Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawa konsumenta przy zakupach przez internet. Ile jest dni na odesłanie towaru, jeśli zmienimy zdanie?

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Konsument jest szczególnie chroniony, gdy zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa. Przedsiębiorca ma więcej obowiązków, a konsument - więcej praw.
Konsument jest szczególnie chroniony, gdy zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa. Przedsiębiorca ma więcej obowiązków, a konsument - więcej praw. pixabay
Zakupy przez internet to większe prawa dla konsumenta. Choć kurier lub listonosz przynosi nam taki towar, jak zamówiliśmy, to nie mamy pewności, czy w rzeczywistości nam się spodoba. Czy będzie wyglądać tak dobrze, jak na zdjęciu? Choćby z tego powodu konsument kupujący w internecie ma prawo do zwrotu. Jeśli kupujemy w lokalu przedsiębiorcy lub stacjonarnym sklepie, możliwość zwrotu zależy od zasad panujących w danym sklepie. Ile mamy czasu na odesłanie towaru, jeśli się rozmyśliliśmy? Z tego prawa można skorzystać bez podania przyczyny.

Spis treści

Kim jest konsument?

Konsument w relacji z przedsiębiorcą jest traktowany jako słabsza strona. A to dlatego, że nie zatrudnia na etacie pracowników, którzy będą troszczyć się o jego interesy, nie jest profesjonalistą i kupuje usługi i produkty, na których nie musi się znać. To przedsiębiorca ma być fachowy i kompetentny oraz sprzedawać towary i świadczyć profesjonalne usługi.

Najprościej będzie, jeśli powiemy, że konsument to osoba fizyczna, która może być przedsiębiorcą, ale zawiera umowę poza prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. To sytuacja, gdy np. kupujemy artykuły gospodarstwa domowego na swoje prywatne potrzeby.

Oczywiście konsumentem będzie także każda osoba niebędąca przedsiębiorcą.

Sprzedaż przez internet to umowa zawierana na odległość

Konsument jest szczególnie chroniony, gdy zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa. Przedsiębiorca ma więcej obowiązków, a konsument więcej praw.

Wyróżniamy umowy zawierane na odległość i umowa zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa. Ta ostatnia to rodzaj umowy, który jest podpisywany przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu. Miejscem zawarcia nie jest jednak biuro. Może być również tak, że przyjmiemy ofertę złożoną przez przedsiębiorcę poza jego lokalem.

Z tego powodu zakupy przez internet to umowa zawierana na odległość. Na żadnym etapie jej zawierania nie widzieliśmy i nie spotkaliśmy osobiście przedstawicielem drugiej strony. Dotyczy to także sprzedaży poprzez SMS lub rozmowy telefonicznej.

Prawo do odstąpienia od umowy po jej zawarciu

Przedsiębiorca, który decyduje się na taką formę sprzedaży, musi liczyć się z tym, że ciążą na nim dodatkowe obowiązki. Druga strona umowy, czyli konsument ma dodatkowe uprawnienia. Jednym z nich jest prawo do odstąpienia od umowy.

Robiąc zakupy przez internet, nie zawsze mamy pewność, że towar będzie wyglądać równie dobrze, jak na zdjęciu.

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Prawo do odstąpienia od umowy to tzw. prawo do zwrotu towaru. Umożliwia kupującemu zapoznanie się z towarem i namysłu, czyli rozważenia racjonalności zakupu. To uprawnienie nie przysługuje w sklepach tradycyjnych, w których zależy to wyłącznie od woli sprzedawcy – dowiadujemy się z oficjalnej strony internetowej nt. praw konsumentów prowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ile mamy czasu na odesłanie towaru do przedsiębiorcy?

Termin na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa wynosi 14 lub 30 dni. To ustawowe prawo konsumenta. Ponadto poszczególne platformy sprzedażowe, jak Allegro czy OLX mają swoje własne, dodatkowe programy ochronne i politykę zwrotów.

  • 30 dni – w przypadku umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo podczas wycieczki;
  • 14 dni – w przypadku pozostałych umów, w tym zawartych przez internet, lub podczas umówionej wizyty akwizytora w domu konsumenta.

Jeżeli kupowaliśmy towar przez internet, termin liczy się od dnia, w którym otrzymaliśmy go pocztą, kurierem lub odebraliśmy z automatu paczkowego. Natomiast początek biegu terminu na odstąpienie od umowy poza lokalem przedsiębiorstwa (14 lub 30 dni) liczy się od dnia zawarcia umowy.

Jeżeli zostaliśmy poinformowani o prawie do odstąpienia od umowy – będziemy mogli z niego skorzystać w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Jeżeli jednak w tym okresie sprzedający przekaże taką informację, to termin upływa po 30 dniach od momentu jej otrzymania. Aby zachować termin na odstąpienie od umowy, wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Towar sprzedawca może otrzymać już po terminie.

Wzór pisma zawierającego oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa znajdziemy na stronie internetowej nt. praw konsumentów prowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Prawa konsumenta przy zakupach przez internet. Ile jest dni na odesłanie towaru, jeśli zmienimy zdanie? - Strefa Biznesu

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska