https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prywatyzacja PKL - porównanie ofert [SONDA]

Łukasz Bobek,
Wojciech Matusik
Pojawiło się światełko w tunelu w sprawie prywatyzacji Polskich Kolei Linowych, właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Prywatyzacja ma odbyć się na zasadzie wyboru oferty według kryteriów społeczno-ekonomicznych.

- To może oznaczać, że właściciel kolei PKP przy wyborze tego, komu sprzeda PKL, weźmie pod uwagę także odczucia społeczne - podkreśla Andrzej Gut-Mostowy, poseł Platformy Obywatelskiej z Zakopanego.

W czwartek wieczorem w Sejmie odbyło się spotkanie komisji infrastruktury z zarządem PKP, a także z przedstawicielem Ministerstwa Transportu. Na spotkanie stawiło się wielu posłów, także tych spoza komisji. Była większość parlamentarzystów z Małopolski. Pojawili się także wiceprzewodniczący zakopiańskiej rady miasta, Leszek Dorula oraz burmistrz Janusz Majcher.

- Przedstawiliśmy informację, że mieszkańcy Małopolski, szczególnie mieszkańcy Podhala są przeciwni prywatyzacji PKL. Uważają, że koleje linowe powinna zostać w rękach publicznych - wyjaśnia Gut-Mostowy. Leszek Dorula z kolei cieszy się, że posiedzenie komisji pokazało, iż zdecydowana większość posłów Solidarnej Polski, Prawa i Sprawiedliwości, a także Platformy Obywatelskiej jest przeciwnych prywatyzacji PKL. - Odniosłem wrażenie, że prywatyzacja PKL wcale nie jest przesądzona - dodaje Dorula.

Tymczasem zakopiańska prokuratura rozpoczęła postępowanie sprawdzające w sprawie doniesienia złożonego przez posłów Solidarnej Polski na - ich zdaniem - niejasną prywatyzację PKL. Na razie oficjalnie zakupem prywatyzowanej spółki zainteresowane są trzy podmioty - rodziny Bachledów Curusiów razem z Mańkowskimi, słowacki potentat narciarski Tatry Mountain Resorts, a także spółka Polskie Koleje Górskie. Kto powinien przejąć Polskie Koleje Linowe?

Każdy kto chce kupić PKL ma swoje wady, ale i zalety

Polskie Koleje Górskie

plusy:

1. Ta firma to odpowiedź na oddolną inicjatywę górali.
2. Mają poparcie tatrzańskich samorządów i władz woj. małopolskiego.
3. Jeśli kupią PKL, kolej na Kasprowy Wierch zostanie w rękach górali.
4. Założyły już firmę, która stanie do prywatyzacji.

minusy:

1. Mogą mieć kłopot z pieniędzmi na kupno PKL.
2. Spółka absolutnie nie ma doświadczenia w biznesie.
3. Eksperci twierdzą, że samorządy często nie radzą sobie z biznesem.
4. PKG należy do Zakopanego, Kościeliska, Poronina, Bukowiny i województwa. Po kupnie PKL te samorządy mogą się spierać.

Tatra Mountain Resort

plusy:

1. Mają doświadczenie w narciarstwie i turystyce.
2. Mają pieniądze.
3. Chcą rozwijać miejscowości, gdzie są koleje PKL.
4. Tę firmę popierają cztery z siedmiu gmin, na terenie których leżą instalacje PKL.
5. Jasno deklarują chęć rozbudowy obiektów PKL.

minusy:

1. To obcy kapitał.
2. Opór społeczny części górali, by to właśnie słowacka firma przejęła Polskie Koleje Linowe.
3. Polacy obawiają się, że TMR po kupnie PKL zamknie część kolejek w naszym kraju. W ten sposób skieruje część naszych narciarzy do swych ośrodków na Słowacji.

Rodziny Bachledy Curusia i Mańkowscy

plusy:

1. Lokalni biznesmeni (dla miast, w których są kolejki). Znają polski rynek.
2. Mają pieniądze. Dodatkowo nieraz pokazali, że znają się na ich pomnażaniu. Nie zamkną kolejek, bo będą chcieli na nich zarabiać.
3. Jeśli kupią PKL, kolejki zostaną w polskich rękach.

minusy:

1. Nie mają doświadczenia w branży narciarskiej.
2. Ich działań prawdopodobnie nie popiera ani jeden z samorządów, na terenie których leżą kolejki PKL.
3. Nie wykluczają, że po wykupieniu Polskich Kolei Linowych podzielą między siebie firmę na mniejsze kawałki.

Jak zatrzymać kolejki, pomysłów jest sporo...

Pomysł Zakopanego
Realizowany obecnie przez miasto i okoliczne gminy plan zakłada powołanie własnej spółki, która następnie wypuści na rynek obligacje. Zdobyte w ten sposób pieniądze samorząd przeznaczy na zakup wyciągów Polskich Kolei Linowych.

Pomysł Solidarnej Polski

Posłowie tej partii chcą, by instalacje Polskich Kolei Linowych zostały uznane za dziedzictwo narodowe. Gdyby tak się stało, firma nie mogłaby być nigdy sprzedana w całości. Prywatny inwestor mógłby kupić maksymalnie 49 proc. akcji PKL. Kontrolę nad resztą otrzymałby Skarb Państa.

Pomysł PiS

Parlamentarzyści z obozu Jarosława Kaczyńskiego chcą, by Ministerstwo Skarbu Państwa fizycznie wykupiło je ze struktur Polskich Kolei Państwowych, a następnie za darmo przekazało województwu małopolskiemu.

Pomysł Guta-Mostowego

Mieszkający w Zakopanem poseł PO, Andrzej Gut-Mostowy swego czasu chciał, by PKL kupiła Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego.

Autobusy w dawnym Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jacho
Proszę wsiąść pod uwagę interesy innych miejscowości.Odnoszę wraz że cała sprawa dotyczy tylko Zakopanego.Panie Senatorze Pająk gdzie Pan jest może czas się obudzić. I zamiast katastrofą Smoleńska zajęć się tym z czego ludzie żyją i będą żyć.
B
Baca
Skandalem jest to,że na Komisję zaproszono tylko Burmistrza Zakopanego olewając zainteresowanych i gotowych do zakupu akcji PKL SA Burmistrzów Krynicy Zdrój,Szczawnicy,Zawoi i kilku innych. Widać,że są Równi i Równiejsi.WSTYD,brzydko!!!!
Z
Zorientowany
Czy właścicielem Zakopianki są górale czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad?
J
Jack Weil
Omijaj Zakopane i nie komentuj ,na takie tematy .Będziesz zdrowsza i piękniejsza ,szerokiej drogi!
J
Jack Weil
Pracowałeś u Słowaków ,albo u Curusia ?.To są twoi dobrodzieje co nie żrą?
J
Julian
Jestem za Słowakami i Curusiem.Oni przynajmniej mają kasę i chcą ją pomnażać a tym samym nie zmarnują tego.Nie daj Boże aby przeszło PKL w ręce samorządów ,będą się żarli i tylko ustawiali ciepłe posadki i zmarnują wszystko. Zakopiańczyk
A
Adela
zgadzam sie w 100% jesli górale to przejmą to wcześniej czy później wszyscy tego pożałujemy. Jezeli górale chca sie pokazać to proszę bardzo mają okazje dlaczego jeszcze nie ma jeszcze dobrej drogi do Zakopanego. Ja osobiście Zakopane omijam wielkim łukiem wole jezdzić na Słowacje lub miejscowosci w Polsce gdzie gospodarze zapraszają a nie utrudniają wypoczynek.
a
anna
Ciekawe dlaczego Mostowy majac taki wplyw i lobby za soba przebudowy Zakopianki nie zalatwil.Pkl i tpn beton minionej epoki moze slowacy zrobia porzdek na kasprowym odsylam na strone Jasna -hopok.sk
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska