https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Program Kolej Plus. Miliardy złotych na kolejowe inwestycje. Szybkie pociągi pojadą z Krakowa do Olkusza, Niepołomic i Myślenic?

Sławomir Bromboszcz
Czy pociągi z Krakowa będą kursować do Olkusza, Myślenic i Niepołomic?
Czy pociągi z Krakowa będą kursować do Olkusza, Myślenic i Niepołomic? Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Program Kolej Plus to ogromna szansa dla Małopolski na stworzenie nowych i zmodernizowanie istniejących połączeń kolejowych łączących stolicę województwa Kraków z takimi miejscowościami jak Olkusz, Niepołomice czy Myślenice. Rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące planowanych inwestycji.

Program Kolej Plus. Miliardy złotych na kolejowe inwestycje. Szybkie pociągi pojadą z Krakowa do Olkusza, Niepołmic i Myślenic?

Województwo Małopolskie zgłosiło pięć projektów do programu Kolej Plus. Trzy z nich dotyczą budowy nowych połączeń kolejowych: Kraków - Olkusz, Kraków - Myślenice oraz Kraków - Niepołomice. Dwa dotyczą natomiast modernizacji istniejących już połączeń Sucha Beskidzka - Żywiec oraz Gorlice - Jasło. W piątek rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące skomunikowania Olkusza z Krakowem.

Siedem par bezpośrednich, przyśpieszonych pociągów dziennie ma kursować na trasie relacji Kraków - Olkusz dzięki budowie łącznicy pomiędzy liniami kolejowymi 133 i 156 (Borowa Górka – Pieczyska), która pozwoli na ominięcie stacji kolejowej Jaworzno Szczakowa. Pociągi mają kursować z Krakowa do Olkusza przez Krzeszowice, Trzebinię i Bukowno w czasie ok 45 minut. Jednym z elementów inwestycji ma być też budowa nowego przystanku kolejowego na linii 156, w rejonie Zalewu Sosina w Jaworznie. Budowa łącznika o długości 800 metrów to szacunkowy koszt 30-40 mln zł.

Szybkie i bezpośrednie połączenie kolejowe z Olkusza do Krakowa to marzenie wielu osób uczących się i pracujących w stolicy województwa. Zdarza się bowiem, że dojazd z centrum Olkusza do centrum Krakowa trwa nawet dwie godziny, a to tylko 40 km. Dziś najpopularniejszymi wyborami są prywatne busy, często przepełnione i stojące w korkach, oraz samochody osobowe, które w dużym natężeniu przyczyniają się do powstawania jeszcze większych korków - zwłaszcza w godzinach szczytowych: rano i po południu. Jestem przekonany, że wiele osób z chęcią zamieniłoby dostępne dziś środki transportu na kolej - gdyby tylko była taka możliwość - podkreśla Roman Piaśnik, burmistrz Olkusza.

Na odtworzenie linii kolejowej z Krakowem liczą mieszkańcy Niepołomic. Ostatni pociąg pasażerski przyjechał tam ze stolicy województwa w 2000 roku. Odtworzona linia miałaby się łączyć z istniejącą w rejonie Podgrabia w Niepołomicach. Połączenie ma zapewnić komunikację w dwóch kierunkach na Kraków oraz Tarnów. Budowa nowej linii o długości ok. 4 km to szacunkowy koszt 100-150 mln zł.

Kolejną długo wyczekiwaną inwestycją jest budowa linii Kraków - Myślenice. Pierwsze plany związane z jej realizacją pojawiły się... ponad 120 lat temu. Teraz dzięki programowi Kolej Plus jest szansa na ich urzeczywistnienie. Nowa linia kolejowa biegłaby z Krakowa Swoszowic przez Lusinę, Olszowice, Włosań, Głogoczów, Krzyszkowice, Polankę do Myślenic. Stację końcową wyznaczono nieopodal zakopianki przy ul. Przemysłowej. Pokonanie tej trasy ma zająć 40 minut. W tym przypadku konieczna będzie budowa 21-24 km linii kolejowej, co szacunkowo kosztować będzie 1,1-1,2 mld zł.

Istotne, że 85 proc. kosztów tej inwestycji pokryje dofinansowanie, a tylko 15 proc. samorządy województwa i gminy Niepołomice. Jestem przekonany, że za kilka lat tutejsi mieszkańcy będą korzystać z pociągu do stacji Kraków Główny oraz do Tarnowa - tłumaczy Łukasz Smołka, wicemarszałek województwa Małopolskiego.

Budżet programu Kolej Plus to 6,5 mld zł. Wartość wszystkich 96 zgłoszonych projektów z całej Polski to 25 mld zł. Oznacza to, że tylko niektóre otrzymają dofinansowanie. Obecnie trwają konsultacje społeczne poszczególnych inwestycji. Do 25 listopada br. ma nastąpić przekazanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego do PKP Polskich Linii Kolejowych. Dokumenty będą oceniać tamtejsi specjaliści. Najpóźniej do końca lutego 2022 r. poznamy listę projektów zakwalifikowanych do programu Kolej Plus. Inwestycje mają zostać zrealizowane do 2028 roku.

Nie tylko Kolej Plus. Centralny Port Komunikacyjny

W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Małopolsce ma powstać 179 km nowych połączeń kolejowych. Pierwsza z inwestycji obejmie dwie linie – nr 111 i 113 zapewniając nowe połączenie Krakowa z Centralną Magistralą Kolejową (CMK), Katowicami i Oświęcimiem. W planach są także nowe odcinki linii 73 (Busko Zdrój – Tarnów) oraz nr 96 (Tarnów – Nowy Sącz), stanowiące fragment szprychy nr 7 Warszawa - CPK - Kielce - Tarnów - Krynica.

Obecnie trwają przygotowania do budowy linii "Podłęże - Piekiełko". Zgodnie z założeniami pociąg np. z Krakowa do Nowego Sącza dojeżdżałyby w godzinę, a do Zakopanego w ok. 100 minut. Oprócz budowy 58 km nowych torów przy okazji zmodernizowana ma zostać także istniejąca już linia nr 104 Nowy Sącz - Chabówka. Cała inwestycja ma zostać zakończona w 2027 roku. Wartość samej opracowywanej dokumentacji projektowej to 180 mln zł, zaś całkowity koszt to kwota ponad 7 mld zł. Czy to realne?

Największym wyzwaniem będzie oczywiście budowa nowej części, bo trzeba tam jeszcze zapewnić finansowanie, ale jest o nim mowa w Krajowym Planie Odbudowy, a także będziemy korzystać ze środków unijnych. Ważne podkreślenia jest to, że linia Podłęże – Piekiełko stała się południową szprychą do Centralnego Portu Komunikacyjnego, a z drugiej strony to właśnie ona ma wyprowadzać ruch kolejowy na południe, stąd jest traktowana priorytetowo. Stąd jej finansowanie nie powinno stanowić problemu. Prace mogą być co najwyżej etapowane ze względu na koszty - zapewnia poseł Patryk Wicher, wiceprzewodniczący Parlamentarnego zespołu ds. rozwiązań komunikacyjnych w Małopolsce.

Współpraca: Janusz Bobrek, Jolanta Białek, Ewa Tyrpa

FLESZ - Koniec Gazpromu w Polsce!

od 16 lat
Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Roman Gal
Kraków zabierze wszystkie pieniądze na kolej, Świętokrzyskie nigdy nie będzie połączone z Tarnowem przez Busko-Zdrój, Żabno lub Dąbrowe Tarnowską, stare komuchy siedzą dalej przy władzy w Świętokrzyskim i po starym województwie Tarnowskim i nic nie robia tylko bronią swoich stołków. Nie potrafią pociągu uruchomić z Tarnowa do Szczucina na istniejącej już 50-cio kilometrowej lini bo niby nie ma pieniędzy ale na rozebranie torów i zrobienie ścieżki rowerowej są pieniądze.

Trzeba młodych włodarzy powybierać z nowymi pomysłami żeby rozwijać region.
Z
Zbigniew Rusek
Kolej do Myślenic? Do samych Myślenic nie ma to sensu, natomiast byłoby interesujące i pożyteczne, gdyby to była linia do Zakopanego przez Myślenice. Wtedy jadąc pociągiem z Krakowa do Zakopanego nie nadkładałoby się niepotrzebnie 40 kilometrów.
e
ela karuzela !
Żeby te działania miały sens, powinno się ekonomicznie wymusić (np. wprowadzając opłaty drogowe, myto-przy wjeździe/wyjeździe z terenu aglomeracji Krakowa, albo też wysokie opłaty za parkowanie dla przyjezdnych) ograniczenie korzystania z prywatnych aut, a preferowanie kolei, czy też komunikacji zbiorowej. Dodatkowo, spółki kolejowe powinny także już na miejscu sprawnie rozwozić busami od/do danego dworca PKP (np. w Krakowie, albo w Zakopanym, w Zagórzu...) docelowo pasażerów w różne rejony miasta, albo regionu. Tylko takie działania odblokują te wszystkie Zakopianki, czy tam inne autostrady i sensownie usprawnią transport.
a
alex
Kolej do Myślenic wzdłuż zakopianki jest bez sensu i się nigdy nie zwróci. Ludzie i tak wybiorą auta, jeżeli będą mieli wybór. Lepiej poprowadzić trasę przez Świątniki Górne.

Ominięcie Świątnik przez kolej, a pewnie i S7, to odebranie szans rozwoju temu sympatycznemu miasteczku już na zawsze.
v
von Borovietzky
baju baju, będziesz w raju! Do Olkusza będzie TGV jechał z prędkością 200 km/h. Zamiast Podłęże–Piekiełko należałoby tę przyszłą linię do Myślenic przedłużyć dalej przez dolinę Raby do Mszany Dolnej i połączyć z linią transwersalną, do Rabki, Chabówki, a stamtąd do Zakopanego. Były takie plany przed II wojną, nie wiem, czemu się o tym nie mówi teraz.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska