- Szukamy rozwiązań, które ograniczą ruch samochodowy w centrum Krakowa. Stąd też nasza uchwała w sprawie darmowych przejazdów w obrębie II obwodnicy. W przeszłości były już podobne pomysły. Wtedy jednym z wnioskodawców był ówczesny radny naszej dzielnicy, a obecnie prezydent Krakowa Aleksander Miszalski - mówi Jan Hoffman, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto.
Proponują darmowe przejazdy tramwajami i autobusami w centrum Krakowa
Przypomnijmy, że druga obwodnica Krakowa otacza przede wszystkim większość Dzielnicy I Stare Miasto, ale także stare Podgórze oraz częściowo Grzegórzki. Jej najbardziej charakterystycznym odcinkiem są Aleje Trzech Wieszczów, ale tworzą ją też m.in. ulice: Lubomirskiego, Powstania Warszawskiego, Klimeckiego, Powstańców Wielkopolskich, Powstańców Śląskich, Konopnickiej.
W uzasadnieniu do uchwały radni z "jedynki" podkreślili: "Strefa płatnego parkowania jest nieprzerwalnie rozszerzana. Dodatkowo władze miasta stopniowo wprowadzają jednokierunkowy ruch już nie tylko wokół Plant, ale na coraz szerszym obszarze Starego Miasta co budzi liczne kontrowersje wśród mieszkańców Dzielnicy I Stare Miasto. Działania mające na celu ograniczenie ruchu w centrum miasta, a tym samym ograniczenie smogu, zmniejszenie korków w centrum, poprawę dostępności miejsc parkingowych, poprawę jakości życia mieszkańców, jak i osób przebywających w centrum oraz zwiększenie atrakcyjności Starego Miasta wydają się być słuszne. Uważamy, że dodatkowe działanie w postaci umożliwienia wszystkim użytkownikom transportu publicznego bezpłatnych przejazdów w obrębie II obwodnicy, spowoduje, iż duża część użytkowników samochodów w centrum z własnej woli przesiądzie się na komunikację miejską, co przełoży się na wszystkie wymienione cele. Zabieg taki nie powinien znacznie uszczuplić budżetu miejskiego, gdyż pozbawi go tylko pewnej części wpływów z biletów jednorazowych 20-minutowych".
W urzędzie obawiają się dużej utraty wpływów do kasy miasta
Co o propozycji radnych sądzą miejscy urzędnicy? Dzielnica I Stare Miasto otrzymała odpowiedź od Łukasza Franka, dyrektora Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Przypomina w niej, że zgodnie z obowiązującymi przepisami opłaty za przejazd środkami Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK) regulowane są w odniesieniu do trzech stref biletowych: I - obejmującej terytorium gminy Kraków, II oraz III – obejmujących terytoria miast i gmin, które przystąpiły do porozumień z gminą Kraków w sprawie integracji lokalnego transportu zbiorowego.
"Zaproponowany model bezpłatnej komunikacji w ramach II obwodnicy stoi więc w sprzeczności z obowiązującymi regulacjami prawnymi" - wyjaśnia dyr. Łukasz Franek.
Zaznacza, że podczas rozpatrywania możliwości wprowadzania uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów, bardzo ważnym aspektem jest finansowanie KMK. W 2023 r. jedynie około 46 proc. kosztów funkcjonowania krakowskiego systemu transportu publicznego pokrywały wpływy ze sprzedaży biletów KMK, a pozostała część stanowiła wydatek z budżetu miasta. W 2024 r. przewiduje się jeszcze niższą wartość ww. wskaźnika – 43 proc.
"Jednocześnie informujemy, że bilet 20 – minutowy jest najpopularniejszym biletem kupowanym przez pasażerów z oferty biletów do kasowania, a wpływy z jego sprzedaży w 2023 r. stanowiły około 60 proc. udziału w przychodach z biletów do kasowania oraz 30 proc. udziału ze wszystkich biletów KMK. Ponadto błędnym jest założenie, iż wprowadzenie bezpłatnych przejazdów na wskazanym obszarze będzie miało wpływ jedynie na zmniejszenie przychodów ze sprzedaży biletów 20-minutowych, gdyż może odnieść się do każdego rodzaju biletu, w tym biletów miesięcznych dedykowanych regularnym podróżom – również wykonywanym jedynie na
obszarze II obwodnicy Krakowa" - informuje dyr. Łukasz Franek.
Zwraca uwagę, że w obrębie II obwodnicy znajdują się kluczowe węzły przystankowe sieci komunikacyjnej takie jak np.: rondo Mogilskie, rondo Grzegórzeckie czy Teatr Słowackiego, które codziennie obsługują bardzo dużą liczbę pasażerów. Dyrektor ZTP wskazuje także, że w przypadku Krakowa mówimy o mieście szczególnie atrakcyjnym turystycznie (w 2023 r. Kraków odwiedziło ok. 12,18 mln osób) oraz cenionym ośrodku akademickim (w latach 2022/2023 naukę na krakowskich uczelniach podjęło ok. 128 tys. studentów).
Dyrektor Łukasz Franek podsumowuje, że wdrożenie bezpłatnej komunikacji w centrum nie jest rekomendowane przez urząd, ponieważ może skutkować "trudną do oszacowania, znaczącą utratą wpływów do Budżetu Miasta Krakowa" i koniecznością dodatkowego dofinansowania transportu publicznego z budżetu miasta, co skutkowałoby przesunięciami środków z pozostałych obszarów finansowanych np. zdrowia czy nauki.
Bezpłatna komunikacja dla płacących podatki wzorem Tallina
Radni z Dzielnicy I nie zamierzają jednak poprzestać w staraniach o darmowe przejazdy. - Przygotowujemy kolejny projekt uchwały, który mam nadzieję także zostanie przegłosowany przez radnych naszej dzielnicy. Dotyczy wprowadzenia darmowej komunikacji w całym Krakowie dla osób płacących podatki w naszym mieście. To więc byłaby identyczna propozycja, jaką przedstawił 11 lat temu Aleksander Miszalski - mówi przewodniczący Jan Hoffman.
Przypomnijmy, że Aleksander Miszalski w 2013 roku, wtedy jako radny Dzielnicy I, wnioskował do ówczesnego prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego o wprowadzenie, wzorem Tallina, bezpłatnej komunikacji miejskiej dla osób odprowadzających podatki w Krakowie. Jako plusy takiego rozwiązania wskazywał: dla miasta - dodatkowe fundusze; dla mieszkańców - komunikacja za darmo; dla wszystkich - mniej spalin w powietrzu.
Przedstawiał też kalkulacje, obowiązujące na tamten czas: "W Krakowie mieszka ok 150 tys. osób które odprowadzają podatki poza Krakowem. Każda osoba płacąca podatki w Krakowie to około 1500 PLN wpływające rocznie do kasy miasta. Prosta kalkulacja pokazuje, że gdyby wszystkie te osoby płaciły podatek w Krakowie mielibyśmy w budżecie o 225 milionów PLN więcej rocznie. Ile miasto wydaje na komunikację? W 2012 r. wydaliśmy na ten cel prawie 400 milionów PLN. Z biletów pochodziło wg planu 236 milionów. Resztę pokryliśmy z budżetu ( (dane pochodzą ze strony ZIKIT). Wynika z tego, że wpływy z podatków od nowych podatników pokryłyby wpływy z biletów! W dodatku przecież wszyscy przyjezdni, turyści, goście czy studenci dalej płaciliby za bilety, co znaczy, że mielibyśmy nadwyżkę".
Wykaz ulic składających się na drugą obwodnicę (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara):
- ul. M. Konopnickiej z tunelem pod rondem Grunwaldzkim
- most Dębnicki
- al. Krasińskiego
- al. Mickiewicza
- al. Słowackiego
- wiadukt nad ul. Warszawską i torami kolejowymi (1977)
- al. 29 Listopada (odcinek)
- ul. Wita Stwosza (2004)
- ul. Lubomirskiego
- rondo Mogilskie
- al. Powstania Warszawskiego
- rondo Grzegórzeckie
- ul. Kotlarska
- most Kotlarski (2001)
- ul. Herlinga-Grudzińskiego (2002)
- ul. Klimeckiego
- al. Powstańców Wielkopolskich
- estakada im. Obrońców Lwowa nad ul. Wielicką (tylko w jednym kierunku)
- al. Powstańców Śląskich
- ul. Kamieńskiego (odcinek)
- rondo Matecznego
II obwodnica obejmuje też I obwodnicę wytyczoną wzdłuż Plant, którą tworzą ulice:
- św. Idziego
- Podzamcze
- Straszewskiego
- Podwale
- Dunajewskiego
- Basztowa
- Westerplatte
- św. Gertrudy
Polski smog najbardziej truje
