https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przy Rondzie Ofiar Katynia wyrośnie kolejna galeria handlowa?

Piotr Rąpalski
Teren po Motelu Krak obecnie jest nieużytkiem. Co powstanie w jego miejscu?
Teren po Motelu Krak obecnie jest nieużytkiem. Co powstanie w jego miejscu?
Urząd chce pozwolić zbudować na terenie byłego motelu np. galerię, aby zwiększyć wartość działki. Deweloper w sąsiedztwie stawia już osiedle. Wykona też nowe drogi, ale to budzi kontrowersje.

Niemal rok po zburzeniu motelu Krak przy rondzie Ofiar Katynia teren po nim dalej leży odłogiem. Mieszkańcy pytają, jak to możliwe, aby tak atrakcyjna działka przy wjeździe do Krakowa nie była zagospodarowana? Okazuje się, że urzędnicy zmieniają plan zagospodarowania tego obszaru, aby można było tam wybudować nie tylko biurowce i bloki mieszkalne, ale również sklep wielkopowierzchniowy. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że nie wierzą oni w to, aby taki obiekt powstał (w okolicy jest już Galeria Bronowice), ale liczą na to, że przez taki zabieg wzrośnie cena terenu, który chcą sprzedać.

Zobacz, co zostało po dawnym Motelu Krak

Tymczasem na sąsiednich działkach deweloper już prowadzi budowę osiedla apartamentów. Ma też przebudować za własne pieniądze układ drogowy. Tu pojawia się jednak zgrzyt, bo chce połączyć ulice Armii Krajowej i Radzikowskiego przez ul. Groszkową z ul. Katowicką. To może oznaczać tranzyt przez osiedle domków jednorodzinnych. Miejscy planiści się na to nie godzą, ale inni urzędnicy z zarządu dróg pozytywnie zaopiniowali zmiany.

Przynosił straty
Opuszczony motel i teren przez wiele lat przynosił miastu straty. - Od 2008 roku do jego wyburzenia w marcu 2014 r. musieliśmy płacić ok. 70 tys. zł rocznie za jego ochronę, aby nikt nie wchodził do niebezpiecznej konstrukcji - przyznaje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. ZIKiT płacił też rocznie 40 tys. zł podatku od nieruchomości, ale to jednostka miejska, więc miasto faktycznie nie zarabiało. Ponadto, wyburzenie rudery kosztowało 90 tys. zł. Teraz pilnować jej już nie trzeba, ale to marna pociecha.
Przed zburzeniem molocha, w 2013 roku miasto ogłosiło przetarg na sprzedaż terenu o powierzchni 2,4 ha wraz z budynkami. Cena wywoławcza - 26,1 mln zł. Ale procedura została przerwana, bo pojawiły się roszczenia byłych właścicieli do części gruntu.
Do kolejnego przetargu nie doszło.

Będzie zmiana planu
Obecnie opracowywana jest zmiana planu zagospodarowania tej okolicy, bo w zeszłym roku zmieniło się tzw. studium, plan ogólny dla całego miasta.
- Część terenu po byłym motelu, położona bliżej ronda, przeznaczona zostanie pod usługi, w tym wielkopowierzchniowego handlu - mówi Filip Szatanik, wicedyrektor wydziału informacji UMK. - Sprzedaż nieruchomości rozważana jest po jego uchwaleniu przez radę miasta - dodaje.Do tego może dojść jeszcze w tym roku. Czy urzędnicy chcą pozwolić postawić kolejną galerię handlową w mieście?
Niedawno ruszyła budowa Galerii Serenada przy ul. Dobrego Pasterza, a w okolicy ronda mamy już Galerię Bronowice, a ponadto Makro, Ikeę, Obi.
- Taka funkcja zostanie zrealizowana w zależności od rynku nieruchomości i zainteresowania inwestorów. Pamiętajmy, że w tym rejonie stworzyło się już swoiste centrum zakupowe - mówi Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa. - Ważne jest też to, że teren należy do miasta, które chce go sprzedać. Z dodatkową funkcją będzie go można wycenić drożej - dodaje.
Pozostały teren zostanie przeznaczony pod biurowce i mieszkania, budynki sięgające ponad 30 metrów wysokości, ale obniżające się jednak w kierunku zachodnim, gdzie istnieje już zabudowa jednorodzinna.

Problem z drogą
Budowę osiedla "Zielone Tarasy" prowadzi już w tym rejonie firma Gerlach Development. Zadeklarowała, że na swój koszt przebuduje układ dróg publicznych (patrz ramka). Inwestycja ma zakończyć się w czerwcu 2016 r. Jej koszt to ok. 15 mln zł.
ZIKiT zaaprobował takie rozwiązanie, ale nie godzi się na nie Koterba. - Problemem jest pomysł połączenia ulic Groszkowej z Katowicką, który może skierować większy ruch w rejon domów jednorodzinnych - mówi wiceprezydent. - W obowiązującym i opracowywanym planie zagospodarowania nie zgodziliśmy się na takie rozwiązanie.
- Będziemy jeszcze rozmawiać o tym z ZIKiT. Liczymy, że układ się zmieni - zapowiada Koterba.

 





W ramach planowanej budowy osiedla, na mocy umowy inwestora z ZIKiT, powstanie łącznie 1780 metrów dróg publicznych. Będą to: nowa droga lokalna o łącznej długości 1051 m, która połączy ulicę Pasternik z Armii Krajowej z pominięciem ronda Ofiar Katynia oraz dwie drogi dojazdowe o długościach 449 i 280 metrów, które połączą się z istniejącą drogą wewnętrzną osiedla "Zielone Tarasy" i umożliwią wjazd na ulicę Radzikowskiego z pominięciem ulicy Katowickiej.
Piotr Hamarnik z ZIKiT zapewnia: Przyczyni się to do znacznego odciążenia ulicy Katowickiej, usprawni przejazd przez ulicę Zielony Most i korzystnie wpłynie na cały ruch drogowy w okolicy. Wpłynie również na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w Bronowicach. Projektowana infrastruktura spowoduje, że znacznie wzrośnie płynność ruchu samochodowego, a co za tym idzie, zmniejszą się korki.
W ramach inwestycji powstanie też kanalizacja, oświetlenie uliczne, nowa sieć elektryczna i telekomunikacyjna oraz nowy odcinek sieci ciepłowniczej. Ten ostatni zasilać będzie nie tylko tereny nowej inwestycji, ale również umożliwi zasilenie w ciepło Szkoły Podstawowej nr 50 oraz pozostałych terenów położonych na zachód od "Zielonych Tarasów" w tym istniejących już osiedli, jak np. ,,Złota Podkowa".

 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
T
Koledzy... Miejsca jest tam aż nadto i P&R nabierze sensu dopiero wtedy jak zrealizowana zostanie linia tramwajowa na Azory (oby dochodziła do Ronda Ofiar Katynia, a nawet dalej to będzie impuls do rozwoju tej okolicy). Na dzień dzisiejszy Miastu najbardziej opłaca się sprzedać z jak największym zyskiem tę działkę i zabezpieczyć w planach miejsowych teren pod P&R, czy być może wymusić na jakimś inwestorze stworzenie takiego miejsca. Nikt na dzień dziejsziejszy przy zdrowych zmysłach nie zrobi na tej działce Parkuj i Jedź. To bez sensu.
z
zly
Nie chcemy wiecej syfu i wiecej halasu! Juz i tak zikit od lat odmawia postawienia nam wysokich ekranow przeciw halasowi opowiadajac pierdoly, ze nie ma zabudowy ciaglej, jak takie same ekrany jakie chcemy stawiaja przy pustych polach uprawnych!! A halas jest ponad 100dB, nie da sie rozmawiac, nie da sie czytac, uczyc, pracowac, skupic, nic sie nie da tylko ten narastajacy syf w powietrzu i halas. Policja nic nie robi z motocyklami i co srodowymi  nocnymi rajdami, ktore maja miejsce wlasnie w tym rejonie.
m
miłosz z koszkfi
Jak się jest studentem, to może i nie boli.... na wykład można przyjść lekko spóźnionym i na rauszu.. nie boli, próbowałem :)
Jak się pracuje to po pierwsze spóźnienie nie wchodzi w grę, a po drugie, jak mam jechać MPK godzinę, albo samochodem 20 minut, to wsiądę w samochód, nawet jak to drożej. I mam gdzieś MPK, a wzasadzie to wszystko co tam jeździ od bandtyów po żuli. Mam na tyle dobre stanowisko, że już przy umowie o pracę świadomy deficytu miejsc postojowych negocjowałem parking i go dostaję. Gdybym go nie dostał, to pewnie nie wziąłbym tej pracy, chyba, że podwyżka na tyle duża, że kupiję spokojnie abonament na strefy. 
 
Pomyślcie, jak zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej. Zmusicie ich do niej to będą nienawidzić i jej i władzy. 
j
ja........
jest dokładnie tak jak napisałeś, ale nie jak we wcześniejszym komentarzu kogoś kto napisał, że są 2 linie autobusowe (siedmiokrotna pomyłka to trochę sporo) i że trzeba budować parking gdzie indziej, zeby dało się wsiąść do tramwaju (jak będzie dobra komunikacja - kiedyś - to nie boli podjechać przystanek autobusem)...
m
mandzisz
a po przeciwnej stronie...
Jak dlugo bedzie straszyc stacja benzynowa z poprzedniej epoki?
Odkád pamietam (koniec lat 80tych) wyglada tak samo. Znaczy - kolory juz calkiem wyplowialy.
j
ja........
14 linii na rondzie to może jest mało, potem 3 linie tramwajów to już na pewno mało. Możesz mi figo powiedzieć, w którym miejscu napisałem, że mpk jest zorganizowane tak, że opłaca się do niego wsiadać? Ja napisałem tylko że da się wsiąść - dokładnie do 14 linii, a po jednym przystanku do 3 linii tramwajowych. Zanim ta galeria, czy inny parking zostanie zbudowany moze coś poprawią (albo spieprzą)...
a
adamos
Park & Ride w tym miejscu? Poszaleliście? I na co by się przesiedli? Na dwa autobusy 172 i 173, które do ścisłego centrum i tak ludzie nie zabiorą? Podmiejskich też nie liczę, bo one parkują zaraz obok.
 
Park&Ride planowany jest obok wiaduktów, gdzie ludzie mogą się przesiąść na tramwaje, znacznie większą liczbę autobusów a także na SKM, która ruszy we wrześniu.
 
Robienie P&R to by było akurat wyrzucenie kasy w błoto. A teren no cóż - albo biura albo galeria Albo coś pośredniego. Fabryki tam się postawić nie da więc funkcja biurowo-handlowa jest jak najbardziej właściwa.
j
ja........
tam jest 14 linii i można się przesiąść po jednym przystanku w tramwaj (to nie boli próbowałem). Poza tym czy będzie parking galerii, czy sam P&R to jedno i to samo... tak jak pisałem wcześniej, to jest niezłe miejsce żeby pozbyć się kilku urzędów z zakorkowanego centrum.
j
ja........
Galeria zaraz obok Galerii Bronowice to dziwny pomysł, ale parking w nowej galerii będzie w sumie spełniał założenia Park&Ride i będzie wybodowany i utrzymywany za pieniądze inwestora, a nie z budżetu miasta, więc to akurat argument za powstaniem galerii pod warunkiem darmowego parkingu.Wg mnie tam powinny zostać przeniesione urzędy ze ścisłego centrum, żeby nikt nie musiał wjeżdżać bliżej Aleji i korkować miasta, żeby załatwić sprawy, a samochody mogą sobie ludzie zostawiać w Galerii Bronowice, koło Ikei, Castoramy, Makro i wsiadać w autobusy...
j
ja........
współczuję, ale takie są uroki mieszkania w centrum milionowego miasta... Oprócz likwidacji nielegalnych rajdów, raczej wątpię żeby się coś poprawiało w trakcie rozrastania się Krakowa. (Może prawo kiedyś się zmieni i każdy przyłapany 'rajdowiec' będzie musiał własnym kosztem postawić ekran akustyczny, to by rozwiązało dwa problemy naraz - trochę ciszej i złapanych rajdowców przez chwilę nie byłoby stać na paliwo, ale to co siedzi w sejmie od 1990 tego nie wprowadzi...)
j
ja........
@parkingowo przesiadka na wszystkie linie przyjeżdżające przez Rondo Ofiar Katynia. Trochę tego jest... a po przejechaniu jednego przystanku można wsiąść w tramwaj.
j
ja........
tam jest 14 linii i można się przesiąść po jednym przystanku w tramwaj (to nie boli próbowałem). Poza tym czy będzie parking galerii, czy sam P&R to jedno i to samo... tak jak pisałem wcześniej, to jest niezłe miejsce żeby pozbyć się kilku urzędów z zakorkowanego centrum.
x
x
Drogie władze miasta, dlaczego chcecie na siłę zdobyć pieniądze? Fragment tej działki idealnie nadaje się na budowę park&ride. Czyżby jednak wcale nie zależało Wam na mieszkańcach?
f
figo fagot
Jeśli miasto będzie reprezentowało taką filozofię jak Ty, to nikt, choćby miał płacić za wjazd do Krakowa, nie będzie chciał korzystać z P&R. Wiesz co piszesz? Ludzie mają jak za króla ćwieka zapierniczać 5 kibitkami do pracy? Autem na PR potem autobus (mało co akurat tam jeździ), potem przesiadka na tramwaj, który też nie wszędzie jedzie i potem pewnie jeszcze jedna przesiadka. Aha.. dziękuję, postoję. Tzn pojadę... własnym autem. Już wolę walkę omiejsce parkingowe, niż takie kibitkowozy i marznięcie, czekanie po 20 minut między przesiadkami i jeszcze ryzyko, że jakieś dresy mnie skroją.
 
p
parkingowo
I niby na co przesiadka? A parking marketu to też nieoficjalny P&R,
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska