Powiat olkuski. Przełom w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wytyczono nowe warianty przebiegu linii kolejowej

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Widmo wyburzeń domów i wysiedleń widniało nad mieszkańcami powiatu olkuskiego w związku z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), a dokładniej przebiegu jednej z linii kolejowej prowadzącej do nowego lotniska (mającego powstać między Warszawą w Łodzią). Zaprezentowane przez inwestora warianty przebiegu trasy przecinały powiat olkuski ze wschodu na zachód, przechodziły m.in. przez centrum Bolesławia.

WIDEO: Trzy Szybkie

Ogromny szok wśród mieszkańców wywołały mapy z proponowanym przebiegiem trasy. Dwa warianty zakładały jej przebieg przez centrum Bolesławia, co wiązałoby się z wyburzeniami. Jak mówią mieszkańcy, konieczne byłoby usunięcie nawet 100 domów, a osoby mieszkające w bliskim sąsiedztwie linii zostałby skazane na życie w ogromnym hałasie.

- Będą mi pociągi jeździć pod oknem i będę bezradny. Z tego co wiem, nie będę mógł sądzić się z koleją z powodu hałasu, czy tego, że zacznie mi pękać dom. Cena nieruchomości spadnie o połowę - podkreślał Łukasz Fajfer.

Nie dziwi zatem ich ogromna mobilizacja, której efektem były setki zebranych i przesłanych wniosków z uwagami dotyczącymi tej inwestycji. Mieszkańcy byli tak zdesperowani, że nie wykluczali protestów pod siedzibą CPK lub blokowania drogi krajowej 94.

Kolej miała przecinać także tereny przy Pustyni Błędowskiej, Dolinki Podkrakowskie.

Zaprezentowane plany mocno zaniepokoiły również samorządowców, którzy w miniony wtorek z inicjatywy posła Jacka Osucha spotkali się w Warszawie z sekretarzem stanu Marcinem Horałą. Przedstawili na nim swoje wspólne stanowisko:

"Nie akceptujemy zaprezentowanych przebiegów linii nr 111 i nr 113 w ramach ciągu nr 7, dlatego przedstawiliśmy uzgodnione wspólnie trzy warianty, wykluczające ewentualność wyburzeń w obszarach terenów zabudowanych. Zostały one zaprezentowane na załączonej mapie. Jednocześnie informujemy, że proponowane przez starostę oraz włodarzy miast i gmin przebiegi tras zostaną przygotowane przez firmę projektową i przekazane do CPK sp. z o.o."

Propozycja wytyczenia przez samorządy alternatywnych wariantów przebiegu trasy spotkała się z pozytywnym przyjęciem ze strony inwestora, który już wcześniej deklarował otwartość na wszelkie sugestie.

- Linie przedstawione w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym CPK (SSL) mają charakter wyłącznie orientacyjny. Ostateczny przebieg linii będzie zależał od wyników rozpoczętych konsultacji społecznych, badań środowiskowych i uwarunkowań technicznych - poinformował Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Samorządowcy przygotowali trzy warianty. Niebieski omija szerokim łukiem Bolesław i biegnie za wsią Hutki do Olkusza, natomiast w kierunku Śląska dołem omija centrum Bukowna. Pomarańczowy w sposób identyczny biegnie do Olkusza, natomiast nitka w kierunku Śląska została wytyczona wyżej, nad wsią Laski. Czerwony biegnie od strony Olkusza omijając od dołu Bukowno w kierunku Śląska, natomiast za Sławkowem linia się rozdziela.

Samorządowy mają również nadzieję, że przebieg proponowanych linii zostanie zaprojektowany tak, by zapewnić mieszkańcom możliwie najbardziej bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne w obrębie skrzyżowań. Największym beneficjantem inwestycji będzie Olkusz, gdzie zatrzymywać się będzie szybka kolej.

Mieszkańcy powiatu olkuskiego pytają teraz po co spółka CPK zafundowała im te nerwy?

PRZECZYTAJ TEŻ: Przebieg linii kolejowej budzi kontrowersje

TU KOLEJNY ARTYKUŁ: Trzeba będzie burzyć domy, by wybudować linię kolejową?

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma najwyższy priorytet w polskim rządzie. Gigantyczne lotnisko w Baranowie pod Warszawą ma być gotowe już w 2027 roku. Do lotniska pasażerów miałyby dowozić szybkie linie kolejowe.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
5 marca, 10:36, Gość:

Super fajnie że Olkusz SOBIE poprawia i proponuję trasy. A gdzie są konsultacje z pozostałymi gminami między Olkuszem a Krakowem? Trasa nie kończy się na Olkuszu. Rozumiem że setek mieszkańców Olkusz i okolic wypoczywających w weekendy w Ojcowie nie interesuje fakt że aktualne propozycje przebiegu trasy biegną przy Ojcowskim Parku Narodowym...

5 marca, 18:44, LOKI:

W Olkuszu zaczyna się wszystko i kończy.. O Rydzyku Pan nie słyszał? :)

6 marca, 18:44, 666:

Kordaszewskim

Bardzo fajnie, 2 z 3 propozycji tras zaprojektowano przez Sławków. Szkoda tylko, że nie zapytano nikogo w Sławkowie o opinię. Jesteśmy kategorycznie przeciw temu. Nie podoba nam się też pomysł lokowania WSM w Olkuszu. Taki węzeł powinien powstać w Jaworznie. Olkusz jak zwykle chce się nachapać.

666
5 marca, 10:36, Gość:

Super fajnie że Olkusz SOBIE poprawia i proponuję trasy. A gdzie są konsultacje z pozostałymi gminami między Olkuszem a Krakowem? Trasa nie kończy się na Olkuszu. Rozumiem że setek mieszkańców Olkusz i okolic wypoczywających w weekendy w Ojcowie nie interesuje fakt że aktualne propozycje przebiegu trasy biegną przy Ojcowskim Parku Narodowym...

5 marca, 18:44, LOKI:

W Olkuszu zaczyna się wszystko i kończy.. O Rydzyku Pan nie słyszał? :)

Kordaszewskim

L
LOKI
5 marca, 10:36, Gość:

Super fajnie że Olkusz SOBIE poprawia i proponuję trasy. A gdzie są konsultacje z pozostałymi gminami między Olkuszem a Krakowem? Trasa nie kończy się na Olkuszu. Rozumiem że setek mieszkańców Olkusz i okolic wypoczywających w weekendy w Ojcowie nie interesuje fakt że aktualne propozycje przebiegu trasy biegną przy Ojcowskim Parku Narodowym...

W Olkuszu zaczyna się wszystko i kończy.. O Rydzyku Pan nie słyszał? :)

O
Orat

CPK było planowane już za PRL. Jesteśmy mocno spóźnieni z tą inwestycją.

G
Gość

Super fajnie że Olkusz SOBIE poprawia i proponuję trasy. A gdzie są konsultacje z pozostałymi gminami między Olkuszem a Krakowem? Trasa nie kończy się na Olkuszu. Rozumiem że setek mieszkańców Olkusz i okolic wypoczywających w weekendy w Ojcowie nie interesuje fakt że aktualne propozycje przebiegu trasy biegną przy Ojcowskim Parku Narodowym...

F
Fanka Króla Kazimierza W.

Mieszkańcom Bolesławia k Olkusza potrzebny jest Kazimierz Wielki a nie Bolesław Wstydliwy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3