WIDEO: Trzy Szybkie
Ogromny szok wśród mieszkańców wywołały mapy z proponowanym przebiegiem trasy. Dwa warianty zakładały jej przebieg przez centrum Bolesławia, co wiązałoby się z wyburzeniami. Jak mówią mieszkańcy, konieczne byłoby usunięcie nawet 100 domów, a osoby mieszkające w bliskim sąsiedztwie linii zostałby skazane na życie w ogromnym hałasie.
- Będą mi pociągi jeździć pod oknem i będę bezradny. Z tego co wiem, nie będę mógł sądzić się z koleją z powodu hałasu, czy tego, że zacznie mi pękać dom. Cena nieruchomości spadnie o połowę - podkreślał Łukasz Fajfer.
Nie dziwi zatem ich ogromna mobilizacja, której efektem były setki zebranych i przesłanych wniosków z uwagami dotyczącymi tej inwestycji. Mieszkańcy byli tak zdesperowani, że nie wykluczali protestów pod siedzibą CPK lub blokowania drogi krajowej 94.
Kolej miała przecinać także tereny przy Pustyni Błędowskiej, Dolinki Podkrakowskie.
Zaprezentowane plany mocno zaniepokoiły również samorządowców, którzy w miniony wtorek z inicjatywy posła Jacka Osucha spotkali się w Warszawie z sekretarzem stanu Marcinem Horałą. Przedstawili na nim swoje wspólne stanowisko:
"Nie akceptujemy zaprezentowanych przebiegów linii nr 111 i nr 113 w ramach ciągu nr 7, dlatego przedstawiliśmy uzgodnione wspólnie trzy warianty, wykluczające ewentualność wyburzeń w obszarach terenów zabudowanych. Zostały one zaprezentowane na załączonej mapie. Jednocześnie informujemy, że proponowane przez starostę oraz włodarzy miast i gmin przebiegi tras zostaną przygotowane przez firmę projektową i przekazane do CPK sp. z o.o."
Propozycja wytyczenia przez samorządy alternatywnych wariantów przebiegu trasy spotkała się z pozytywnym przyjęciem ze strony inwestora, który już wcześniej deklarował otwartość na wszelkie sugestie.
- Linie przedstawione w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym CPK (SSL) mają charakter wyłącznie orientacyjny. Ostateczny przebieg linii będzie zależał od wyników rozpoczętych konsultacji społecznych, badań środowiskowych i uwarunkowań technicznych - poinformował Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Samorządowcy przygotowali trzy warianty. Niebieski omija szerokim łukiem Bolesław i biegnie za wsią Hutki do Olkusza, natomiast w kierunku Śląska dołem omija centrum Bukowna. Pomarańczowy w sposób identyczny biegnie do Olkusza, natomiast nitka w kierunku Śląska została wytyczona wyżej, nad wsią Laski. Czerwony biegnie od strony Olkusza omijając od dołu Bukowno w kierunku Śląska, natomiast za Sławkowem linia się rozdziela.
Samorządowy mają również nadzieję, że przebieg proponowanych linii zostanie zaprojektowany tak, by zapewnić mieszkańcom możliwie najbardziej bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne w obrębie skrzyżowań. Największym beneficjantem inwestycji będzie Olkusz, gdzie zatrzymywać się będzie szybka kolej.
Mieszkańcy powiatu olkuskiego pytają teraz po co spółka CPK zafundowała im te nerwy?
PRZECZYTAJ TEŻ: Przebieg linii kolejowej budzi kontrowersje
TU KOLEJNY ARTYKUŁ: Trzeba będzie burzyć domy, by wybudować linię kolejową?
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma najwyższy priorytet w polskim rządzie. Gigantyczne lotnisko w Baranowie pod Warszawą ma być gotowe już w 2027 roku. Do lotniska pasażerów miałyby dowozić szybkie linie kolejowe.
- Lidl odbudowany po pożarze. W czwartek wielkie otwarcie!
- Oto wasze Mruczki, Lolusie, Franusie i wiele innych [ZDJĘCIA]
- Pierwsza w Olkuszu msza święta Kościoła Polsko-Katolickiego
- Oświęcim. Pamiętacie te budynki i miejsca? Nie ma już po nich śladu
- Miss karnawału. Najpiękniejsze klubowiczki bawiące się w Energy2000 [ZDJĘCIA]
- Oświęcim. Zamiast żłobka Fair Play teraz będzie Pluszowy Miś
