https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Potężny most kolejowy powstaje na Dunajcu w Nowym Sączu. To inwestycja w ramach modernizacji linii Chabówka-Nowy Sącz. Zdjęcia z drona

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Potężny most kolejowy na Dunajcu powstaje w Nowym Sączu. Stara przeprawa została zastąpiona nową. Gotowe są już podpory, na których układany jest szalunek pod właściwą konstrukcję obiektu. Nowa przeprawa połączy oba brzegi w przyszłym roku. Inwestycja jest realizowana w ramach kolejowego przedsięwzięcia Chabówka-Nowy Sącz, który jest częścią większego projektu Podłęże-Piekiełko. Zobacz zdjęcia z lotu ptaka.

Budują nowy most kolejowy na Dunajcu

Nowy most będzie przebiegał w miejscu, gdzie w 1884 roku pierwsza konstrukcja została zbudowana, na tych elementach (jeszcze sprzed wojny) opierała się dobrze znana sądeczanom przeprawa. Zawierała elementy oryginalne z czasów budowy tej linii kolejowej.

- W trakcie wojen był jednak kilkukrotnie niszczony i był zlepkiem różnych konstrukcji - przyznaje Łukasz Wideł ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Nowym Sączu.

Od tego czasu most służył sądeczanom przez długie lata. Jeszcze dwa lata temu kursował po nim pociąg retro, choć ruch pociągów pasażerskich wstrzymano tam w 2004 roku, a towarowy kilka lat wcześniej. Uwieczniony też został na setkach fotografii, bo często wykorzystywany był jako plener zdjęciowy.

Most był wpisany do ewidencji zabytków, ale przed rozpoczęciem inwestycji odbyły się konsultacje z inwestorem. Wtedy zapadła decyzja o jego rozbiórce i coś mówiło się o tym, aby jego fragment zachować jako pamiątkę. Choć most ma długą historię to nawet miłośnicy kolei uważają, że jego rozbiórka była konieczna.

- Stare musi ustąpić nowemu. W tym moście każde przęsło było z innej bajki, a teraz powstanie piękna nowa przeprawa, który będzie służył. Im szybciej tym lepiej dla rozwoju kolei w naszym regionie. Długie lata czekaliśmy na tę inwestycję - przyznaje Artur Królikowski.

Most będzie nowoczesny i trwały, do tego wykorzystana będzie żelbetowa konstrukcja, oparta na sprężonych belkach dla przęsła nurtowego o rozpiętości 120 metrów, podwieszona na stalowym łuku. Postęp prac widać gołym okiem. Zakończenie budowy mostu przewidziane jest w drugiej połowie 2025 roku.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska