Wieliczka, Niepołomice i Biskupice otrzymają - w ramach tzw. zintegrowanych inwestycji terytorialnych (ZIT), gdzie dotacje są już zagwarantowane - w sumie prawie 40 mln zł z UE na wykonanie nowej infrastruktury komunikacyjnej. Powstaną liczne park&ride (przy stacjach kolejowych) oraz jeszcze liczniejsze punkty przesiadkowe (przy pętlach autobusowych), pozwalające mieszkańcom na szybką i komfortową podróż, przede wszystkim do Krakowa.
Takie projekty trzech wielickich gmin przechodzą właśnie ostatnie oceny w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. - Nasz wniosek jest już po ocenie formalnej i merytorycznej. Zaakceptowano nam cały projekt, choć musieliśmy trochę powalczyć o punkt przesiadkowy planowany w Woli Batorskiej. Ale udało się! - mówi burmistrz Niepołomic Roman Ptak.
Dodaje, że umowa o dofinansowaniu w rejonie Niepołomic budowy infrastruktury usprawniającej komunikację ma zostać podpisana w terminie - do dwóch miesięcy.
Zaraz po tym gmina Niepołomice ogłosi przetarg - w trybie „zaprojektuj i wybuduj” - na wykonanie:
- dwóch parkingów w systemie park&ride dla 180 aut przy stacji PKP w Podłężu;
- park&ride na 120 miejsc przy przystanku kolejowym w Staniątkach;
- miejskiego centrum przesiadkowego, mogącego pomieścić 130 samochodów oraz nowego dworca autobusowego w Niepołomicach (cała infrastruktura powstanie na gminnej działce przy ul. Kolejowej);
- punktu przesiadkowego, mającego ok. 40 miejsc postojowych w Woli Batorskiej (na terenie pomiędzy przystankiem autobusowym, a siedzibą gimnazjum, gdzie znajduje się teraz stary sklep).
Niepołomice planują, że dokumentacja dla tych inwestycji o łącznej wartości ok. 20 mln zł zostanie wykonana w ciągu pół roku, a prace w terenie rozpoczną się najbliższej wiosny.
Wieliczka, która również będzie ogłaszać na wykonanie komunikacyjnych inwestycji przetargi w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, zamierza ruszyć z robotami szybciej. - Te prace projektowe nie będą skomplikowane, chcemy rozpocząć budowę park&ride i punktów przesiadkowych jeszcze w tym roku. W przypadku „punktów” chodzi przede wszystkim o wykonanie wiat i nawierzchni placów postojowych, więc zakładam, że przynajmniej część tych inwestycji będzie zrobiona jeszcze przed najbliższą zimą - powiedział nam wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.
Na budowę nowej infrastruktury komunikacyjnej Wieliczka otrzyma z UE w sumie ok. 22 mln zł (na dwa projekty). Pieniądze te zostaną zagospodarowane na:
- wykonanie parkingów w systemie park&ride, w sumie na ok. 200 miejsc, przy stacjach kolejowych w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich;
- budowę pętli autobusowych i punktów przesiadkowych: w Brzegach, Dobranowicach, Raciborsku, Podstolicach, Janowicach, Byszycach i Grajowie.
- budowę dworca autobusowego z prawdziwego zdarzenia w Wieliczce (przy ul. Dembowskiego w miejscu, gdzie znajduje się obecnie gminny parking);
- wykonanie 25 km nowych ścieżek rowerowych i przebudowa części obecnych takich tras. Nowa „sieć” ma ułatwić poruszanie się rowerem w obrębie miasta oraz w gminie, a także skomunikować rowerowo Wieliczkę i Kraków.
Na przełomie roku powinna zacząć się także budowa punktów przesiadkowych w rejonie biskupickim - w Biskupicach i Trąbkach. Zaplanowano tam wykonanie m.in. parkingów, na których będą łącznie 32 miejsca postojowe oraz stanowiska bike&ride.
Gmina Kłaj jest poza ZIT-em, więc musi starać się samodzielnie - i w ramach konkursu - o dofinansowanie na park&ride. Takie parkingi, dla 120-140 aut, mają powstać przede wszystkim przy stacji kolejowej w Kłaju.
- Na prośbę Urzędu Marszałkowskiego uzupełniamy teraz dokumentację do wniosku o unijną dotację na budowę park&ride. Jesteśmy dobrej myśli. Jeśli otrzymamy dofinansowanie, inwestycja ruszy bardzo szybko, bo mamy już pozwolenie na budowę centrum przesiadkowego - mówi sekretarz Kłaja Zbigniew Fic.
WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 11
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
Follow https://twitter.com/dziennipolski