- To może oznaczać, że właściciel kolei PKP przy wyborze tego, komu sprzeda PKL, weźmie pod uwagę także odczucia społeczne - podkreśla Andrzej Gut-Mostowy, poseł Platformy Obywatelskiej z Zakopanego.
W czwartek wieczorem w Sejmie odbyło się spotkanie komisji infrastruktury z zarządem PKP, a także z przedstawicielem Ministerstwa Transportu. Na spotkanie stawiło się wielu posłów, także tych spoza komisji. Była większość parlamentarzystów z Małopolski. Pojawili się także wiceprzewodniczący zakopiańskiej rady miasta, Leszek Dorula oraz burmistrz Janusz Majcher.
- Przedstawiliśmy informację, że mieszkańcy Małopolski, szczególnie mieszkańcy Podhala są przeciwni prywatyzacji PKL. Uważają, że koleje linowe powinna zostać w rękach publicznych - wyjaśnia Gut-Mostowy. Leszek Dorula z kolei cieszy się, że posiedzenie komisji pokazało, iż zdecydowana większość posłów Solidarnej Polski, Prawa i Sprawiedliwości, a także Platformy Obywatelskiej jest przeciwnych prywatyzacji PKL. - Odniosłem wrażenie, że prywatyzacja PKL wcale nie jest przesądzona - dodaje Dorula.
Tymczasem zakopiańska prokuratura rozpoczęła postępowanie sprawdzające w sprawie doniesienia złożonego przez posłów Solidarnej Polski na - ich zdaniem - niejasną prywatyzację PKL. Na razie oficjalnie zakupem prywatyzowanej spółki zainteresowane są trzy podmioty - rodziny Bachledów Curusiów razem z Mańkowskimi, słowacki potentat narciarski Tatry Mountain Resorts, a także spółka Polskie Koleje Górskie. Kto powinien przejąć Polskie Koleje Linowe?
Każdy kto chce kupić PKL ma swoje wady, ale i zalety
Polskie Koleje Górskie
plusy:
1. Ta firma to odpowiedź na oddolną inicjatywę górali.
2. Mają poparcie tatrzańskich samorządów i władz woj. małopolskiego.
3. Jeśli kupią PKL, kolej na Kasprowy Wierch zostanie w rękach górali.
4. Założyły już firmę, która stanie do prywatyzacji.
minusy:
1. Mogą mieć kłopot z pieniędzmi na kupno PKL.
2. Spółka absolutnie nie ma doświadczenia w biznesie.
3. Eksperci twierdzą, że samorządy często nie radzą sobie z biznesem.
4. PKG należy do Zakopanego, Kościeliska, Poronina, Bukowiny i województwa. Po kupnie PKL te samorządy mogą się spierać.
Tatra Mountain Resort
plusy:
1. Mają doświadczenie w narciarstwie i turystyce.
2. Mają pieniądze.
3. Chcą rozwijać miejscowości, gdzie są koleje PKL.
4. Tę firmę popierają cztery z siedmiu gmin, na terenie których leżą instalacje PKL.
5. Jasno deklarują chęć rozbudowy obiektów PKL.
minusy:
1. To obcy kapitał.
2. Opór społeczny części górali, by to właśnie słowacka firma przejęła Polskie Koleje Linowe.
3. Polacy obawiają się, że TMR po kupnie PKL zamknie część kolejek w naszym kraju. W ten sposób skieruje część naszych narciarzy do swych ośrodków na Słowacji.
Rodziny Bachledy Curusia i Mańkowscy
plusy:
1. Lokalni biznesmeni (dla miast, w których są kolejki). Znają polski rynek.
2. Mają pieniądze. Dodatkowo nieraz pokazali, że znają się na ich pomnażaniu. Nie zamkną kolejek, bo będą chcieli na nich zarabiać.
3. Jeśli kupią PKL, kolejki zostaną w polskich rękach.
minusy:
1. Nie mają doświadczenia w branży narciarskiej.
2. Ich działań prawdopodobnie nie popiera ani jeden z samorządów, na terenie których leżą kolejki PKL.
3. Nie wykluczają, że po wykupieniu Polskich Kolei Linowych podzielą między siebie firmę na mniejsze kawałki.
Jak zatrzymać kolejki, pomysłów jest sporo...
Pomysł Zakopanego
Realizowany obecnie przez miasto i okoliczne gminy plan zakłada powołanie własnej spółki, która następnie wypuści na rynek obligacje. Zdobyte w ten sposób pieniądze samorząd przeznaczy na zakup wyciągów Polskich Kolei Linowych.
Pomysł Solidarnej Polski
Posłowie tej partii chcą, by instalacje Polskich Kolei Linowych zostały uznane za dziedzictwo narodowe. Gdyby tak się stało, firma nie mogłaby być nigdy sprzedana w całości. Prywatny inwestor mógłby kupić maksymalnie 49 proc. akcji PKL. Kontrolę nad resztą otrzymałby Skarb Państa.
Pomysł PiS
Parlamentarzyści z obozu Jarosława Kaczyńskiego chcą, by Ministerstwo Skarbu Państwa fizycznie wykupiło je ze struktur Polskich Kolei Państwowych, a następnie za darmo przekazało województwu małopolskiemu.
Pomysł Guta-Mostowego
Mieszkający w Zakopanem poseł PO, Andrzej Gut-Mostowy swego czasu chciał, by PKL kupiła Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego.
Autobusy w dawnym Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
