MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Poślizg na dwóch odcinkach S1. Budowa trasy od węzła Oświęcim do Bierunia i Mysłowic-Kosztowy nie może ruszyć. Zobacz zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Budowa węzła Oświęcim w ciągu drogi S1, gdzie będzie wpinać się obwodnica oświęcimska. Stąd trasa ma prowadzić na Śląsk, ale inwestycja dotąd nie ruszyła
Budowa węzła Oświęcim w ciągu drogi S1, gdzie będzie wpinać się obwodnica oświęcimska. Stąd trasa ma prowadzić na Śląsk, ale inwestycja dotąd nie ruszyła GDDKiA
Nie może jeszcze ruszyć budowa drogi S1 między węzłami Oświęcim oraz Bieruń i Mysłowice-Kosztowy. Przeciągają się procedury administracyjne związane z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji. Tymczasem mocno już zaawansowane są prace na odcinku w drugą stronę - do Bielska. Na powstanie nowej trasy czekają kierowcy ze Śląska i Małopolski.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Przeciągają się procedury administracyjne dla dwóch odcinków S1

Cały brakujący fragment drogi ekspresowej S1 między węzłami Mysłowice-Kosztowy II i Suchy Potok w Bielsku-Białej ma długość 40 km. Przechodzi przez tereny województw śląskiego i małopolskiego, w tym powiaty: bieruńsko-lędziński, pszczyński, oświęcimski oraz bielski. Inwestycja podzielona została podzielona na etapy. Na części od węzła Oświęcim prace trwają w najlepsze.

Cały brakujący fragment S1 od węzła Kosztowy II do węzła Suchy Potok w Bielsku liczy 42 km
Cały brakujący fragment S1 od węzła Kosztowy II do węzła Suchy Potok w Bielsku liczy 42 km GDDKiA

Na dwóch od węzła Oświęcim do Bierunia i Mysłowic-Kosztowy nie mogą ruszyć. Przeciągają się procedury związane z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRID, m.in. na etapie uzgodnień przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

Tak na razie kończy się S1 w rejonie węzła Oświęcim. Budowa dalszej części w stronę Śląska wciąż nie może ruszyć
Tak na razie kończy się S1 w rejonie węzła Oświęcim. Budowa dalszej części w stronę Śląska wciąż nie może ruszyć GDDKiA

Obecnie, jak wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zamieszczonej na jej profilu FB, dla odcinka węzeł Oświęcim - węzeł Bieruń wraz z obwodnicą Bierunia trwa kolejny etap wydawania decyzji ZRID.

- Jej uzyskanie szacuje się obecnie w lipcu br. - informuje GDDKiA

Budowa węzła Oświęcim w ciągu drogi S1, gdzie będzie wpinać się obwodnica oświęcimska. Stąd będzie można pojechać w stronę Bielska i Podbeskidzia lub
Budowa węzła Oświęcim w ciągu drogi S1, gdzie będzie wpinać się obwodnica oświęcimska. Stąd będzie można pojechać w stronę Bielska i Podbeskidzia lub Śląska GDDKiA

Jeszcze później, bo z końcem września w GDDKiA spodziewają się takiej decyzji dla odcinka węzeł Bieruń - Kosztowy II. W przypadku pierwszego odcinka procedura ZRID wszczęta została z końcem czerwca ub. roku, a dla drugiego pod koniec sierpnia 2023.

Tym samym nierealne stały już terminy zakończenia inwestycji na dwóch wspomnianych etapach. Pierwotnie bowiem fragment węzłem Oświęcim a Bieruniem miał być gotowy w grudniu 2024, a druga część w październiku 2025.

Na kolejnych odcinkach S1 w kierunku Bielska kładziona jest już nawierzchnia asfaltowa
Na kolejnych odcinkach S1 w kierunku Bielska kładziona jest już nawierzchnia asfaltowa GDDKiA

- Pozostaje mieć nadzieję, że prace na tym fragmencie S1 w końcu ruszą, bo jest to ważna część trasy w stronę Śląska, m.in. dla kierowców z Oświęcimia i powiatu oświęcimskiego - zauważa Paweł Kram z Grupy Moto Galicja w Oświęcimiu.

Jak dodaje, nowa droga w stronę Bielska, gdzie prace są już mocno zaawansowane nie rozwiązuje bowiem do końca problemów komunikacyjnych dla kierowców w tej części Małopolski.

Na trasie od Oświęcimia do Bielska prace są zaawansowane

Od rozpoczęcia budowy dwóch odcinków od węzła Oświęcim do Dankowic i dalej do Suchego Potoku w Bielsku o łącznej długości 27 km minęło już blisko 20 miesięcy. Podobnie jest z 9-kilometrową obwodnicą Oświęcimia dochodzącą do S1, będącej częścią całej inwestycji, której budowa ruszyła na początku listopada 2022.

Niedawno okazało się, że poślizg pojawił się także na trasie od węzła Oświęcim do Dankowic, a powodem były odkrycia archeologiczne na wysokości Jawiszowic.

- Ze względu na te znaleziska w marcu 2023 roku prace budowlane w tym rejonie zostały wstrzymane. Teren wykonawcy został przekazany z powrotem 10 kwietnia 2024 – tłumaczył Marek Prusak, specjalista ds. komunikacji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Tym samym termin zakończenia inwestycji na wspomnianym fragmencie został przesunięty z 26 lipca 2024 roku na 5 czerwca 2025.

Tymczasem kierowcy zastanawiają się, czy jak powstaną odcinki między węzłami Oświęcim i Suchy Potok, to mimo braku Kosztowy II - Oświęcim ruch zostanie puszczony na gotowym fragmencie trasy.

- Na obecnym etapie realizacji inwestycji, m.in. z uwagi na roszczenia terminowe złożone przez wykonawców, nie widzimy jeszcze możliwości określenia, z oczekiwanym poziomem wiarygodności, terminów oddawania do ruchu i zakończenia prac na poszczególnych odcinkach S1 - wyjaśnia GDDKiA.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska