczy nas to przed chorobą w 100 proc., może złagodzić objawy innych infekcji i uchronić przed groźnymi powikłaniami jak: niewydolność krążenia, oddychania, zapalenie opon mózgowych.

Warto podkreślić, że po 65 roku życia znacznie wzrasta ryzyko zachorowania na choroby zakaźne. Jednocześnie babcie i dziadkowie bardzo często opiekują się wnuczętami, przez co szczepienia to także sposób na ochronę najbliższych i swojego otoczenia. Nie oznacza to, że senior powinien się izolować od otoczenia. Ważny jest kontakt z rodziną, ze znajomymi, uczestnictwo w zajęciach kształtujących nie tylko mięśnie i stawy, ale również intelekt. Pamiętajmy, że aktywny senior to zdrowy senior i nic do tego nie ma jesienna szaruga czy zimowe mrozy.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie