13 stycznia Jacek Majchrowski skończył 70 lat. Z tej okazji Łukasz Gibała, jeden z jego rywali w wyborach prezydenckich w 2014 roku, przekazał mu prezenty. Jeden był dość typowy – tort z liczbą 70. Natomiast drugi to lista 70 porad, pomysłów dla Krakowa.
- Mamy wrażenie, że obecnej władzy brakuje pomysłów, jest apatyczna i tego typu prezent będzie wręcz bezcenny. Realizacja tych pomysłów posłuży nie tylko jubilatowi, ale i wszystkim krakowianom – mówił Gibała. Były poseł życzył także urzędującemu prezydentowi dużo zdrowia, a prezenty przekazał na dziennik podawczy urzędu miasta.
Prezenty Gibały nie spotkały się jednak ze zbytnią przychylnością.
- Jestem zdziwiona, żeby czyjś prywatny dzień i uroczystość, jaką są urodziny, wykorzystać po to, aby zrobić happening polityczny i samego siebie pokazać. Bo przecież jasne jest, że nie chodzi o prezydenta Majchrowskiego, tylko promocję pana Gibały – kwituje Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta. Jak dodaje, prezydent w piątek ma normalny dzień pracy i nie celebruje urodzin. Nie otrzymał też zbyt dużo prezentów czy kwiatów.
Pośród 70 pomysłów znalazły się m.in. postulaty stworzenia nad Wisłą dwóch miejskich plaż, rozbudowy miejskiego monitoringu czy zlikwidowanie parkingu na placu Wszystkich Świętych przed magistratem. Poniżej pełna lista 70 pomysłów dla Krakowa na 70. urodziny Jacka Majchrowskiego.
- Skończenie z mówieniem „nie da się” – tak właśnie są często kwitowane pomysły mieszkańców, które w innych miastach są realizowane skutecznie
- Pytanie mieszkańców o zdanie zawsze przed organizacją dużych wydarzeń, takich jak igrzyska olimpijskie czy Światowe Dni Młodzieży
- Skuteczne informowanie mieszkańców i prowadzenie z nimi prawdziwych konsultacji przed wydawaniem WZ-tek i pozwoleń na budowę
- Wprowadzenie i respektowanie jasnych i jednoznacznych zasad weryfikacji projektów do budżetu obywatelskiego
- Realizowanie zwycięskich projektów z budżetu obywatelskiego w jak najszybszym tempie, by ludzie widzieli, że ich inicjatywa i zaangażowanie ma sens
- Zaprzestanie organizacji fikcyjnych głosowań jak w przypadku Zakrzówka lub nazwy przystanku Cracovia – gdzie nie wiadomo kim jest osoba głosująca
- Udostępnienie na miejskiej stronie internetowej pełnego kalendarza prezydenta i wiceprezydentów, uwzględniającego również spotkania robocze, a nie tylko „przecinanie wstęg”
- Ujawnienie w Internecie wynagrodzeń urzędników i pracowników miejskich jednostek
- Stanie po stronie mieszkańców w relacjach miasto – deweloperzy; interes jednego dewelopera nie może być, jak obecnie, ważniejszy od interesu tysiąca mieszkańców
- Niezakładanie nowych spółek miejskich – obowiązkami, które są im powierzane powinny zajmować się już istniejące jednostki
- Likwidacja spółek Trasa Łagiewnicka i Miejska Infrastruktura – przejęcie ich obowiązków przez urzędników
- Skupienie w jednym miejscu nadzoru nad wydawaniem każdej złotówki z publicznych pieniędzy przez urząd miasta i miejskie jednostki – nie może być tak, że z miejskich spółek wyprowadzane są nielegalnie pieniądze i przez lata nikt tego nie zauważa
- Niewydawanie pieniędzy publicznych na taksówki dla urzędników – jak muszą się przemieszczać, niech jeżdżą komunikacją publiczną
- Zwiększenie absorbcji środków pozyskiwanych z UE – jesteśmy na przedostatnim miejscu w Polsce
- Wydawanie publicznych pieniędzy wyłącznie w oparciu o przetargi, które są jawne i równe dla wszystkich podmiotów
- Zaprzestanie praktyki obchodzenia ustawy o finansach samorządów i zapisanego tam maksymalnego pułapu zadłużenia miast poprzez powoływanie kolejnych miejskich spółek, np. Trasa Łagiewnicka – dla Krakowian to bez różnicy, kto formalnie jest dłużnikiem, skoro finalnie i tak oni muszą ten dług spłacić
- Poddanie finansów i procedur naboru nowych pracowników urzędu miasta i miejskich spółek nadzorowi niezależnej, obiektywnej instytucji, np. Transparency International
- Budowa parkingów Park&Ride – w tej kadencji nie wybudowano żadnego
- Budowa ścieżek rowerowych – w ubiegłym roku wydano tylko 10% przeznaczonych na ten cel pieniędzy
- Stworzenie większej liczby ułatwień dla rowerzystów – takich jak parkingi rowerowe, śluzy, kontrapasy, ścięte albo wtopione krawężniki na skrzyżowaniach ścieżki z jezdnią, samoobsługowe stacje naprawy rowerów
- Wykorzystanie środków z Unii Europejskiej do tego, żeby wymienić wszystkie autobusy na elektryczne
- Przeprowadzenie gruntownej renowacji torowisk w Krakowie – nie może być tak, że tramwaje na niektórych odcinkach jeżdżą z prędkością pieszego, a szyny ciągle wybrzuszają się albo zapalają
- Zróżnicowanie opłaty w strefie płatnego parkowania w zależności od odległości od centrum
- Udostępnienie wszystkich bus-pasów samochodom, w których jadą co najmniej 3 osoby
- Rozsądna koordynacja remontów ulicznych – planowanie ich w taki sposób, żeby zminimalizować korki
- Wprowadzenie systemu informowania pasażerów komunikacji miejskiej o rzeczywistym czasie przyjazdu na dany przystanek i przewidywanych opóźnieniach
- Zwiększenie liczby bus-pasów wszędzie tam, gdzie ruch jest natężony i jest to możliwe
- Zamontowanie sekundników na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
- Promocja carpoolingu poprzez stworzenie miejskiej carpoolingowej platformy internetowej
- Stworzenie nad Wisłą dwóch ogólnodostępnych plaż miejskich
- Rozpoczęcie szerokiej rozbudowy miejskiej sieci ciepłowniczej, żeby przyspieszyć wymianę pieców – miejskie ciepło jest najtańszą alternatywą dla węgla
- Utrzymanie 100-procentowej dopłaty do wymiany pieców węglowych
- Oddelegowanie części Strażników Miejskich do kontrolowania, czym pali się w piecach
- Zmodyfikowanie zasad bezpłatnej komunikacji w dni, kiedy przekroczone są normy smogowe tak, żeby na podstawie prognoz była darmowa tego dnia, kiedy normy są przekraczane
- Zmodyfikowanie zasad bezpłatnej komunikacji w dni, kiedy przekroczone są normy smogowe tak, żeby obejmowała ona wszystkich mieszkańców, a nie tylko tych, którzy mają samochody
- Ulepszenie systemu monitoringu powietrza poprzez zwiększenie liczby stacji pomiarowych
- Uzależnienie wynagrodzeń urzędników odpowiadających za dopłaty do wymiany pieców od liczby zrealizowanych wymian – żeby przyspieszyć ślimaczące się procedury
- Jak najszybsze pokrycie całego miasta planami zagospodarowania przestrzennego – bo jeśli będzie się to działo w takim tempie, jak przez pierwszą połowę tej kadencji, zajmie 62 lata
- Niewydawanie pozwoleń na budowę kolejnych osiedli, które są jak betonowe dżungle – blok przy bloku, bez miejsc parkingowych i odpowiednich dróg dojazdowych
- Dymisja wiceprezydent Katarzyny Król – za łapówkę nie można pracować w urzędzie
- Dymisja wiceprezydent Elżbiety Koterby, która bezpośrednio odpowiada za betonowanie Krakowa – za planowanie przestrzenne nie może odpowiadać osoba, która w przeszłości reprezentowała deweloperów
- Dymisja wiceprezydenta Tadeusza Trzmiela – ciążą na nim poważne zarzuty prokuratorskie, dotyczące działania na szkodę miasta i nie powinien pełnić funkcji publicznej, dopóki sąd nie rozstrzygnie sprawy
- Dymisja wiceprezydenta Andrzeja Kuliga, odpowiedzialnego za kulturę, ponieważ publicznie przyznał, że na kulturze się nie zna
- Obsadzanie stanowisk w urzędzie i miejskich jednostkach w drodze przejrzystych i równych dla wszystkich konkursów
- Respektowanie zasady, że pracownik samorządowy musi mieć „nieposzlakowaną opinię”
- Wprowadzenie sprawiedliwych i obiektywnych zasad wynagradzania i premiowania urzędników – nie może być tak, że premie dostają wszyscy, a pensje nie zależą od jakości pracy
- Publiczne przyznanie, że powołanie Tajstera na dyrektora ZIKiT-u było błędem, przeproszenie mieszkańców i złożenie obietnicy, że podobna sytuacja nie powtórzy się w przyszłości
- Zaprzestanie nominowania na ważne stanowiska publiczne osób, które wprost przyznają, że nie mają potrzebnych kompetencji i funkcję mają „na przeczekanie”, jak np. Zbigniew Rapciak, były prezes Agencji Rozwoju Miasta
- Zaprzestanie nominowania osób, które nie mają odpowiedniego wykształcenia i dla których trzeba zmieniać specjalnie regulamin spółki, jak to miało miejsce w przypadku Marcina Kandefera i Krakowskiego Holdingu Komunalnego
- Otwarcie kiosków urzędowych we wszystkich dużych centrach handlowych w mieście
- Przeznaczanie 100 mln zł rocznie na wykup terenów na urządzenie parków
- Przeznaczenie dodatkowych funduszy na rewitalizację parków, które są zaniedbane
- Niesprzedawanie prywatnym inwestorom terenów zielonych, które są własnością gminy i tworzenie na tych terenach skwerów i parków
- Wprowadzenie zasady, że nasadzenia zastępcze muszą mieć miejsce w promieniu 100 metrów od miejsca planowanej lub przeprowadzonej wycinki drzew
- Zmodernizowanie Bulwarów Wiślanych na całej długości i wyposażenie ich w elementy „małej architektury” – ławki, place zabaw, siłownie na wolnym powietrzu itp.
- Zlikwidowanie parkingu przed Urzędem Miasta przy Placu Wszystkich Świętych i utworzenie tam skweru dla mieszkańców
- Wprowadzenie darmowego Wi-Fi w całej przestrzeni publicznej miasta
- Zauważenie Nowej Huty – niedoinwestowanej i zapomnianej przez władze miasta
- Postawienie na rozwój gospodarki kreatywnej poprzez wspieranie start-upów oraz firm z branż kreatywnych, np. IT, biotechnologii, filmu czy dizajnu
- Rozpoczęcie wreszcie realizacji projektu „Nowa Huta Przyszłości” – nic się w tej sprawie nie dzieje
- Otwarcie przestrzeni miejskiej dla artystów – upiększanie zaniedbanych części miasta dzięki muralom
- Wprowadzenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych ruchowo – np. podjazdów dla wózków, niskopodłogowych autobusów i tramwajów, ściętych krawężników na przejściach dla pieszych
- Wprowadzenie udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących w budynkach miejskich – np. tablic brajlowskich,
tyflograficznych map budynku, oznaczeń na schodach i poręczach, beaconów - Wprowadzenie bezpłatnego transportu publicznego dla osób, które płacą podatki w Krakowie
- Wprowadzenie darmowych pierwszych 15 minut w miejskiej wypożyczalni rowerów
- Przeprowadzanie akcji darmowego czipowania krakowskich psiaków
- Skuteczna walka z klubami go-go w centrum Krakowa – wykorzystanie metod, jakie zadziałały we Wrocławiu i Poznaniu
- Kontrolowanie, czy montowane przez operatorów sieci komórkowych maszty spełniają wymogi określone w wydanych przez urzędników miejskich pozwoleniach – według raportu NIK zainstalowana moc jest często o kilkaset procent większa od tej, na jaką wydano pozwolenie – co stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia mieszkańców
- Skuteczna walka z nielegalnym pseudo-graffiti
- Zrealizowanie postulatu z referendum i rozbudowa sieci monitoringu miejskiego – w ciągu dwóch lat od referendum zakupiono zaledwie 19 z 200 obiecanych kamer
Autor: Piotr Ogórek, Gazeta Krakowska
