Przez sześć sierpniowych dni Biecz stanie się miejscem „pielgrzymek” melomanów. Znamy program wszystkich koncertów [ZDJĘCIA]

Lech KlimekZaktualizowano 
Mimo swej krótkiej historii Kromer Biecz Festival zyskał rangę jednego z najważniejszych muzycznych wydarzeń regionu Małopolski. Z roku na rok powiększa się grono widzów zachwyconych zarówno muzyką, jak i wspaniałą festiwalową atmosferą.

Pomysł prezentowania muzyki dawnej w epokowych wnętrzach, w kontekście historycznym miasta, a przede wszystkim w odwołaniu do dokonań patrona festiwalu Marcina Kromera, spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i krytyków muzycznych. Idee te kontynuowane będą podczas kolejnych edycji festiwalu, w tym oczywiście tej tegorocznej. - Festiwal będzie oczywiście w sierpniu - stwierdza Mirosław Wędrychowicz, burmistrz Biecza. - Już możemy zdradzić szczegóły tej edycji. Nad programem pracował oczywiście Arkadiusz Bialic, nasz dyrektor artystyczny. Jedno jest pewne, to będzie kolejna wspaniałe uczta dla melomanów - dopowiada.

6-dniowe muzyczne święto

Kromer Biecz Festival podąży ścieżką konsekwentnie wytyczaną od dwóch lat. To prezentacja skarbów muzyki średniowiecza i renesansu.

Tegoroczny program skupia się na muzyce epoki baroku.

- Festiwalowi przyświecać będzie także idea różnorodności - mówi Arkadiusz Balic. - To właśnie w wiekach XVII i XVIII muzyka ewoluowała i rozgałęziała się, jak nigdy wcześniej - dodaje.

Festiwal w Bieczu potrwa w tym roku aż sześć dni. Począwszy od wtorku, 6 sierpnia, kiedy wydarzenie otworzy koncert zespołu Les Basses Réunies pod artystyczną opieką wirtuoza wiolonczeli Bruno Cocseta.

Drugiego dnia, w środę 7 sierpnia, wybitna skrzypaczka Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch wystąpi z solowym recitalem, wypełnionym muzyką Johanna Sebastiana Bacha, Johana Josepha Vilsmayra czy Franza Ignaza von Bibera.

W piątek Hilda Gulyás (sopran) i Jarmila Balážová (mezzosopran) z towarzyszeniem Adama Szendrei (skrzypce), Esther-Rebekki Neumann (skrzypce barokowe), Margit Schultheiß (harfa), Mateusza Kowalskiego (viola da gamba) i Jakuba Mitríka (teorba, chittarone) odtworzą rewolucję, jaka dokonała się w muzyce wokalnej pierwszej połowy siedemnastego stulecia między innymi dzięki kompozycjom Claudia Monteverdiego czy Giovanniego Girolama Kapsbergera. Tego samego wieczoru przed publicznością wystąpi także klawesynista Martin Gester.

Sobotni recital Gestera poprzedzi koncert sopranistki Olgi Pasiecznik z Kromer Ensemble w składzie Lilianna Stawarz - klawesyn, Henryk Kasperczak - lutnia, teorba, Maciej Kończak - lutnia, teorba oraz Bruno Cocset - wiolonczela. Artyści wykonają wspólnie arie i kantaty George’a Fridericka Handla i Johanna Sebastiana Bacha.

Ostatni dzień Festiwalu - niedziela to popołudniowa wizyta w niezwykłym drewnianym kościele w Binarowej, gdzie Katarzyna Olszewska (skrzypce), Marek Toporowski (klawesyn) i Krzysztof Firlus (viola da gamba) wykonają program złożony głównie z sonat Carla Philippa Emanuela Bacha, Carla Friedricha Abla i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Zwieńczenie festiwalu będzie miało miejsce w bieckiej kolegiacie, gdzie sopranistka Marta Boberska i połączone siły zespołów His Majestys Sagbutts and Cornetts i Narol Baroque pod kierownictwem Władysława Kłosiewicza wykonają pełen splendoru program z barokowymi kompozycjami komponowanymi dla warszawskiego dworu Wazów przez Adama Jarzębskiego i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego.

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalu tradycyjnie już jest bezpłatny. Odbywać się będą w bieckich kościołach i na dziedzińcu Domu z Basztą.

Warto wiedzieć

Warsztaty dla młodych muzyków **
Przez pierwsze trzy dni festiwalu, czyli od 6 do 8 sierpnia, Biecz będzie miejscem twórczych spotkań młodych muzyków z wybitnymi artystami: skrzypaczką Sirkką-Liisą Kaakinen-Pilch, klawesynistką Lilianną Stawarz, wiolonczelistą i gambistą Brunem Cocsetem, klawesynistką i organistką Maude Gratton oraz kontrabasistą Richardem Myronem. Celem tych otwartych warsztatów, będzie zderzenie młodych talentów z uznanymi interpretatorami muzyki dawnej - by wytyczyć nowe ścieżki, by wymienić doświadczenia, by umożliwić artystyczny i estetyczny rozwój. Bowiem Kromer Biecz Festival wierzy, że siła tkwi w budowaniu aktywnej społeczności, zaś rozwój w twórczym dialogu.

Zgłoszenia na warsztaty mistrzowskie z Sirkką-Liisą Kaakinen-Pilch (skrzypce barokowe), Lilianną Stawarz (klawesyn), Maude Gratton (klawesyn, organy), Brunem Cocsetem (wiolonczela, viola da gamba) oraz Richardem Myronem (kontrabas) przyjmowane są przez specjalny formularz.

WIDEO: Trzy Szybkie. Janusz Makuch mówi o specyfice Festiwalu Kultury Żydowskiej

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
S
Sławomir

Na epoce baroku znają się tylko nieliczni.

Koszt Kromer festiwal to ok. 800 tys. zł.

Artyści wymienieni w programie już byli w Bieczu, tak więc nic nowego.

Festiwal jest tylko podniesieniem rangi władz miasta.

Krytycy mówią, iż program festiwalu mógłby się zmieścić w dwóch - trzech dniach.

Wątpliwe jest aby wokół Biecza ktokolwiek znał się na tej muzyce.

Koneserzy z bożej łaski....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3