Rekordowe zaufanie do mediów regionalnych i lokalnych

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Pixabay
Regionalne dzienniki i ich serwisy internetowe są blisko odbiorców i należą do najbardziej wiarygodnych mediów - wynika z najnowszego zestawienia Digital News Report. Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Instytutu Reutersa, podkreślają znaczenie regionalnych dzienników i ich serwisów internetowych, takich jak gazetakrakowska.pl i dziennikpolski24.pl - za godne zaufania uznaje je 66 proc. internautów, a przeciwnego zdania jest zaledwie 10 proc. z nich. Są one bardziej wiarygodne niż np. Polsat News (odpowiednio: 65 i 13 proc.) czy treści informacyjne TVN (63 i 18 proc.), WP.pl (61 proc. i 16 proc.), znacznie lepiej od „Gazety Wyborczej” (58 i 23 proc.).

FLESZ - Jak głosować korespondencyjnie?

Zdaniem dr. Zbigniewa Bajki, socjologa i medioznawcy, jeśli chodzi o media ogólnopolskie - to trudno sprawdzić nam, czytelnikom, czy faktycznie to, co przekazują, jest prawdą. - Bo publikowane są tam informacje z odległych zakątków Polski, gdzie nie można szybko zweryfikować informacji. W przypadku prasy regionalnej mowa o wiadomościach, które łatwo możemy sprawdzić namacalnie. To wszystko sprawia, że zainteresowanie mediami regionalnymi i ich wiarygodność są duże - kwituje Bajka.

Natomiast dr. Ryszard Filas z Ośrodka Badań Prasoznawczych UJ zwraca uwagę, że gazety ogólnopolskie od lat wycofują się z regionów, pozostawiając miejsce dla prasy regionalnej czy tygodników lokalnych.

- Stosunkowo mocny wydawca, jakim jest wciąż Polska Press, ma wszelkie dane, by wypełniać tę lukę informacyjną, dysponując także potężną siecią portali lokalnych pod szyldem Naszemiasto.pl. Bo przecież nie jest tajemnicą, że chyba „od zawsze” ludzie lubią poczytać, co się dzieje na terenach bliskich miejsca zamieszkania, jakie nowe inwestycje są planowane, jak przebiega ich budowa, o wypadkach lokalnych czy aferach, a także o sukcesach sportowych miejscowych drużyn, nowościach transferowych etc. - mówi nam Filas.

Ponadto czytelnicy są przekonani, że ludzie z najbliższego otoczenia są bardziej wiarygodni niż ci np. w odległej Warszawie. - To się będzie pogłębiało, gdyż ogólnopolskie media stają się coraz bardziej anonimowe. Coraz częściej nie wiemy, kto napisał dany artykuł, w mediach regionalnych jest inaczej - zauważa prof. Wiesław Godzic, medioznawca i socjolog.

- Można przyjąć, że przeciętny Polak poza portalem ogólnopolskim, stacją radiową i TV na pewno zna i korzysta z co najmniej jednego brandu regionalnego czy lokalnego - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl ekspert rynku mediów Paweł Nowacki.

- Te media (jak np. należące do Polska Press Grupa) dostarczają najwięcej informacji bliskich ludziom. Ich pozycja w świadomości oraz rola w informowaniu osób mieszkających na danym terenie jest dużo wyższa niż się czasem z pozycji „warszawsko-centrycznych” wydaje. Bliskość i użyteczność ma tu olbrzymie znaczenie - dodaje.

Naszym Czytelnikom - którzy obdarzają nas tak dużym zaufaniem - bardzo dziękujemy.

*Digital News Report jest oparty na ankietach, przeprowadzonych w styczniu i lutym br. wśród ponad 80 tys. internautów w 40 krajach z całego świata. W Polsce sondaż objął nieco ponad 2 tysiąc użytkowników.

Pełen raport można znaleźć pod adresem: www.digitalnewsreport.org

Czytaj także

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3