Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Psycholog radzi jak przygotować dzieci do pójścia do szkoły

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Początek roku szkolnego to dla wielu, szczególnie młodszych dzieci ciężki okres. Renata Fijałkowska, psycholog zajmującą się pracą z dziećmi oraz młodzieżą, tłumaczy jak należy przygotować dzieci do rozpoczęcia nauki.

Z czym początkujący uczniowie mają największy problem?

Dla pierwszaków to bardzo trudny okres adaptacyjny, czeka ich dużo zmian. Nauka w szkole wygląda zupełnie inaczej niż w przedszkolu. Mimo że zalecenia ministerialne są takie, by było jak najwięcej zabawy. Dzieci muszą zmierzyć się z pierwszymi sytuacjami społecznymi, łączą się w grupy lub izolują. Muszą wytrzymać na lekcji 45 minut. Nie należy obarczać dziecka zbyt dużą odpowiedzialnością, by otrzymywało same piątki. Nie może czuć lęku przed złą oceną.

Problemy miewają także starsze dzieci?

Trudności miewają dzieci podczas przejścia ze szkoły podstawowej do gimnazjum. Często wiąże się to ze zmianą szkoły, nowym otoczeniem, poznawaniem ludzi, szukaniem swojego miejsca w grupie, łączenia się w nie na podstawie podobieństw i różnic.

Jakie obawy mają dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole, jaka jest ich przyczyna?

Środowisko szkolne jest zupełnie inne niż rodzinne. W obecnych czasach dzieci samotnie spędzają czas, dużo korzystają z komputera, jest to takie samozaopiekowanie. Patologiczne sytuacje w rodzinie często odbijają się na zachowaniu w szkole. Często osoby ambitne, wrażliwe mają problemy z poradzeniem sobie z niepowodzeniami, samooceną. To przekształca się później w wycofywanie, objawy depresyjno-lękowe, samookaleczenia lub uciekanie w używki.

Jak zauważyć, że z naszym dzieckiem dzieje się coś niedobrego?

Rodzice muszą być czujni na zmianę zachowania dziecka. Jeżeli zauważą, że zaczyna być smutne, izoluje się, ma objawy psychosomatyczne, typu bóle głowy, brzucha, częściej choruje, to jest już oznaka, że należy z nim porozmawiać lub w razie potrzeby iść do psychologa. Tak samo należy zrobić, gdy dziecko zaczyna otrzymywać słabsze oceny.

Jak rozmawiać w takiej sytuacji z dzieckiem?

Na pewno nie należy krytykować, to nie pomaga. Nie wypytywać zaraz po powrocie ze szkoły, co w niej było, jakie otrzymało oceny. Należy wspierać, gdy coś pójdzie nie tak. Mówić, że może dzisiaj ci nie wyszło, ale na pewno sobie poradzisz. Zaoferować swoją pomoc.

Jakie błędy popełniają najczęściej rodzice?

Zbyt duże jest ciśnienie na to, co musisz, powinieneś, trzeba. Nie zawsze za tym dziecko nadąża. Należy w odpowiednim momencie je wesprzeć, by nie było później trzeba korzystać z pomocy specjalistów. a

Rozmawiał Sławomir Bromboszcz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska