Na budowę obwodnicy Podłęża, Niepołomice zamierzały wydać 40 mln zł. Jednak wszystkie oferty złożone na przetarg - w formule zaprojektuj i wybuduj - są dużo droższe.
O wykonanie wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycji ubiegają się trzy firmy. Najtańsza cena to prawie 53,5 mln zł. Pozostali oferenci proponują 69,6 mln zł oraz 85,2 mln zł. - Mimo tych cen - budujemy, bo inwestycja jest pilna. Nie ma na co czekać, taniej już nie będzie. Obecnie trwa analiza ofert. Wykonawcę obwodnicy chcemy wybrać na przełomie października i listopada - powiedział nam burmistrz Niepołomic Roman Ptak.
Obwodnica Podłęża będzie liczyć 2,2 km. Droga powiedzie od ronda przy dodatkowym zjeździe z autostrady A4 (jego wykonawca jest już na placu budowy) do Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej (do ulicy Kwiatkowskiego). Na potrzeby nowej trasy powstanie 200-metrowa estakada nad linią kolejową w Podłężu. Wykonane zostaną także dwa drogowe mosty - na potokach Bogusława i Podłężanka.
W Niepołomickiej Strefie Inwestycyjnej działa już 60 firm, a kolejne budują swe zakłady. Na budowę obwodnicy, dzięki której tysiące jadących tam codziennie ciężkich samochodów ominą Podłęże i okoliczne miejscowości, Niepołomice pozyskały dwie dotacje: 34 mln zł z programów unijnych oraz 4 mln zł ze Skarbu Państwa. Fundusze zewnętrzne miały pokryć 90 proc. kosztów prac.
- Będziemy wnioskować do marszałka o zwiększenie unijnego dofinansowania do takiej kwoty, by dotacja pokryła jednak 85 proc. kosztów inwestycji (przy 53,5 mln za obwodnicę powinno to być ok. 45 mln zł - red.). Poszukamy też dodatkowych pieniędzy w budżecie gminy. Budowa obwodnicy jest zaplanowana do 2021 roku, więc te wydatki można rozłożyć w czasie - mówi Roman Ptak.
Wykonanie 2,2 km nowej drogi to pierwszy i kluczowy etap prac. Docelowo obwodnica Podłęża ma liczyć ok. 3,5 km. Jej drugi odcinek wyznaczono miejskimi ulicami: Kwiatkowskiego, Wimmera i Kolejową. Powstaną tam cztery ronda, a jezdnia zostanie zmodernizowana i poszerzona.
Koszt tej części prac jest szacowany na 15 mln zł. Także na te roboty Niepołomice zamierzają pozyskać unijne dofinansowanie.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?
