Podczas badania określono wielkość ruchu drogowego na trasach wlotowych do Krakowa, które nie zostały objęte Generalnym Pomiarem Ruchu w latach 2020 i 2021, realizowanym na zamówienie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Most Dębnicki i ul. Opolska w czołówce
Badanie wykazało, że największe natężenie ruchu pojazdów zmierzono na obwodnicy autostradowej miasta, na wysokości stopnia wodnego Kościuszki. W ciągu doby przejeżdża przez ten odcinek 92,5 tys. pojazdów. Kolejne z rzędu były: al. Powstańców Wielkopolskich i Śląskich z 73,5 tys., ul. Conrada (przy wiadukcie) – 68,8 tys., most Dębnicki – 68 tys. i ul. Opolska (w okolicy rzeki Białuchy) – 65,4 tys.
Wyniki pomiaru natężenia ruchu na pozostałych krakowskich ulicach, na których przeprowadzono badanie:
- Igołomska - 15,8 tys.
- Brzeska - 17,2 tys.
- Trakt Papieski - 14,7 tys.
- Grzegórzecka - 18,3 tys.
- Krzyżańskiego - 12 tys.
- Siewna - 10 tys.
- Skotnicka (z węzłem) - 37,8 tys.
- Tyniecka - 12,8 tys.
- Mirowska - 12,5 tys.
- Ks. Józefa - 10 tys.
- Olszanicka - 10 tys.
- Balicka - 13,4 tys.
- Most Zwierzyniecki - 28,3 tys.
- Most Grunwaldzki - 23,8 tys.
- Most Piłsudskiego - 13 tys.
- Most Powstańców - 15,6 tys.
- Most Kotlarski - 49,9 tys.
- Most Ofiar Dąbia - 19,6 tys.
- Most Nowohucki - 50 tys.
- Most Wandy - 19,8 tys.
- Jasnogórska - 33,3 tys.
- S7 Most Macharskiego - 42 tys.
- Al. 29 Listopada - 22 tys.
- Kocmyrzowska - 21,2 tys.
- Glogera - 13,5 tys.
- Herberta - 62,6 tys.
- Skotnicka - 20 tys.
- Prądnicka - 14,3 tys.
- Dożynkowa - 9,1 tys.
- Wiadukt Piasta Kołodzieja - 13,7 tys.
- Glinik - 5 tys.
- Bystronia - 3,3 tys.
- Sawy - 2,7 tys.
- Kokotowska - 6,6 tys.
- Potrzask - 5,3 tys.
- Drużbackiej - 5,3 tys.
- Petrażyckiego - 7,6 tys.
- Bogucianka - 6,3 tys.
- Łokietka - 7,9 tys.
- Na Zielonki - 9,4 tys.
- Trasa Wolbromska - 6,2 tys.
- Batowicka - 8,2 tys.
Najwięcej samochodów osobowych, najmniej rowerów na jezdni
W czasie pomiarów odnotowano, że największy odsetek samochodów przemieszczających się po Krakowie stanowią pojazdy osobowe (87,73 proc.). Stosunkowo dużo odnotowano również samochodów dostawczych (6,30 proc.) oraz samochodów ciężarowych z naczepami (2,48 proc.) Pozostałe kategorie pojazdów mają znikomy wpływ, a ich ogólny udział w ruchu w mieście nie przekracza 3 proc.
Rowery na jezdni oraz pojazdy wolnobieżne to kategorie, które występowały najrzadziej (odpowiednio 0,26 proc. i 0,04 proc.).
Celem bardziej optymalne zarządzanie ruchem
Głównym celem wykonanych pomiarów było uzupełnienie informacji m.in. na temat liczby wjeżdżających do miasta pojazdów w standardowym dniu roboczym. Realizacja tego celu powiązana jest z budową i kalibracją nowego Symulacyjnego Modelu Transportowego Aglomeracji Krakowskiej. System będzie stanowić narzędzie sprawniejszego i bardziej optymalnego planowania oraz zarządzania systemem transportu w Krakowie.
Badanie zrealizowano w ciągu jednego dnia. Jest zatem pewnym zobrazowaniem wielkości ruchu pojazdów wjeżdżających do miasta. Jego wyniki w powiązaniu z innymi danymi posłużą do stworzenia komputerowego modelu systemu transportowego, który w jak najlepszym stopniu odzwierciedla jego rzeczywisty obraz.
W sklepach jest coraz drożej i nadchodzą kolejne podwyżki
